دفتر تبلیغات اسلامی رصدگر تحولات فرهنگی جامعه است
کد خبر: 3985107
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
حجت‌الاسلام واعظی:

دفتر تبلیغات اسلامی رصدگر تحولات فرهنگی جامعه است

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: این دفتر در کنار وظایف ذاتی خود سعی می‌کند عرصه‌های نوین در زمینه تبلیغ دین را شناسایی و اقتضائات و نیازهای محیطی را رصد کند و تغییر و تحولات فرهنگی در جامعه اهمیت این موضوع را دو چندان کرده است.

دفتر تبلیغات اسلامی رصدگر تحولات فرهنگی جامعه است

به گزارش ایکنا از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مراسم تکریم و معارفه رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان که امروز، 28 تیرماه در محل این دفتر برگزار شد، با بیان اینکه دفتر تبلیغات اسلامی در کلان مسئولیت خود مکمل حوزه‌های علمیه است، اظهار کرد: کار اصلی حوزه‌های علمیه، پرورش نیرو و طلاب فاضل است و کار دفتر تبلیغات اسلامی، رصد محیطی نسبت به نیازهای مختلفی که در عرصه فرهنگ دینی وجود دارد و ابزار و وسیله‌ای که به پشتوانه آنها می‌تواند اقدامات محیطی انجام دهد، همین فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه هستند. تأکید من به رئیس جدید دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان که در حکم ایشان نیز تصریح شده، افزایش تعامل با حوزه‌های علمیه و نهادهای دیگر است تا با هم‌افزایی، اقدامات مؤثری انجام شود.

وی افزود: دفتر تبلیغات اسلامی همواره سعی می‌کند عرصه‌های نوینی را در خصوص تبلیغ دین، حضور علمی و تأثیرگذاری شناسایی کند و اگرچه عنوان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم را یدک می‌کشد، ولی در واقعیت دامنه مسئولیت آن بسیار گسترده است و نهادی چندوجهی محسوب می‌شود و مقام معظم رهبری سیاست‌ها و خطوط اصلی دفتر تبلیغات اسلامی را مشخص می‌کنند و در عرصه‌های مختلف مثل تبلیغ، تأثیرگذاری علمی و فرهنگی، علوم انسانی اسلامی و به‌خصوص کار در فضای مجازی، از این دفتر انتظار دارند و در همین راستا، معاونت جدیدی با عنوان معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه در دفتر تبلیغات اسلامی ایجاد کردیم تا بتوانیم در این فضا نقش ایفا کنیم. بنابراین، دفتر تبلیغات اسلامی باید رصدگری قوی نسبت به اقتضائات و نیازهای فرهنگی و محیطی باشد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: جامعه ما در معرض تحولات فرهنگی شگرفی قرار دارد و ذائقه‌ها و ابزار تأثیرگذاری فرهنگی در حال تغییر است. 10 سال پیش چه کسی تصور می‌کرد این همه اقبال به فضای مجازی شکل بگیرد و این تکنولوژی‌های نو بتوانند این‌گونه اذهان را تسخیر کنند و بازیگران صحنه ایجاد ذائقه‌های فرهنگی و جهت‌دهی فکری و عقیدتی تا این اندازه متکثر شوند و از هر کجای دنیا بتوانند بر ذهن و جان افراد تأثیر بگذارند، شبهه ایجاد کنند و اخلاق و دیانت را تحت تأثیر قرار دهند. این موضوع، مسئولیت ما را بسیار خطیر می‌کند.

حجت‌الاسلام واعظی ادامه داد: دفتر تبلیغات اسلامی در این رصد محیطی به این جمع‌بندی رسید که باید عرصه‌های نوینی برای این فعالیت بگشاید که تقویت تأثیرگذاری در فضای مجازی و جدی گرفتن فعالیت‌های هنری و رسانه‌ای در کنار وظایف ذاتی دفتر شامل تبلیغ سنتی، پرورش مبلغ و پشتیبانی از گروه‌های تبلیغی و اقدامات جهادی مبلغین، در همین راستا انجام می‌شود. بر همین اساس، یک مرکز نوآوری در قم تأسیس کردیم و به‌جز حجت‌الاسلام والمسلمین قطبی، فرد دیگری را نیافتیم که اقتضائات این کار را درک کند و این موضوع در وجود ایشان متعین بود. ایشان تأسیس این مرکز را شروع کرد و همزمان مسئولیت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان را نیز عهده‌دار بود، تا اینکه این مرکز شروع به رشد کرد و تصمیم بر این شد که به‌ جز قم، شعب این مرکز در اصفهان، مشهد، اهواز و شیراز نیز فعال شود. بنابراین، احساس کردیم که باید برای ریاست دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصمیم جدیدی اتخاذ شود.

وی اضافه کرد: یکی از وظایف خودم در دفتر تبلیغات اسلامی را جانشین‌پروری، جوان‌گرایی و فکر کردن برای آینده دفتر می‌دانم و لذا، به جوانان میدان می‌دهیم و از این جوان‌گرایی سود جسته‌ایم، چون جوانان هم انرژی و خلاقیت بیشتری برای کار دارند و هم باید میدان ببینند. اگر میدان نبینند، نمی‌توانند مسئولیت‌های بزرگ را عهده‌دار شوند. یکی از حسنات حجت‌الاسلام قطبی در مدت ریاست بر دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان نیز همین جوان‌گرایی بود. ما در دفتر تبلیغات اسلامی، دست پری به لحاظ نیرو داریم و در این 10 سال، از جای دیگری استمداد نیرو برای دفتر نداشتیم، ولی همواره از وزارتخانه‌ها و نهادهای دیگر برای در اختیار گذاشتن نیروهایمان تحت فشار بوده‌ایم.

انتهای پیام
captcha