رونق فرهنگی و اقتصادی با محوریت تعیین «امام روستا» شکل می‌گیرد
کد خبر: 3941872
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴

رونق فرهنگی و اقتصادی با محوریت تعیین «امام روستا» شکل می‌گیرد

طرح آبادانی «امام روستا» با همکاری فعالان فهما خراسان شمالی و قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه جواد‌الائم(ع) استان در مناطق روستایی عملیاتی می‌شود.

رونق فرهنگی و اقتصادی با محوریت تعیین « امام روستا»  شکل می‌گیردهاشم شیرازیان، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان شمالی، به اهمیت هم‌افزایی پایگاه‌های بسیج و کانون‌های مساجد با محوریت امام جماعت مسجد اشاره کرد و گفت: تفاهم نامه‌ای از سوی ستاد فهمای کشور با سازمان بسیج مستضعفان کشور منعقد شده که در آن با عنایت به سفارش مقام معظم رهبری در هم‌افزایی ارکان مسجد، بهره‌گیری از ظرفیت و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در انجام برنامه‌ها و طرح‌های مشترک و البته پرهیز از دوباره کاری و برنامه‌های موازی  مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: شناسایی ظرفیت‌های ارکان مساجد در مناطق روستایی، تقویت برنامه‌های فرهنگی و هنری همچون کتابخوانی و  تربیت گروه‌های سرود، بهره‌مندی از ظرفیت طرح کشوری چهره به چهره که به وسیله مربیان فعال در کانون‌های مسجد استان اجرا می‌شود و نیز دایر کردن «میز خدمت» که هر ساله به مناسبت ایام پیروزی انقلاب در مساجد شکل می‌گیرد، از جمله اقداماتی است که می‌توان با آن زمینه مشارکت را تقویت کرد.

مدیر ستاد فهمای خراسان شمالی همچنین با معرفی دیگر طرح‌ها همچون طرح تلاوت نور و تفسیر قرآن کریم در مساجد، آموزش کسب و کار و رونق بخشی به قابلیت‌های اقتصادی در مناطق مختلف را در این خصوص مورد توجه قرار داد و نام برد.

شیرازیان با بیان اینکه شناسایی مناطق و دهستان‌های محروم و محرومیت‌زدایی اولویت قرارگاه است، اظهار کرد: در حال حاضر در چهار دهستان  گیفان، راستقان، حصارچه و شیرین سو،  84 روستا استان در برنامه  قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: از  این میان تعداد 36 روستا اهل تسنن و 48 روستا شیعه نشین هستند و با مبلغ شش میلیارد تومان اعتبار اولیه و مصوب و 14 میلیارد نیز از طریق جذب مشارکت‌های مردمی اقدامات زیرساختی، عمرانی و نیز فرهنگی انجام گرفته است.

شیرازیان با اشاره به اینکه تاکنون 10 امام روستا در مناطق شناسایی شده نام برده مستقر شده‌اند، افزود: این طرح در جلوگیری از مهاجرت اهالی روستاها به مناطق شهری مؤثر خواهد بود و فعالیت در بخش تعلیم و تربیت، تجهیز زیرساخت‌ها  و ایجاد امکانات،  ارتقاء سلامت و تبیین طب اسلامی و نیز رشد اقتصادی و معیشتی در این مناطق با آموزش راهکارهای صحیح کسب و کار موفق بر اساس ظرفیت‌های هر منطقه از اهداف این قرارگاه با محوریت تعیین امام روستا است.

مدیر ستاد فهمای خراسان شمالی توانمندسازی روستاییان با آموزش بنیادی در سه بخش معلمان، والدین و دانش آموزان را  از اقدامات دیگر مدنظر در این طرح نام برد و گفت: دوره‌های مختلف مهارت‌آموزی شامل مهارت‌های زندگی و شغلی برای دانش آموزان و نیز دوره‌های مختلف نحوه تدریس و ارتباط با دانش آموزان برای معلمان کم تجربه و نیز والدین با مهارت‌های ارتباطی و تربیت فرزند در این باره مدنظر است.

انتهای پیام
captcha