انقلابی كه كرونا در امر آموزش ایجاد كرد
کد خبر: 3940579
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰

انقلابی كه كرونا در امر آموزش ایجاد كرد

استاد تمام دانشگاه شیراز با اشاره به تغییراتی كه در امر آموزش در ایام شیوع كرونا ایجاد شد، اظهار کرد: این پدیده از لحاظ سرعت عمل، فراگیری و تحولات ناشی از آن در نظام آموزشی بی‌سابقه قلمداد می‌شود و می‌توان از آن تحت عنوان انقلاب کرونایی در آموزش یاد کرد.

به گزارش ایكنا از فارس، رحمت‌الله مرزوقی، استاد تمام دانشگاه شیراز، امروز، 22 آذرماه در جمع اعضای کمیته علمی همایش ملی آموزش در دوران کرونا كه به‌ میزبانی آموزش و پرورش فارس برگزار شد، با بیان اینکه پدیده کرونا به شکل انقلاب گونه‌ای مقوله آموزش را به نحو ناگهانی، تحمیلی و سریع به بستر مجازی و غیرحضوری منتقل کرد، گفت: این پدیده از لحاظ سرعت عمل، فراگیری و تحولات ناشی از آن پدیده‌ای بی‌سابقه در ایجاد تحولات آموزشی  قلمداد می‌شود که می‌توان از آن تحت عنوان انقلاب کرونایی در آموزش یاد کرد.

وی افزود: در واقع ما با پدیده‌ایی روبه‌رو شدیم که هیچ‌گونه پیش پنداشتی نسبت به وقوع آن با این همه قدرت و سطح تأثیرگذاری نداشتیم به‌همین دلیل فاقد یک سامانه سازمان یافته مقابله با این حادثه عظیم و تاثیرگذار غیر مترقبه بودیم.

مرزوقی ادامه داد: پدیده کرونا در عمده بخش‌های جام جهانی گسترش یافت و همه قلمروهای زندگانی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی را در سطح جوامع دستخوش تغییرات اساسی قرار داد و بدیهی است که برخورد با این چنین پدیده انفجارگونه‌ای مستلزم برخورد عالمانه و مدبرانه بود.

استاد دانشگاه شیراز بیان كرد: هر چند در ابتدای وقوع این پدیده به دلیل عدم آمادگی‌های قبلی و چشم‌اندازهای تئوریک و عملیاتی به نوعی پدیده رهاشدگی در آموزش‌های غیرحضوری و مجازی آموزش و پرورش کشور مشاهده می‌شد که تا حدی مبین نوعی برخورد واکنشی و منفعلانه طبیعی در قبال این حادثه غیر مترقبه بود.

وی تصریح كرد: با گذشت زمان ما نیازمند یک برخورد فراوکنشی، فعالانه و هدفمند با این پدیده هستیم تا اینکه بتوانیم ابعاد و تأثیرات این پدیده نسبتاً جهان‌شمول را در همه بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و به‌ویژه در عرصه حیات ملی و اجتماعی کشور عزیزمان و به‌خصوص در حوزه آموزش عمومی به‌طور خاص مورد بررسی قرار دهیم.

مرزوقی در ادامه برگزاری همایش ملی آموزش در دوران کرونا، فرصت، چالش‌ها و دستاوردها را نماد بارزی از برخورد فراواکنشی، فعالانه و مدبرانه‌ای با پدیده کرونا دانست و گفت: این برنامه‌ها باعث فعال‌سازی خرد جمعی و استفاده از توان و ظرفیت‌های جامعه علمی و دانشگاهی ملی در راستای بررسی ابعاد همه جانبه این پدیده در رابطه با آموزش می‌شود.

وی نتیجه این همایش در مرحله اول را هم تبیین رهیافت‌های نظری و راهبری دانست و گفت: امیدواریم در نهایت هم  منجر به تدوین برنامه‌های عملی کارآمد در مسیر غلبه بر تهدیدهای احتمالی ناشی از این پدیده و پیشبرد برنامه‌های آموزشی باشد.

استاد تمام دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه این همایش ملی که در اسفندماه سال جاری به‌میزبانی استان فارس برگزار خواهد شد، گفت: این همایش طیف گسترده‌ایی از موضوعات را مورد بحث قرار می‌دهد و می‌تواند  یک بستر مؤثر هم‌اندیشی و اندیشه‌ورزی پیرامون مجموعه موضوعات باشد که ماحصل آن بتواند زمینه‌ساز اقدامات همه جانبه لازم تئوریک و عملیاتی باشد که در اختیار دست‌اندرکاران آموزش و پرورش کشور در حوزه آموزش مجازی قرار گیرد.

مرزوقی در پایان اظهار کرد: امیدواریم که ستادی در وزارت آموزش و پرورش تحت عنوان ستاد سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و هدایت آموزش‌‌های مجازی شکل گیرد و به‌طور مداوم فعالیت‌ها را به لحاظ  نظری، اجرایی و عملی در سطح کشور رصد کند که البته بازوان همچنین ستادهای مراکز علمی هستند که می‌توانند با راهکار برگزاری همایش‌های ملی تلاش کنند که از ظرفیت‌های خرد جمعی در راستای حل مشکلات استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha