از نزدیکتر شدن پیروزی به بایدن تا تنها شدن ترامپ
کد خبر: 3933550
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
با انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا /

از نزدیکتر شدن پیروزی به بایدن تا تنها شدن ترامپ

جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌ جمهوری 2020 آمریکا ضمن تأکید بر اینکه در سه ایالت کلیدی باقیمانده پیروز خواهد شد و بیش از 300 رأی الکترال به دست می‌آورد، گفت که بیش از پیش پیروزی را به خود نزدیک می‌بیند این درحالی است که حلقه معتمدین اطراف ترامپ در حال ترک وی هستند.

به گزارش ایکنا، این دوره از انتخابات

ریاست‌ جمهوری آمریکا تحت تأثیر مسائل بسیاری قرار دارد که این رقابت را به موضوعی بحث برانگیز تبدیل کرده است. نگاهی داریم به مهمترین اخبار انتخابات آمریکا در ۲۴ ساعت گذشته.

 

بایدن: آمریکایی‌ها تغییر را انتخاب کردند

 

نامزد حزب دموکرات با تأکید بر اینکه در ایالت‌های کلیدی از برتری برخوردار است، از اعلام پیروزی زودهنگام خودداری کرد و گفت: مردم آمریکا در این انتخابات تغییر را انتخاب کردند.

جو بایدن شامگاه جمعه در نطق انتخاباتی پس از سه روز شمارش آرا این مطلب را مطرح کرد و با بیان اینکه هنوز اعلامیه پایانی پیروزی را نداریم، اظهار کرد: اما ارقام بسیار روشن هستند. ما این رقابت را خواهیم برد. فقط به آنچه که از روز گذشته اتفاق افتاد نگاه کنید.

معاون اول دولت سابق آمریکا یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته ما در جورجیا عقب بودیم و در این ایالت پیروز خواهیم شد، ۲۴ ساعت قبل، ما در پنسیلوانیا عقب بودیم و اکنون در حال برنده شدن پنسیلوانیا هستیم.

از نزدیکتر شدن پیروزی در انتخابات به بایدن تا تنها شدن ترامپ

 

بایدن با بیان اینکه در آریزونا و نوادا هم پیروز شده است، خاطرنشان کرد: ما در مسیر دریافت ۳۰۰ رأی الکترال هستیم. به آمار سراسر کشور نگاه کنید، ما در این رقابت با اکثریت آشکار پیروز می‌شویم. ملت پشت سر ما هستند. ما ۷۴ میلیون رأی دریافت کرده‌ایم.

وی این تعداد رأی را بیشتر از هر رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا دانست و افزود: این آرا همچنان در حال افزایش است. ما دونالد ترامپ را با ۴ میلیون رأی بیشتر شکست دادیم. این فاصله همچنان رو به رشد است.

 

نیوزویک: در صورت امتناع ترامپ از ترک قدرت سرویس مخفی وی را خارج خواهد کرد

 

یک نشریه آمریکایی در گزارشی نوشت در صورتی که «دونالد ترامپ» از ترک قدرت در ماه ژانویه خودداری کند سرویس مخفی وظیفه خارج کردن وی از کاخ سفید را خواهد داشت.

نشریه نیوزویک در گزارشی به بررسی چگونگی خارج کردن دونالد ترامپ از کاخ سفید در صورت امتناع وی از این کار پرداخت.

این نشریه در گزارش خود نوشت: در حالی که جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق به لطف آرای پستی در انتخابات به پیش افتاده اما دونالد ترامپ پیش از موعد اعلام پیروزی کرده است.

ترامپ از روز پس از انتخابات مدعی وقوع تقلب شده و هیچ نشانه‌ای از آمادگی وی برای تسلیم قدرت به رقیب دموکرات خود وجود ندارد.

از نزدیکتر شدن پیروزی در انتخابات به بایدن تا تنها شدن ترامپ

یک مقام سابق آمریکا به نشریه نیوزویک گفت در صورتی که ترامپ از ترک کاخ سفید خودداری کند، سرویس مخفی وظیفه خارج کردن وی را بر عهده خواهد گرفت.

در حالی که شمارش آرا در چند ایالت همچنان ادامه دارد اما شانس ترامپ برای پیروزی همچنان در حال کاهش است.

تا کنون چنین سابقه‌ای وجود نداشته که رئیس جمهوری پس از پایان دوره‌اش از خروج از کاخ سفید امتناع کند و هنوز نیز چنین تهدید فوری برای ماه ژانویه و زمان اتمام دوران ریاست جمهوری ترامپ وجود ندارد اما در صورت امتناع وی، طرحی برای جلوگیری از بروز بحران انتقال قدرت وجود خواهد داشت.

 

دموکرات‌ها ۶ کرسی تا اکثریت مجلس نمایندگان نیاز دارند

 

شمارش آرای کرسی‌های مجلس نمایندگان تا عصر جمعه به نفع دموکرات‌ها بود اما آنها برای رسیدن به اکثریت این مجلس به ۶ کرسی دیگر نیاز دارند. همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، همه کرسی‌های مجلس نمایندگان هم به رأی گذاشته شد که تاکنون دموکرات‌ها ۲۱۲ کرسی و جمهوری‌خواهان ۱۹۴ کرسی را کسب کرده‌اند.

از نزدیکتر شدن پیروزی در انتخابات به بایدن تا تنها شدن ترامپ

این مجلس ۴۳۵ کرسی دارد و در حال حاضر هم اکثریت با دموکرات‌ها است و ریاست آن را نانسی پلوسی از کالیفرنیا برعهده دارد.

مجلس نمایندگان هر ۲ سال به رأی گذاشته می‌شود که در حال حاضر ۲۳۲ کرسی از آن دموکرات‌ها، ۱۹۷ کرسی از آن جمهوریخواهان، ۱ کرسی متعلق به آزادیخواهان و پنج کرسی هم خالی است.

 

فاصله‌گذاری بی‌سر و صدای مقام‌های کاخ سفید با ترامپ

 

منابع نزدیک به دولت آمریکا گفته‌اند که برخی از مقامات کاخ سفید و اعضای ستاد بی سر و صدا در حال روی گرداندن از ترامپ هستند.

منابع نزدیک به کاخ سفید گفته‌اند با توجه به روند شمارش آرا در ایالت‌های پنسیلوانیا و جورجیا که نشان می‌دهد دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی آمریکا پیروز انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) نخواهد بود، برخی از مقامات ارشد در داخل کاخ سفید و ستاد انتخاباتی ترامپ در راستای صیانت از خود، به آرامی در حال روی گرداندن از وی هستند.

به گزارش سی‌ان‌ان، یکی از مشاوران کلیدی ترامپ درباره رقابت انتخاباتی گفته است: همه چیز تمام شده است.

وی ادامه داد: فراتر از سؤال در این باره که آیا ترامپ نتیجه انتخابات را خواهد پذیرفت، نگرانی‌هایی درباره کاری که وی انجام خواهد داد وجود دارد.

این مشاور ارشد ترامپ در پاسخ به این سؤال که اقدام بعدی ترامپ چه خواهد بود، گفت: خدا کسی است که می‌داند.

وی اضافه کرد که مقامات متعددی در ستاد ترامپ و کاخ سفید نارضایتی خود از اظهارات نادرست پنجشنبه ترامپ درباره انتخابات در نشست خبری کاخ سفید ابراز داشته‌اند.

این مشاور اضافه کرد که برخی در ستاد ترامپ تصمیم تیم وی برای اعزام افرادی نظیر رودی جولیانی و فرزندش برای مطرح کردن ادعاهای بی‌پایه نظیر تقلب در آرا را زیر سؤال برده‌اند.

انتهای پیام
captcha