فعالیت‌های علمی و سیاسی حضرت زهرا(س) / حضور در مباهله؛ مهم‌ترین دلیل بر داشتن علم نافذ
کد خبر: 3947085
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
بررسی ابعاد زندگی ام‌ابیها/2

فعالیت‌های علمی و سیاسی حضرت زهرا(س) / حضور در مباهله؛ مهم‌ترین دلیل بر داشتن علم نافذ

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضور زهرا(س) در جریان مباهله نشانگر علم حضرت زهرا(س) و نگاه ویژه اسلام به زنان و فعالیت‌های علمی و سیاسی ایشان دارد.

فعالیت‌های علمی و سیاسی حضرت زهرا(س) / حضور حضرت در مباهله؛ مهم‌ترین دلیل بر داشتن علم نافذشبهات مختلفی از سوی غرب‌گرایان و فمینیست‌ها در زمینه محدود کردن زن و اجازه ندادن فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی به ایشان مطرح می‌شود این در حالی است که در غرب عموماً به زن به‌عنوان یک شئ که در استفاده از ابتذال و فساد به کار می‌رود نگاه می‌شود اما اسلام دینی است که از ابتدای ظهور خود تاکنون با جاهلیت مدرن و اولی مبارزه کرده است.

اسلام زنده‌به‌گور کردن دختران را امری ناپسند خواند و آن را محکوم کرد و حقوقی مساوی را برای زنان و مردان در نظر گرذفت.

ازاین‌رو ایکنای همدان برای رفع این شبهات و بررسی جایگاه زن از دیدگاه قرآن و اسلام به واکاوی ابعاد مختلف شخصیتی حضرت زهرا(س) به‌عنوان الگوی کامل یک زن می‌پردازد.

حجت‌الاسلام سعید شیری، معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ملایر در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: اسلام همواره با جاهلیت مدرن و اولی مبارزه کرده، محکوم کردن افرادی که دختران خود را زنده‌به‌گور می‌کردند در قرآن نیز دلیلی روشن بر این مدعاست.

وی ادامه داد: بر اساس دیدگاه اسلام، والدین باید به‌صورت مساوی هدیه خود را بین دختر و پسر تقسیم کنند، در روایات تأکید شده اگر والدین خواستند هدیه‌ای به فرزندان خود بدهند اول باید هدیه دختر را تقدیم کنند و بعد هدیه پسر را بدهد که البته بر مساوی تقسیم کردن نیز همواره تأکید فراوان دارد.

اسلام هیچ‌گاه نگاه محدودی به زن نداشته است

شیری با تأکید بر اینکه اسلام هیچ‌گاه نگاه محدود و محصوری به زن ندارد، افزود: قرآن در سوره نمل به ملکه سبا اشاره دارد، ملکه سبا حاکم یک جامعه بوده و در پی آن نیز فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی فراوانی داشته اما قرآن نه‌تنها او را نفی نمی‌کند بلکه از او به‌عنوان فردی آگاه یاد می‌کند که همیشه تمام کارهایش را با مشورت پیش می‌برد که درنهایت به حضرت سلیمان ایمان می‌آورد و با این پیامبر خدا ازدواج می‌کند.

وی حضرت خدیجه(س) را از دیگر زنان مسلمان صدر اسلام برشمرد و گفت: حضرت خدیجه(س) با پیامبر ازدواج می‌کند و تمام ثروت خود را در راه پیشرفت اسلام هزینه می‌کند، در اسلام گاهی زنان به‌عنوان الگویی حتی برای مردان معرفی می‌شوند که در این باره حضرت حجت(عج) می‌فرمایند «برای من مادرم زهرا الگوی نیکویی است».

این استاد دانشگاه ملایر اضافه کرد: در آیه 71 سوره توبه خداوند می‌فرماید « وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ أُولَٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ و مردان و زنان مؤمن همه یاور و دوستدار یکدیگرند، خلق را به کار نیکو وادار و از کار زشت منع می‌کنند و نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و حکم خدا و رسول او را اطاعت می‌کنند، آنان را البته خدا مشمول رحمت خود خواهد گردانید، که خدا صاحب اقتدار و درست کردار است.» بدیهی است سرپرست شدن برای برخی مردم، امربه‌معروف و نهی از منکر و اقامه نماز همگانی همگی فعالیت‌هایی اجتماعی هستند که اسلام نه‌تنها زنان را محصور نکرده بلکه فعالیت‌های اجتماعی را برای ایشان امری جایز و واجب می‌داند.

وی تأکید کرد: بر اساس دیدگاه اسلام، در شرایطی که شأن زن و مرد رعایت نمی‌شود و انسانیت آن‌ها لطمه می‌خورد هم زنان و هم مردان باید وارد کار شوند.

این استاد حوزه علمیه در رابطه با مقام علمی حضرت زهرا(س) گفت: درباره جایگاه ایشان روایتی از امام باقر(ع) گویای همه‌چیز است که می‌فرمایند «خداوند به سبب کثرت علم حضرت زهرا(س) را از جهل برید،» در روایت‌های دیگر نیز داریم که فاطمه به مفهوم بریده شده از دنیاست و میلی به این دنیا نداشته، در روایتی دیگر نیز داریم که خداوند توسط علم، ایشان را از جهل برید که هر دو روایت درست هستند.

حضور حضرت زهرا(س) در مباهله؛ مهم‌ترین دلیل علم نافذ ایشان

شیری با اشاره به جریان مباهله گفت: در زمان پیامبر(ص) مسیحیان خدمت ایشان رسیدند و درباره حضرت عیسی ادعا کردند که چون پدری نداشت پس ایشان خداست، حضرت محمد(ص) در پاسخ گفتند حضرت آدم هم نه پدری داشته و نه مادری، وقتی استدلال ایشان بالا می‌گیرد مسیحیان حضرت محمد(ص) را به مباهله دعوت می‌کنند، حضرت محمد(ص) نیز حضرت زهرا(س) را برای مباهله به همراه خود بردند که این نشانگر علم حضرت زهرا(س) و نگاه ویژه اسلام به زنان و فعالیت‌های علمی و سیاسی ایشان دارد.

خطبه فدکیه دیگر فعالیت سیاسی حضرت فاطمه(س)

این استاد حوزه به فعالیت‌های علمی، فقهی، تبلیغی و سیاسی حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: پس از رحلت پیامبر(ص) حضرت فاطمه(س) در مسجد پرده‌ای کشیدند که مردها ایشان را نبینند سپس با رعایت شأن و منزلت زن خطبه فدکیه را ایراد کردند که این نیز از دیگر فعالیت‌های تبلیغی و اجتماعی ایشان است.

وی با بیان اینکه پس از رحلت پیامبر(ص) حضرت فاطمه(س) کمتر از صد روز عمر کردند، افزود: ایشان در بستر بیماری بودند و هر کس به عیادت ایشان می‌آمد مسائل روز را بیان می‌کردند و نارضایتی خود را اعلام می‌داشتند، در تاریخ آمده که ایشان در بستر بیماری به اطرافیان خود فرمودند «به خدا دنیای شما را دوست نمی‌دارم و از مردان شما بیزارم، درون و برون شما را آزمودم و از آنچه کردند ناخشنودم» ایشان با این لحن به انحراف مردان جامعه و انحراف جامعه اشاره می‌کنند و تأکید دارند که ولایت حق حضرت علی بوده و غصب شده است.

گریه؛ تاکتیکی برای اعتراض به ظلم

این استاد دانشگاه گریه را از دیگر تاکتیک‌های حضرت زهرا(س) عنوان کرد و گفت: در تاریخ آمده که پس از رحلت پیامبر(ص) مردم مدینه به حضرت زهرا(س) می‌گویند یا شب‌ها گریه کن و یا روزها و پس از آن مکانی به نام بیبت‌الحزان درست کردند که هم‌صدای گریه ایشان کسی را آزار ندهد و هم همه مردم گریه ایشان را ببینند چراکه هر روز حضرت(س) به همراه حسنین به آن محل می‌رفتند، ایشان می‌خواستند انحراف جامعه را با گریه مداوم خود به مردم نشان دهند و در تاریخ بماند.

شیری با تأکید بر اینکه مبارزات سیاسی حضرت زهرا(س) بعد از شهادت ایشان نیز ادامه می‌یابد، افزود: حضرت از امیرالمؤمنین(ع) می‌خواهند که مرا شبانه به خاک بسپار تا عده‌ای در تشییع‌جنازه ایشان شرکت نکنند و از حضور در تشییع ایشان سوءاستفاده نکنند، این شیوه تشییع اوج مظلومیت ایشان را به گوش تاریخ می‌رساند که پس از شهادت هم روش مبارزاتی خود را دنبال می‌کردند.

انتهای پیام
captcha