اخلاق؛ گمشده جامعه امروز / نقش بی‌بدیل ساختارها در حفظ کرامت مردم
کد خبر: 3984969
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵

اخلاق؛ گمشده جامعه امروز / نقش بی‌بدیل ساختارها در حفظ کرامت مردم

شهردار شیراز اخلاق را گمشده جامعه امروز توصیف کرد و گفت: توصیه به ارزش‌های اخلاقی و توجه و رعایت آن‌ها یک فضیلت است.

به گزارش ایکنا از فارس، حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز بعدازظهر امروز، 27 تیرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز اخلاق را گمشده جامعه امروز توصیف کرد و فرازهایی از نامه امام علی(ع) به مالک اشتر یادآور شد و گفت: در فرازی از این نامه امام خطاب به مالک توصیه می‌کند که حاکم و فرمانروا و مدیر باید از دریدگی بپرهیزد و مراقب باشید وقتی مطلبی را در فضای مختلف نسبت به شخص و فردی می‌گوید، آموزه‌های دینی را رعایت کند.

وی با تأکید بر اینکه توصیه به ارزش‌های اخلاقی و توجه و رعایت آن‌ها یک فضیلت است، افزود: هرچقدر بتوانیم رعایت اخلاق و ادب داشته باشیم، قطعاً این یک توفیق الهی است.

اسکندرپور در واکنش به اظهارات نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس و شهردار سابق شیراز، گفت: بخش‌هایی از این اظهارات که مربوط به شهرداری و عملکردهاست را توضیح خواهم داد و بخش‌هایی که شخصی است به احترام شهردار سابق شیراز سکوت می‌کنم، صادقانه می‌گویم مطالبی را آماده کرده بودم که در این جلسه به استحضار مردم برسانم اما احساس کردم که ارائه آن، خدمتی به شیراز و مردم آن نخواهد کرد.

شهردار شیراز با بیان اینکه تلاش کرده‌ام که وارد حاشیه‌ها نشوم و معتقد به دور نگه داشتن شهرداری از جناح‌های سیاسی بوده و هستم، گفت: در جاهای متفاوت در فضای رسانه‌ها برخی از افراد مطرح می‌کنند که شهردار سیاسی باشد یا نه؟ عمرانی باشد یا نه؟ با افتخار اعلام می‌کنم که با پایان یافتن جنگ و در دوران دانشجویی وارد فعالیت‌های سیاسی شدم و پس آن هم در مقاطع مختلف با افتخار در حوزه‌های سیاسی ورود کرده‌ام.

وی تصریح کرد: نه تنها سیاسی بودن را امری مذموم نمی‌دانم بلکه معتقدم کسی که می‌خواهد در شیراز مدیریت کند باید یک برداشت روشنی از مسائل سیاسی، فرهنگی، عمرانی و ...داشته باشد، چون شهر جمع شهروندانی است که در حوزه‌های متفاوت تعامل دارند.

شهردار شیراز با بیان اینکه نفس عمل حضور در انتخابات شورا و مجلس خود سیاسی است، گفت: مگر می‌شود نماینده مجلس سیاسی نباشد؟ افرادی که در شورا حضور پیدا می‌کنند با لیست‌های سیاسی می‌آیند و مگر می‌شود کسی با لیست سیاسی وارد شورا شود اما بگوید من سیاسی نیستم؟ معتقدم این بحث‌ها را نباید ادامه دهیم. مهم این است که در شهرداری کار سیاسی انجام ندهیم و به دنبال عمل سیاسی به نفع جریان خاصی نباشیم.

اسکندرپور با ذکر این نکته که انتقال مدیریت شهری به دوره آینده به زودی انجام خواهد شد، گفت: در هر موقعیتی شهروند شهر شیراز هستیم و برایمان بسیار مهم است که چه اتفاقاتی در سال‌های آتی برای شیراز رخ خواهد داد چه شهردار باشیم یا خیر. اما امروز در پیشگاه ملت شیراز با تمام توان و در کمال صداقت می‌گویم هر آنچه که به ذهنم می‌رسد که می‌تواند برای پیشبرد امور کمک کند حتماً به شورا و شهردار منتخب کمک خواهم کرد و اگر جای کامیابی بود می‌گوییم که به چه دلیل بوده است و اگر هم ناکامی بوده حتما صادقانه خواهم گفت که کجاها می‌توان فضا را بهبود بخشید.

وی با بیان اینکه شهرداری شیراز قدرتمند است و به راحتی می‌تواند از عهده مشکلاتش بر آید و با قدرت کارها و پروژه‌ها پیش رود، گفت: شهرداری این ظرفیت را دارد که پروژه‌های بزرگ و خوب را به پیش ببرد و فرقی نمی‌کند کارهای بزرگ در کدام دوره انجام شده است و شورا و شهرداری آینده هم می‌تواند با قدرت بیشتر گام‌های مؤثرتری را برای آینده بردارد.

شهرداری شیراز با تأکید بر اینکه کرامت مردم باید پاس بداریم در این زمینه نقش مدیران مهم است اما نقش ساختارها مهم‌تر است لذا با استقرار شهرداری الکترونیک درگام اول توانستیم پاسخ به استعلام‌های مسکونی را الکترونی پرداخت کنیم، گفت: در سال 120 هزار مراجعه به شهرداری داریم که 75 درصد این مراجعات مربوط به استعلام‌ها هستند و از این رقم هم 56 درصد مراجعات شهرداری مربوط به استعلام آپارتمان‌های مسکونی می‌شود که این‌ها نیاز به مراجعه به شهرداری ندارد و از طریق الکترونیکی هم می‌توان انجام داد.

اسکندرپور درباره سیل فروردین 98 هم که در آن شهرداری مقصر شناخته شده بود نیز گفت: عهد کردم تا زمانی که از مسیر قانون رسیدگی به این پرونده پیگیری می‌شود در این موضوع اظهار نظر نکنم، گرچه تخریب‌ها صورت گرفت و مصاحبه‌هایی انجام شد و حتی به صفحاتی هم پول دادند تا حکم بدوی سیل را به صورت گسترده منتشر کنند و برای کسانی مهم بود که این رأی صادر شود اما به احترام مسیر قضایی کشور چه در مرحله بازپرسی چه در مراحل تجدیدنظر در این رابطه سکوت اختیار کردم و پاسخی ندادم اما در زمان خودش حتماً مطالبی را مطرح خواهم کرد.

وی همچنین به تشریح برخی عملکردهای شهرداری شیراز در دوره پنجم مدیریت شهری پرداخت و گفت‌: بالغ بر ٩٧ درصد بودجه عمرانی شهرداری شیراز در سال ٩٧ و همچنین بخش اعظمی از بودجه سال ۹۸ به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اختصاص یافت. لذا در سال ۹۹ شهرداری فرصت تعریف پروژه‌های جدید را پیدا کرد.

شهردار شیراز ادامه داد: از ٢٠ ایستگاه خط یک مترو شیراز، هفت ایستگاه در دوره جدید افتتاح شد و خط دو مترو را نیز به عنوان یک پروژه بسیار بزرگ همواره دنبال کردیم، حال آنکه تعداد و اعتبار پروژه‌های خط دو به تنهایی چندین برابر پروژه‌های دستگاه‌های اجرایی است، گفت: ٢١٠٠ میلیارد تومان تزریقی مالی در خط دو مترو شیراز داشته‌ایم و اکنون هم این خط در شرایط خوبی است.

وی ضمن قدردانی از پیمانکاران و همکاران خود در مترو، گفت: در حفاری خط دو مترو شیراز در کشور رکورد زده شد و در یک مدت زمان مشخصی حفاری به اتمام رسید و ریل گذاری آغاز شد.

شهردار شیراز ادامه داد: به عنوان مثال در بخش حمل و نقل عمومی نیز در سال ٩١ سهم حمل و نقل عمومی از بودجه ٣.٦ درصد، در سال ٩٢ حدود ٣.٨ درصد، در سال ٩٣ حدود ١١ درصد، در سال ٩٤ بالغ بر ٨.٤ درصد، در سال ٩٥ قریب به ١١.٤٥ درصد، در سال ٩٦ حدود ٦.٨ درصد، در سال ٩٧حدود  ٨.٢ درصد، در سال ٩٨ بالغ بر ١٧.٥٨ درصد و در سال گذشته ١٣.٨١ درصد بوده است.

اسکندرپور با بیان اینکه برای خرید اتوبوس‌ها نیز ٣٠ درصد از کل هزینه‌ها در دوره مدیریت قبلی پرداخت و مابقی در دوره فعلی تامین شد، گفت: در بخش پروژه‌های بزرگ مقیاس نیز سال گذشته ١٠ پروژه بزرگ مقیاس به بهره‌برداری رسید.

وی با تصریح اینکه بدهی مسئله‌ای مخفی نیست که نخواهیم آن را اعلام نکنیم، گفت: اسناد ثبت شده و بر اساس همین اسناد در ٣١ شهریور ٩٦ بالغ بر ٤ هزار و ١٧٤ میلیارد تومان بدهی، هزار و ٨ میلیارد تومان بدهی بانکی، ١٥٦٧ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران و ١٥٩٩ میلیارد تومان بدهی مربوط به اوراق مشارکت وجود داشت؛ پس اعلام عدد هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری در آن مقطع زمانی، خلاف واقع است و اگر این عدد تقسیم بر دلار ٣٥٠٠ تومانی همان زمان شود، معادل یک میلیارد و ١٧١ میلیون دلار خواهد شد.

اسکندرپور ادامه داد: اما در دوره فعلی بدهی بانکی از یکهزار و ٨ میلیارد تومان به دو هزار و ٦٠٠ میلیارد تومان رسیده که هزار میلیارد تومان آن سود تسهیلات است. در این دوره ٥٤٩ میلیارد تومان تسهیلات از بانک گرفتیم که ٥١٣ میلیارد تومان آن را پرداخت کرده‌ایم.

وی گفت: بدهی پیمانکاران در دوره فعلی به ١٢٠٠ میلیارد تومان و بدهی مربوط به اوراق مشارکت نیز به١٧٠٠ میلیارد تومان رسیده و در واقع در این دوره سقف تعهدات اوراق مشارکت ما افزایش نیافته است.

شهردار شیراز با بیان اینکه نسبت بدهی شهرداری فعلی به دلار ٢٢٠ میلیون دلار است، به مسئله فروش اموال در شهرداری این کلانشهر اشاره و با بیان اینکه در سال ٩٥، ٨٣٧ میلیارد تومان فروش املاک معادل ٢٣٩ میلیون دلار داشته‌ایم، اضافه کرد: در سال ٩٩ فروش اموال به ٦٣٠ میلیارد تومان رسیده است.

اسکندرپور با تصریح بر اینکه شیراز، شهرداری قدرتمندی دارد و به راحتی می‌تواند از عهده تعهدات خود بر بیاید و به قدرت پروژه‌ها را پیش ببرد، گفت: حفظ احترام و تکریم ارباب رجوع از مهمترین اولویت‌های ما در این دوره از مدیریت شهری بود و در این راستا معتقدیم که نقش فرآیندها مهمتر از اشخاص و مدیران بوده و با استقرار شهرداری الکترونیک در گام اول توانستیم پاسخ استعلام‌ها به صورت الکترونیکی تا کمتر از ٤٨ ساعت اعلام شود.

وی اضافه کرد: سالانه حدود ١٢٠ هزار مراجعه به شهرداری داریم که ٧٥ درصد این مراجعات مربوط به استعلام ها است و ٥٦ درصد از این میزان میز مربوط به استعلام آپارتمان‌ها است و اکنون دیگر در این باره مراجعه‌ای نداریم.

شهردار شیراز همچنین با بیان اینکه در دهه‌های گذشته به بافت تاریخی شیراز توجه خاصی نشده بود، گفت: بافت تاریخی یک ثروت بود و در دو سال گذشته اقداماتی را در دستور کار قرار دادیم.

اسکندرپور اضافه کرد: اقدامات ما در بافت تاریخی شیراز معادل ٤٠ سال گذشته است و این ادعا با رقم و عدد و پروژه قابل اثبات است و پس از پایان دوران کرونا، بافت تاریخی حتما یکی از فرصت‌های جدی گردشگری شهر شیراز خواهد بود.

انتهای پیام
captcha