اولویت‌ها را در گام دوم انقلاب اصلاح كنیم / چگونگی امر به معروف در بازار
کد خبر: 3959803
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱

اولویت‌ها را در گام دوم انقلاب اصلاح كنیم / چگونگی امر به معروف در بازار

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منكر فارس با تأكید بر اینكه متأسفانه در برخی از جایگاه‌ها انسان‌محوری بر خدامحوری اولویت دارد، گفت:‌ در گام دوم انقلاب باید خدامحوری را اولویت دهیم چرا كه این انقلاب برای خدامحوری اتفاق افتاد.

به گزارش ایكنا از فارس، سلیمان مهدوی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منكر فارس امروز، 25 اسفندماه در نخستین جلسه شورای امر به معروف و نهی از منكر بازار انقلاب گفت: به بركت انقلاب اسلامی بسیاری از فرایض و واجبات و عبادات دینی در جامعه ما اقامه می‌شود.

وی افزود: امروز مشاهده می‌كنیم كه چقدر اعتکاف و نماز جمعه و نماز جماعت در جامعه ما اقامه می‌شود و اگر به شمار این تغییرات فرهنگی بعد از انقلاب دقت کنیم بسیار زیاد است و این جای شکر دارد.

مهدوی مادران شهدا را ام‌البنین‌های زمان دانست که چندین فرزند شهید دادند، گفت: اگر از این سرمایه و نعمت نگهداری نکنیم کسی برای ما نگه نمی‌دارد. حفظ دین ما به عهده خودمان است انقلابی که حاکمیت دین بر مردم باشد. چیزهایی باید در این مملکت حاکم می‌شد که ما را به سمت خدا محوری سوق دهد. اكنون متأسفانه کسانی در بعضی از جایگاه‌ها بر سر کار هستند که تریبون هم دارند که انسان‌محور هستند و رضایت اطرافیانشان از رضایت خدا برایشان مهم‌تر است شاید در بازار هم همین باشد و رضایت سایر کسبه و مسئول بازار برایشان اولویت بیشتری از رضایت خدا داشته باشد  این جابه‌جایی و اصلاح اولویت‌ها را باید در گام دوم انقلاب انجام دهیم چون رضایت خدا در اولویت بود ما ۲۰۰ هزار شهید دادیم برای رضایت خدا بود نه برای رضایت انسان‌ها.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منكر فارس ادامه داد: این انقلاب برای خدامحوری آمد و برای خدا محوری هم مردم آن را پذیرفتند و برای خدا محوری مردم شهید دادند و در قبال مشکلاتی که وجود دارد، صبر می‌كنند و خدا هم پاداش صبر را می‌دهد.

در بازار باید انصاف حاکم باشد

وی از اهالی بازار خواست تا در راستای خدامحورd سه نكته را رعایت كنند و ادامه داد: در بازار باید انصاف حاکم باشد و در هر زمانی انسان باید نسبت به بدی‌ها اظهار وجود داشته باشد و باید نسبت به ظلم و بدی اظهار وجود كرد. نکته دیگر در دشت اول است. دشت اول در بازار خیلی مهم است، مغازه‌هایی در بازار بودند که فرضاً دشت اول را کرده بودند، اگر دوبار مشتری می‌آمد می‌گفتند برو مغازه بغلی؛ ایثار و از خود گذشتگی اینجا معنی پیدا می‌کند امر به معروف و نهی از منکر در بازار امثال این موارد است و قرار نیست یقه کسی را بگیریم و معروف و منکرها را باید این‌گونه نشان دهیم و قرار نیست از كسی مؤاخذه كنیم كه چرا این کار را کردی؟ اگر این کار را بکنیم پرونده‌های نیروی انتظامی هم کم می‌شود.

مهدوی با تأكید بر اینكه باید در بازار انصاف داشته باشیم و برای آن عهد ببندیم، گفت: حضرت علی(ع) می‌فرمایند برترین فضایل انصاف است. برترین خصلت‌ها، بزرگترین ثواب است و انصاف زیور زمام‌داری است و انصاف محبت و دوستی را دوام می‌دهد. وقتی محبت و دوستی زیاد شود مشتری هم بیشتر می‌شود لذا انصاف مایه آسایش است. تاج مرد عزت نفس و زیور مرد انصاف مرد است.

وی در ادامه یكی از معروفاتی كه باید به بازار اضافه شود، شورای امر به معروف دانست و گفت: ما به‌هیچ عنوان اهل یقه‌گیری و مچ گیری نیستیم و كسی نباید از شورای امر به معروف و نهی از منكر بترسد. امر به معروف و نهی از منکر به ظاهر جامعه است و ظاهراً اگر چیزی دیدید برای برطرف کردن آن کوشا باشد.

مهدوی، نكته مهم دیگر را داشتن شفافیت در كسب و كار دانست و گفت: برای كسب كار باید شفاف باشیم و چیزی را نه بزرگ‌تر جلوه دهیم نه كوچك‌تر. صداقت از همه مهم‌تر است و باید این موارد را در بازار گسترش دهیم.

شورای امر به معروف پاك‌كننده بدی‌ها باشد

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منكر فارس، خیر دنیا و آخرت را در 4 نكته راستگویی، ادای امانت ،اخلاق، حلال‌خوری برشمرد و گفت: هر چهار مورد باید در بازار باشد. در هر جامعه و مجموعه‌ای اتفاقات اشتباه می‌افتد اما شما باید آب باشید برای پاک کردن بدی‌ها و شورای امر به معروف باید آب کر باشد یعنی حجم مناسب است و تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد و پاک‌کننده هم هست و به عبارت دیگر شورای امر به معروف خود آب کر باشد بدی‌ها را در خودش حل کند تا اصلاح به وجود بیاید.

وی با تأكید بر اینكه اگر مؤمنین همت كنند و بر اساس چیزی كه پیش‌بینی شده است باید 40 هزار شورای امر به معروف در استان فارس راه‌اندازی شود، گفت: سازمان تبلیغات اسلامی باید تلاش كند تا شورای امر به معروف 7 هزار هیئت مذهبی را راه‌اندازی كند.

مهدوی، راه‌اندازی شورای امر به معروف را ضرورتی برای ایجاد گفتمان و حركت در این عرصه دانست و گفت: ما در این شوراها اصلاً قسمت یدی نداریم و این مسئله به عهده ضابط نظام است و در موارد مختلف وقتی كه مسئله به آخر رسید ضابط نظام وارد می‌شود اما قبل از ضابط نظام سه مرحله تذكر قلبی، زبانی و قلبی عملی وجود دارد.

اولویت امر به معروف نسبت به مسئولان

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منكر فارس بیان كرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند اگر کسی دیدید دغدغه دین دارد و در روش بد برخورد می‌کند شما موظفید از او حمایت کنید چون آن آمر می‌خواهد تقوا را رعایت کند و قانون را با دروغ و کلک دور نمی‌زند اما در طرف مقابل این طور نیست و با فریبكاری كار را پیش می‌برند. همچنین معظم‌له در جای دیگر می‌فرمایند آنجا که سجاده را از زیر پای طرف کشیده‌اند هم باید ساکت ماند؟

وی با بیان اینكه اولویت ما امر به معروف مسئولان است، گفت: امر به معروف و نهی از منكر نسبت به مسئولان مهربانانه اما قاطع است و نسبت به مردم مهربانانه است و باید این حس القا شود كه وقتی به كسی امر به معروف و نهی از منكر می‌كنیم در حقیقت داریم محبت می‌كنیم.

مهدوی در پایان تأكید كرد: شورای امر به معروف و نهی از منكر باید انقلاب کند. انقلاب در انصاف، راستگویی و امانتداری، اخلاق و تمام فضایل و دوری از تمام رذایل.

انتهای پیام
captcha