اهم برنامه‌های سازمان دارالقرآن برای 1400/ توسعه شبکه قرآنی مردمی و ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی
کد خبر: 3961089
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲

اهم برنامه‌های سازمان دارالقرآن برای 1400/ توسعه شبکه قرآنی مردمی و ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ضمن تشریح مهمترین برنامه‌های این سازمان در سال جدید گفت: توسعه شبکه قرآنی مردمی با استفاده از ظرفیت مؤسسات، خانه‌های قرآن، جلسات قرآنی و ایجاد مراکز قرآن خانگی، ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی و همچنین سبک زندگی قرآنی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

حجت‌الاسلام مهدی اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در گفت‌وگو با ایکنا ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و سالی خوب و پربرکت در مسیر توسعه قرآنی به مهمترین برنامه‌های سال جدید و گزارشی از فعالیت‌های سال گذشته این سازمان اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۹ با تمام مشکلاتی که در اجرای برنامه‌های وجود داشت، اما اتفاقات بسیار مبارکی در فضای سازمان دارالقرآن، ادارات قرآنی استان‌ها و کارشناسان قرآنی شهرستان‌ها و همچنین مؤسسات، خانه‌های قرآنی و جلسات قرآن رخ داد که ما برنامه‌های متفاوتی را تجربه کردیم که با مدل رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی با توجه به شیوع کرونا و شرایط حاکم بر آن، همکاران ما در سراسر کشور، رؤسای ادارات قرآنی و همچنین مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآنی جهاد کردند و توانستند خودشان را با این شرایط وفق دهند.

وی افزود: مطابق سال‌های قبل، آموزش‌های عمومی و تخصصی با یک فراز و نشیب اتفاق افتاد، اما امسال حضور در فضای مجازی بسیار مؤثر بود که مؤسسات و فعالان قرآنی با ارتباط با فضای مجازی توانستند نقش خوبی را ایفا کنند. باتوجه به ظرفیت‌هایی که در سازمان دارالقرآن وجود داشت توانستیم آزمون اعطای مدرک در دوره پانزدهم را به خوبی برگزار کنیم و شانزدهمین دوره آن در شرف اجراست.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد: مجوز مؤسسات مطابق با سال‌های قبل انجام شد و بحث چاپ و نشر قرآن کریم با وجود افتی که در فضای چاپ و نشر وجود داشت، اما به نسبت مابقی آثار به خوبی پیش رفت. در فضای تعلیم و تربیت طرح نورالثقلین، گفتمان تربیت قرآنی ایجاد شد و در سال جدید گام‌های مؤثرتری خواهیم برداشت.
 
حجت الاسلام صباغ با بیان اینکه در فضای مجازی و بخش تولید محتوا اتفاقات بسیار خوبی رخ داد، اظهار کرد:  در این حوزه سامانه آموزشی قرآن و عترت تهیه شد که به زودی دسترسی‌اش برای همه مؤسسات و خانه‌های قرآنی فراهم خواهد شد. در فضای تفسیر قرآن کریم گام‌های خوب و مؤثری برداشته شد و در سال آینده با قدرت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه سازمان دارالقرآن باتوجه به تکالیف حاکمیتی و قوانین داخلی که بر عهده دارد وظایفش را در سال ۱۴۰۰ با چشم‌انداز چندساله پیگیری خواهد کرد، گفت: اما آن چیزی که امسال به عنوان برنامه‌های محوری در دستور کار قرار می‌گیرد، توسعه شبکه قرآنی مردمی با استفاده از ظرفیت مؤسسات، خانه‌های قرآن، جلسات قرآنی و ایجاد مراکز قرآن خانگی است. همچنین یک فعالیت جهادی برای مؤسسات تعریف می‌کنیم که با همکاری بسیج سازندگی ظرفیت ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی را در کشور خصوصاً در مراکز محروم با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی کشور در دستور کار قرار داده‌ایم.
 
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: همچنین توسعه فعالیت‌های مجازی، توسعه آموزش‌های مجازی و توسعه فعالیت‌های سامانه‌ای سازمان را در دستور کار داریم که در سال آینده به طور خاص پیگیری می‌کنیم. در فضای توسعه جلسات قرآنی خانگی هم مصرّ هستیم که با توجه به دستور مقام معظم رهبری در خصوص توسعه فعالیت‌های جلسات قرآن خانگی با استفاده از ظرفیت تمام نهاد‌هایی که می‌تواند به این موضوع کمک کند، آن را فعال‌تر و عملیاتی کنیم.

حجت‌الاسلام صباغ افزود: برنامه‌های سازمان بسیار مفصل هستند، خصوصا در فضای آموزشی، آموزش کادر و آموزش تخصصی مطابق سال‌های گذشه برنامه‌های مفصلی داریم. سال گذشته برنامه سبک زندگی قرآنی را در دستور کار داشتیم که سال ۱۳۸۹ با افت مواجه شد، اما در سال ۱۴۰۰ با اولویت و به صورت ویژه پیگیری خواهد شد.
انتهای پیام
captcha