سیره پیامبر(ص) بهترین الگوی رفتارسازی مسئولان است
کد خبر: 3967198
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
نماینده ولی فقیه در لرستان:

سیره پیامبر(ص) بهترین الگوی رفتارسازی مسئولان است

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با اشاره به اینکه سیره پیامبر اکرم(ص) بهترین الگو برای رفتارسازی مسئولان است، گفت: مسئولان در حکومت اسلامی نباید اهل تجمل‌گرایی، اشرافی‌گری و تعلقات دنیوی باشند بلکه باید با تبعیت از سیره نبوی، مسئولیت را انجام دهند و رفتار مدیریتی خود را مطابق با آن حضرت قرار دهند.

سیره پیامبر(ص) بهترین الگوی رفتارسازی مسئولان استبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌ فقیه در لرستان، شامگاه یکشنبه، پنجم اردیبهشت‌ماه در نهمین جلسه از «آموزه‌هایی از قرآن کریم» با اشاره به اینکه آیه چهارم سوره قلم «وَ إِنَّكَ لَعَلى‌ خُلُقٍ عَظِيمٍ» در اوصاف پیامبر اکرم(ص) است، اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) قبل از بعثت از غار حرا بالا می‌رفت، از آن بالا به آسمان، زمین، مخلوقات خداوند، احساسات و به فعالیت‌های مردم نگاه می‌کرد و در همه آنان آیات الهی را مشاهده می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه روز به روز بر خشوع آن حضرت افزوده می‌شد و جوانه‌های اخلاقی در وجود ایشان رشد می‌کرد، ادامه داد: پیامبر(ص) در جوانی به تجارت اشتغال داشت و درآمد تجارت را بین مستمندان تقسیم می‌کرد تا جایی‌ که در ۴۰ سالگی نورانی‌ترین دل را برای دریافت پیام الهی پیدا کرد و به پیامبری مبعوث شد.

حجت‌الاسلام شاهرخی با بیان اینکه وقتی پیامبر(ص) به بعثت رسید چشم ایشان به عوالم غیبی گشوده شد و فرشتگان را می‌دید تا اینکه جبرئیل بر ایشان نازل شد و بشارت بعثت را داد، ادامه داد: پیامبر(ص) در اخلاق به‌گونه‌ای بودند که در قرآن به‌عنوان خلق عظیم یاد شده است و خلق عظیم به این معناست که ایشان قابل توصیف نیست.



نماینده ولی فقیه در استان لرستان با اشاره به اینکه سیره پیامبر اکرم(ص) بهترین الگو برای رفتارسازی مسئولان است، اضافه کرد: امام علی(ع) در خطبه ۶۰ نهج‌البلاغه که به‌عنوان توضیحی از آیه چهارم سوره قلم است، می‌فرماید پیامبر(ص) بر روی زمین غذا می‌خورد، مانند بندگان می‌نشست به‌طوری‌ که نوع برخورد پیامبر(ص) متواضع بود و با دستان خود کفش پاره را می‌دوزید و با دستان خود لباس پاره را می‌‌دوخت.

وی با بیان اینکه وقتی پیامبر(ص) وارد مدینه می‌شد، کودکان با خوشحالی به استقبال آن حضرت می‌رفتند، ادامه داد: پیامبر(ص) دنیا را در دلش می‌راند و به زینت‌های دنیا پشت پا می‌زد. تعلقات به زینت‌های دنیا با محبت خدا در یک جا جمع نمی‌شود و پیامبر(ص) زینت دنیا را از جلوی چشم خود دور می‌کرد تا مبادا مسائل دنیوی در نظر او جلوه‌گر شود.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با اشاره به اینکه پیامبر(ص) به دنیا اعتقاد نداشت و دنیا را جایی برای ماندن نمی‌دانست و علاقه به دنیا را از دلش دور کرد، گفت: پیامبر(ص) به دنیا نگاه نمی‌کرد کسی که از چیزی ناراحت می‌شود دوست ندارد به آن نگاه کند و رابطه پیامبر(ص) با دنیا این چنین بود.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) دل از دنیا کنده بود، یادآور شد: در یک دل، دو محبت جمع نمی‌شود؛ کسی که دلبسته دنیا باشد، باور به جهان آخرت ندارد، اما آن حضرت از تمام تعلقات دنیوی دوری می‌کرد و همواره به یاد آخرت بود.

حجت‌الاسلام شاهرخی با اشاره به اینکه رسیدن به قدرت و حکومت دو روش دارد، ادامه داد: راه اول مربوط به افراد دنیاطلب است که می‌خواهند به مال، ثروت و املاک تجاری برسند و در این راه هم خود را به زحمت می‌اندازند و هم دیگران را رنج می‌دهند و راه دوم رسیدن به قدرت راه اهل ایمان است، لذا مسئولان در حکومت اسلامی باید سیره نبوی و علوی و دوری از تجملات را الگوی خود قرار دهند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان با اشاره به اینکه امام علی(ع) به یکی از کارگزاران خود به سبب همنشینی با اشراف گلایه می‌کند، گفت: مسئولان در حکومت اسلامی نباید اهل تجمل‌گرایی، اشرافی‌گری و تعلقات دنیوی باشند بلکه باید با تبعیت از سیره نبوی، مسئولیت را انجام دهند و رفتار مدیریتی خود را مطابق با آن حضرت قرار دهند.

انتهای پیام
captcha