رسانه‌ها احساس مسئولیت برای شرکت در انتخابات را تقویت کنند
کد خبر: 3963661
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
کوهکن در گفت‌وگو با ایکنا:

رسانه‌ها احساس مسئولیت برای شرکت در انتخابات را تقویت کنند

یک نماینده سابق مجلس گفت: برای مشارکت حداکثری در انتخابات باید این حساسیت را در مردم به‌وجود آورد که ایران کشوری بالقوه ثروتمند است و برای بالفعل شدن این ثروت و تأثیر آن در زندگی مردم، آنها باید برای شرکت در انتخابات احساس مسئولیت کرده و فرد اصلح را انتخاب کنند.

انتخابات

محسن کوهکن، نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه اقشار مختلف جامعه در رابطه با انتخابات به چند دسته تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: یک دسته، کسانی هستند که در قالب تشکل‌ها به فعالیت سیاسی می‌پردازند و نسبت به انتخابات حساس هستند. این‌ها از مدت‌ها قبل از برگزاری انتخابات فعالیت خود را به‌خصوص در فضای مجازی با معرفی کاندیدای مورد نظر خود یا بیان مسائل و مشکلات کشور شروع می‌کنند و صرف‌نظر از ماهیت و محتوای صحبت‌ها و فعالیت‌هایشان، با اقدامات خود به انتخاباتی شدن فضای کشور کمک و اذهان را به این سمت هدایت می‌کنند. این‌ها اکثریت جامعه نیستند، ولی باعث می‌شوند که توجه اکثریت به انتخابات جلب شود.

وی افزود: آمار و ارقام نظرسنجی‌ها در انتخابات گذشته نشان می‌دهد که هر چه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، درصد افرادی که هنوز برای شرکت در انتخابات یا رأی دادن به یکی از کاندیداها تصمیم نگرفته‌اند، کاهش پیدا می‌کند و به درصد افرادی که برای شرکت در انتخابات یا رأی دادن به کاندیدای خاصی تصمیم گرفته‌اند، افزوده می‌شود. در واقع این وضعیت مرهون کسانی است که در قالب گروه‌ها و سلایق سیاسی مشغول فعالیت هستند.


بیشتر بخوانید: 


این نماینده سابق مجلس اضافه کرد: دسته دوم، مردمی هستند که نگاهشان مبتنی بر واقعیت‌های عینی جامعه است، مثلاً دولتی می‌تواند در ماه‌های پایانی فعالیت خود مدعی تمایل به حضور هر چه بیشتر مردم در انتخابات باشد که به حاشیه‌ها نپردازد و مدت باقی‌مانده فعالیت خود را برای کار و تلاش صرف کند تا درصد امیدواری و رضایتمندی را در میان مردم افزایش دهد. من از منتقدان جدی دولت هستم، ولی با توجه به پروژه‌هایی که کلید خورده، نمی‌توان گفت هیچ کاری در دولت انجام نشده و کارها و تلاش‌هایی که در حال انجام است، امید را در جامعه افزایش می‌دهد. ایجاد یأس کار دشمن است و در مقابل آن، هر کاری که به افزایش امید در جامعه کمک کند، قطعاً در حضور و مشارکت مردم در انتخابات مؤثر خواهد بود. همین که دولتمردان کار و تلاش انجام دهند و مردم نیز از این تلاش‌ها مطلع شوند، امیدواری‌شان افزایش پیدا می‌کند.

کوهکن ادامه داد: رسانه‌ها نیز با عملکرد خود هم می‌توانند در زمین دشمن بازی کنند و هم بدون طرفداری از کاندیدا یا جریان خاصی، به تشویق مردم برای حضور در انتخابات بپردازند و این مستلزم بحث و مناظره با کارشناسان مربوطه است. بعضاً این‌طور تبلیغ می‌شود که گویا در طول سال‌های بعد از انقلاب هیچ کاری انجام نشده و از طرف دیگر، به‌دلیل بی‌اطلاعی و ناآگاهی متأسفانه دوران قبل از انقلاب را که به هزار و یک دلیل قابل دفاع نیست، معیار و مبنا قرار می‌دهند.

وی بیان کرد: توده مردم معتقدند که ایران کشور ثروتمندی است، این تصور کار را برای اصحاب رسانه و کارشناسان آسان می‌کند که بر آن صحه گذاشته و اعلام کنند ایران بالقوه کشور ثروتمندی است، ولی برای اینکه این ثروت بالفعل شود و آثارش را در زندگی مردم نشان دهد، آیا باید در انتخابات شرکت نکرد تا باری به هر جهت، کسی به‌عنوان رئیس‌جمهور با حداقلی از رأی انتخاب شود و بعد هم هر کاری خواست، انجام دهد و ضعف او بر مشکلات اضافه کند؟ یا اینکه با سعی و تلاش، کسی را انتخاب کنیم که نمره‌اش از بقیه بالاتر است و این را باید از برنامه‌هایی که هر کاندیدا دارد و اینکه اهل حاشیه‌پردازی است یا نه، متوجه شد. برخی کاندیداها در صحبت‌های خود مسائلی را مطرح می‌کنند که چه از نظر تشخیص مسئله و چه از نظر راه‌حل، جزو اولویت‌های کشور نیست.

این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: اگر این حساسیت را در مردم به‌وجود آوریم که ایران کشوری بالقوه ثروتمند است و چنانچه در انتخاب اشخاص برای اداره امور درست عمل کنیم، این ثروت بالفعل می‌شود و آثارش را در زندگی خود مردم نشان می‌دهد، طبیعتاً آنها احساس مسئولیت کرده و حضور یا عدم حضور خود را در انتخابات سبک سنگین می‌کنند.

انتهای پیام
captcha