ترامپ یا بایدن؟ آمریکا در انتظار اعلام نتایج / رقابت تنگاتنگ دو نامزد بر سر قدرت
کد خبر: 3933055
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
آخرین تحولات انتخابات آمریکا؛

ترامپ یا بایدن؟ آمریکا در انتظار اعلام نتایج / رقابت تنگاتنگ دو نامزد بر سر قدرت

انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا با بازگشایی مراکز اخذ رأی در ایالت ورمونت رسماً آغاز شد. امروز علاوه بر تعیین میهمان بعدی کاخ سفید، روز انتخاب قانونگذاران در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا هم به شمار می‌رود.

به گزارش ایکنا، «جو بایدن» و «دونالد ترامپ»، دو نامزد اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا، در ساعات پایانی فرصت مجاز تبلیغات، به ایالت‌های کلیدی کارولینای شمالی، ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا سفر کردند و کوشیدند آرای مردم این ایالت‌ها را جلب کنند.

طبق آخرین نظرسنجی‌ها، جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، همچنان از رقیب جمهوری‌خواه خود پیشی گرفته، اما ترامپ در روزهای آخر فاصله خود را با رقیبش کمتر کرده است.
 
شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به طور سنتی از دهکده دیکسویل ناچ (Dixville Notch) واقع در ایالت نیوهمپشایر آغاز می‌شود.
 
نخستين آراى شمارش‌شده در این روستای کوچک، که معمولاً به نامزد جمهوری‌خواهان رأى داده است، نشان می‌دهد که واجدین رأی در این روستا این بار به طور کامل به جو بایدن رأی داده‌اند. در این دهکده کم‌جمعیت که فقط ۱۲ نفر در آن زندگی می‌کنند هر 5 نفر واجد حق رأی كه از طريق پست رأی داده‌اند، جو بایدن را برای ریاست‌جمهوری برگزیده‌اند.
 
تاکنون 98 میلیون آمریکایی در رأی‌گیری پیش از موعد، به صورت پستی و حضوری رأی خود را به صندوق‌ها انداخته‌اند. این انتخابات امروز ساعت 15:30 دقیقه به وقت ایران رسماً آغاز خواهد شد. 

احتمال درگیری میان طرفداران ترامپ و بایدن

کارشناسان و تحلیلگران این احتمال را می‌دهند که بعد از اعلام نتایج بین طرفداران ترامپ و بایدن درگیری رخ دهد. به همین دلیل صاحبان بسیاری از کسب و کارها جلوی مغازه‌ها و فروشگاه‌های خود حصار و نرده کشیده‌اند.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رسماً آغاز شد / تدابیر شدید امنیتی در اطراف کاخ سفید

همچنین بر اساس گزارش‌های به دست آمده در اطراف کاخ سفید تدابیر امنیتی شدیدی اتخاذ شده است.

آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا با بازگشایی مراکز اخذ رأی در ایالت ورمونت رسماً آغاز شد.

آمارهای شبکه خبری سی‌ان‌ان حاکی است 99,521,000 نفر در انتخابات زودهنگام شرکت کرده‌اند که از این میان 63,760,000 نفر به صورت پستی رأی داده‌اند و 35,761,000 رأی با حضور در مراکز اخذ رأی به صندوق‌ها ریخته شده است.

جدال حساس دو حزب بر سر کنگره

امروز علاوه بر تعیین رئیس بعدی کاخ سفید، روز انتخاب قانونگذاران در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا هم به شمار می‌رود. این دو مجلس، با هم کنگره آمریکا را تشکیل می‌دهند.

در حال حاضر کنترل مجلس نمایندگان آمریکا با ۴۷ نماینده بیشتر در اختیار دموکرات‌هاست و سنا هم با ۵۳ نماینده در چنگ جمهوری‌خواهان قرار دارد. امروز تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان آمریکا و ۳۵ کرسی از سنا به رای گذاشته می‌شوند.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رسماً آغاز شد / تدابیر شدید امنیتی در اطراف کاخ سفید

از مجموع ۳۵ کرسی سنا که به رای گذاشته شده است، ۲۳ کرسی متعلق به جمهوری‌خواهان و ۱۲ کرسی متعلق به دموکرات‌هاست. دموکرات‌ها به سه یا چهار کرسی دیگر برای کسب اکثریت سنا نیاز دارند.

هشدار دو دادستان سابق آمریکایی

«اریک هولدر» دادستان کل آمریکا در زمان باراک اوباما و مایکل میوکاسی که در زمان جرج بوش (پسر) جمهوری‌خواه این سمت را به عهده داشت، نسبت به نپذیرفتن نتیجه انتخابات به دو نامزد هشدار دادند. این دو نفر در یادداشتی مشترک برای روزنامه واشنگتن پست نوشتند: در حالی که متمم اول قانون اساسی آمریکا حق مردم برای داشتن دیدگاه‌های مختلف را به رسمیت می‌شناسد، اما به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که در صورت نرسیدن به اهداف سیاسی خود، آرامش سایر شهروندان را سلب کنند. هیچ‌کدام از رهبران سیاسی نباید کاری انجام دهند که منجر به بروز خشونت شود.

ترامپ: پیروز شوم اعلام خواهم کرد

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا امروز سه شنبه در گفتگوی تلفنی با شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» اعلام کرد: زمانی که پیروزی از راه برسد، آن را اعلام خواهم کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در این خصوص گفت: اما تنها زمانی دست به این کار خواهم زد که از پیروزی مطمئن باشم. منظورم این است که دلیلی برای بازی کردن وجود ندارد. به نظرم شانس خوبی برای پیروزی قاطع وجود دارد.

«دونالد ترامپ»  در ادامه ادعا کرد: ما  احساس خیلی خوبی داریم. در انتخابات جاری دست‌کم ۳۰۶ رای الکترال به دست خواهم آورد. 

نگرانی از آغاز خشونت‌ها پس از اعلام نتایج / رقابت حساس دو حزب بر سر کنگره


دعوت بایدن از مردم برای شرکت در انتخابات 

«جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری امروز سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ماه) آمریکا در پیامی توئیتری خواستار مشارکت مردم کشورش برای پیروزی بر ترامپ شد.

نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری امروز در آمریکا در این خصوص نوشت: ما می‌توانیم بر این بحران‌ها فائق آییم. امروز می‌توانیم کشورمان را پس بگیریم. ما می‌توانیم در نبرد برای روح ملت پیروز شویم. همه اینها امروز آغاز می‌شود. بیایید این کار را با هم انجام دهیم.

نیویورک تایمز: جاه‌طلبی ترامپ مانع از پذیرش شکست خواهد بود

نیویورک تایمز در مطلبی به قلم «چارلز بلو» نوشت: اگر ترامپ در انتخابات شکست بخورد زیر بار نمی‌رود و نتایج را نمی‌پذیرد. هواداران او احتمالاً تصور خواهند کرد که در نتیجه انتخابات تقلب شده است. او بذر این طرز فکر را از چند ماه پیش کاشته است. او فرماندهی ارتش، وزارت دادگستری و بخش‌هایی از نهادهای اطلاعاتی را در دست خواهد داشت.

این تحلیلگر در ادامه آورده است: ترامپ می‌داند که دادستان منطقه «نهتن» در حال تحقیق درباره تخلفات مالی او بوده و ممکن است به محض ترک کاخ سفید با اتهاماتی روبه‌رو شود و نتواند از دستور عفو برای خودش استفاده کند. او طعم قدرت را چشیده و نمی‌تواند دنیا را بدون خودش تصور کند. باخت او و تبدیل شدنش به اولین رئیس جمهور تک دوره‌ای آمریکا پس از نزدیک به سی سال، برایش مایه شرمساری خواهد بود.

بلو در پایان این مقاله نوشت: در جهان ترامپ، هر فرد ابزاری برای پیش بردن جاه‌طلبی‌هایش، پر کردن خزانه‌اش، تأمین حس خودشیفتگی‌اش و محافظت از قدرتش محسوب می‌شود. ترامپ سوختن کشورش را به تماشا خواهد نشست و با شعله‌هایش خود را گرم خواهد کرد.

آغاز شمارش آراء در ایالت پنسیلوانیا

شمارش آرای پستی در شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا آغاز شد.

در کارولینای شمالی که یکی از ایالت های حساس انتخابات امسال است،‌ قرار شده چهار مرکز رای‌گیری (به دلیل مشکلات فنی در اوایل امروز) مدت بیشتری باز نگه داشته شوند و به همین علت نتایج انتخابات در این ایالت دست‌کم با ۴۵ دقیقه تاخیر اعلام خواهد شد.

نظرسنجی‌ها رقابت میان جو بایدن و دونالد ترامپ را در کارولینای شمالی بسیار نزدیک و کمی به نفع آقای ترامپ پیش‌بینی کرده‌اند.

همزمان دموکرات‌ها امیدوارند در کارولینای شمالی انتخابات سنا را به نفع خود کنند و سناتور جمهوری‌خواه تام تیلیس را شکست دهند تا یک کرسی به کسب اکثریت سنا نزدیک‌تر شوند. سنا هم اکنون با ترکیب ۵۳ به ۴۷ در دست جمهوری‌خواهان است.

انتهای پیام
captcha