برپایی متفاوت یادروز سعدی در شیراز / کاربردی کردن مفاهیم عرفان نظری در كلام شیخ اجل
کد خبر: 3966115
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۳

برپایی متفاوت یادروز سعدی در شیراز / کاربردی کردن مفاهیم عرفان نظری در كلام شیخ اجل

مراسم یادروز سعدی در سال جاری به‌دلیل وضعیت حاد شیوع كرونا در شیراز و استان فارس به‌صورت ضبط ویدئو سخنرانی برخی از مسئولان استان فارس و انتشار در فضای مجازی از عصر و شب گذشته انجام شده است.

به گزارش ایكنا از فارس، طبق روال هر ساله آیین‌ یادروز سعدی یک شب قبل از برگزاری این روز یعنی در عصر یا شامگاه 31 فروردین‌ماه برگزار می‌شود كه امسال به‌دلیل وضعیت حاد شیوع كرونا در شیراز و استان فارس این مراسم به‌صورت ضبط ویدئو سخنرانی برخی از مسئولان استان فارس و انتشار در فضای مجازی از عصر و شب گذشته انجام شده است.

کوروش کمالی سروستانی، مدیر مرکز سعدی‌شناسی در این مراسم با بیان اینكه فلسفه آفرینش مسئله چندتباری است كه ریشه در علوم، فلسفه، كلام و عرفان دارد، گفت: نگاه قرآنی به این امر بیانگر آن است که آفرینش هر یک از موجودات جهان، به سبب غرض و غایتی است که از نخستین طلیعه پیدایش جهان آفرینش، به آن سوی و هدف، در حرکت است.

وی افزود: غرض و غایتی که همانا انسان است و آسمان‎ها و زمین و هرچه در آن‌هاست برای او خلق شده و خداوند آن‌ها را مسخر انسان قرار داده است تا مفاهیمی همچون خلافت، آزمایش، رحمت و مغفرت، عبادت و معرفت، تقوا، شکر و سپاس، تفکر و تعقل، هدایت، رستگاری و بازگشت را به تجلی گذارد و این همه اغراض و مفاهیمی است که در نص صریح قرآن در فلسفه آفرینش، به آن اشارت شده است و مجرای عبور از این همه در سه عنصر نهفته توحید، تقرب و معرفت است.

كمالی سروستانی با بیان اینكه فلسفه جهان و انسان را دو حقیقت جدایی‌ناپذیر برمی‌شمرد که هم در بخش نظری فلسفه قابل تأمل است و هم در بخش عملی، گفت: بر این اساس، شرایع و انبیا از سویی و فلاسفه و حکما در کسوت شاعران و نویسندگان از دیگر سوی، بر آن شده‌اند تا نوع انسانی را از اهمیت و ارزش جهان به‌وجود انسان و اهمیت و ارزش انسان به ارزش‌های معنوی و اخلاقی را برای سیر تکاملی بشر که در جوهره جهان یک قاعده طبیعی است، به او یادآور شوند.

مدیر مركز سعدی‌شناسی در ادامه با برشمردن نقش شیخ اجل در تبیین کرامت‌های انسانی و حفظ ارزش‌های آن، آثار وی را حامل تعاریفی صحیح از زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها، دین‌داری و حکومت‌داری آنان در امنیت و صلح و عدالت اجتماعی دانست و افزود: عرفان و معرفت سعدی به مانند سیاست و حکومتداری و فرمانروایی او، حوزه اجتماع را دربر می‌گیرد؛ یعنی همان کاربردی کردن مفاهیم عرفان نظری در عرفان عملی، به‌منظور نجات جامعه خویش. از این‌روست که در دیدگاه او عارف، کسی است که به‌ظاهر حقیقت دینی قانع نیست، بلکه در باطن حقایق دینی ژرف‌کاوی می‌کند و در اندیشه ارتباط با مردم و مرهم نهادن بر زخم‌های جامعه و مردم است.

وی همچنین با بیان اینكه انسان کامل در نگرش عرفان اسلامی، فردی برون‌گراست، گفت: سعدی نیز ضمن برخورداری از کمال عقلی و سیر و سلوک معنوی و تهذیب نفس، در متن و عینیت جامعه حضور دارد و در عرفان عملی بر آن است که «به معنی توان کرد دعوی درست...دم بی‌قدم، تکیه‌گاهی است سست» و از این روست که پاکبازانه، همگان را در هر کسوت و موقعیتی، دعوت به خدمت به خلق می‌کند.

يادآور می‌شود، سلسله نشست‌ها‌ی علمی يادروز سعدی نيز از امشب در بستر فضای مجازی آغاز شده و به‌مدت يک هفته ادامه خواهد داشت. 

انتهای پیام
captcha