بررسی زوایای پژوهشی و ادبی مناجات‌های امام جواد(ع) ضروری است
کد خبر: 3983190
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
محمدزاده در گفت‌وگو با ایکنا:

بررسی زوایای پژوهشی و ادبی مناجات‌های امام جواد(ع) ضروری است

پژوهشگر حوزه دین درباره مناجات‌های امام جواد(ع) گفت: این مناجات‌ها حاوی منابع و معارف بلندی است که ضرورت پرداختن به زوایای آن‌ها از نظر ادبی و بررسی نظری آن معارف به‌خوبی احساس می‌شود.

ضرورت پرداختن به زوایای پژوهشی و ادبی مناجات‌های امام جواد(ع)مرضیه محمدزاده، پژوهشگر حوزه دین و نویسنده کتاب «امام جواد(ع)» در گفت‌وگو با ایکنا گفت: این کتاب مروری بر زندگانی، فضایل و کرامات «امام جواد» (ع) است. در این نوشتار ابتدا تاریخچه‌ای کوتاه از زندگی امام جواد (ع) از زمان ولادت تا زمان شهادت و معرفی القاب، کنیه‌ها و خاندان ایشان ارائه شده و سپس ادله و نصوص امامت آن امام و شخصیت و اوصاف ایشان بیان شده است.

وی افزود: این اثر با بهره‌گیری از کتاب‌های تاریخ سیره، ابتدا شرحی کوتاه از زمانه پیامبر (ص) تا امام رضا (ع) را بیان و سپس شرحی مفصل از زندگی امام جواد (ع) از طفولیت تا شهادت ارائه شده است. این کتاب در دو فصل و ۱۴ بخش، شرح مفصلی از زندگانی حضرت جوادالائمه (ع) را فراهم کرده است. زندگانی تاریخی و زندگانی معرفتی امام جواد (ع) عناوین فصل‌های این کتاب هستند.

محمدزاده ادامه داد: در بخش‌هایی از این کتاب به گوشه‌هایی از کرامات و معجزات امام جواد (ع) اشاره شده و ابعادی از علم حضرت، عصمت آن امام، سیره اخلاقی، اجتماعی و سیاسی ایشان به تصویر کشیده است. همچنین برخی از توقیعات امام جواد (ع)، نامه‌های آن امام، مناظرات ایشان با علمای مذاهب و ادیان مختلف معرفی شده و آموزه‌های دینی که از آن امام به جای مانده، توضیح داده شده است. بیان برخی از احادیث، زیارت‌ها، ادعیه، حذرها، تسبیح‌ها و اشعاری منسوب به امام جواد (ع) و بیان برخی از دیدگاه‌های تفسیری و کلامی از ایشان از دیگر مباحث مهم مطرح شده از این کتاب است.

نویسنده «عاشورا در شعر معاصر و فرهنگ عامه» درباره مناجات‌های امام جواد (ع) گفت: امام جواد (ع) مهمترین سخنان خود را در قالب دعا و مناجات بیان می‌کردند، چرا که دین بر پایه عبادت استوار است. یکی از این دعاها، مناجات الوسایل الی المسائل است. این مناجات ۱۰ وسیله و ۱۰ مسئله است و به معنای وسائلی است که انسان را به خواسته خود می‌رساند و چون انسان برای رسیدن به خواسته‌ها و مطلوب‌های خود نیاز به کمک و یاری دارد، پس رجوع نهایی همه به حق است. این مناجات‌ها حاوی منابع و معارف بلندی است که ضرورت پرداختن به زوایای آن‌ها از نظر ادبی و بررسی نظری آن معارف به‌خوبی احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: این مناجات فقط جنبه اعتقادی و معنوی ندارد، بلکه ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی انسان را مورد نظر دارد. کلام امام (ع) شامل علوم معرفتی، توحیدی، اجتماعی و سیاسی است و حتی به توصیف محیط پیرامون خود در مناجات مهم کشف ظلم می‌پردازد. این مناجات شامل مناجات استخاره، مناجات استقاله، مناجات استعاذه، مناجات سفر، مناجات طلب رزق، مناجات طلب توبه، مناجات طلب حج، مناجات طلب حوائج، مناجات کشف ظلم، مناجات شکر است.

محمدزاده در ادامه به علم و دانش این امام اشاره کرد و گفت: با بررسی زندگانی ایشان به موارد زیادی برمی‌خوریم که تسلط وسیع او را به دانش زمان و حتی دانش آینده نشان می‌دهد. زندگی وی سرشار از علم و دانش، آگاهی، فهم و شعور فوق‌العاده نسبت به هرکس و هرچیز است. آموزش را در مکتب الهی و توسط پدر بزرگوارش آموخته بود. علم لدنی امام (ع) با همه کوچکی سن ایشان، دانش پژوهان و دانشمندان را به تحیر وا می‌داشت. نامه‌ها، کلمات، احادیث، تقریرات و برنامه زندگی آن بزرگوار نشان‌دهنده دانش بیکران اوست.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از کار‌های مهم امام (ع)، آشکار کردن احادیث اجداد طاهرینش بود که تا آن زمان مکتوم بود. به همین دلیل است که در کتب حدیث، بسیاری از احادیث سندش به امام جواد (ع) می‌رسد. همچنین گفته شده مقداری از کلمات قصار امیرالمؤمنین علی(ع) منسوب به اوست. بیشتر سؤالاتی که از محضر امام (ع) پرسیده می‌شد، در مورد مسائل فقهی بود و امام (ع) به آن پاسخ درخور توجه می‌داد.

انتهای پیام
captcha