نماز جمعه؛‌ سنگر محکم برای مقابله با دشمنان
کد خبر: 3986830
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸

نماز جمعه؛‌ سنگر محکم برای مقابله با دشمنان

اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت آیت الله طالقانی در تهران برگزار شد. این آئین عبادی - سیاسی 43 سال است که هرجمعه در سراسر میهن اسلامی با شکوه تمام برگزار می‌شود و این سنگر برای حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی و مقابله با دشمنان نظام همچنان پابرجاست.

5 مرداد سالروز اولین نمازجمعه پس از انقلاب / سنگر محکم برای مقابله با دشمنان پابرجاست

به گزارش ایکنا از البرز، روز جمعه پنجم مردادماه 1358 اولين نماز جمعه در تهران بعد از پيروزی انقلاب اسلامی به امامت مرحوم آيت‌الله سيدمحمود طالقانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

آيت‌الله طالقانی اين نمازجمعه را در بحبوحه درگيری‌های گروهك‌ها به فرمان امام‌خمينی(ره) برای ايجاد انسجام بين مردم اقامه كرد. با آغاز اقامه نمازجمعه، گروهک‌‏های منافق که برای فریب‌دادن مردم و به انحراف‌کشیدن انقلاب، سرمایه‌گذاری و تبلیغات زیادی کرده بودند، ناگهان با یک معجزه بزرگ اسلامی روبه‌رو شدند و نقشه‏‌های شومشان نقش برآب شد. اتحاد و اجتماع صفوف نمازگزاران، توطئه‏ آنان را خنثی کرد. منافقین که باتوجه به شرایط آن روزهای جامعه در همه جا رخنه کرده بودند این‌بار نتوانستند در صف‌های به‌هم پیوسته نماز جمعه رسوخ کنند و در نهایت از همین صفوف نماز جمعه بود که مشت‏‌های گره کرده به سوی منافقان و گروهک‏‌های مستکبر نشانه رفت و آنها را نابود کرد و با عنایت خداوند 43 سال است که این آئین عبادی- سیاسی در سراسر میهن اسلامی با شکوه تمام برگزار می‌شود و این سنگر برای حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی و مقابله با دشمنان نظام همچنان پابرجاست.

نماز جمعه نقش موثری در پیشبرد اهداف انقلاب دارد
حجت‌الاسلام علی‌اکبر ایمانی، امام جمعه فردیس با اشاره به فرارسیدن سالروز اقامه اولین نمازجمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهارکرد: یکی از سنت‌های پیامبراکرم(ص) اقامه نماز جمعه طبق سنت نبوی است.

وی با اشاره به اینکه در اسلام برای سه اجتماع بزرگ نماز جماعت، نماز جمعه و مراسم حج، اهمیت زیادی قائل است که در این میان نقش نماز جمعه به دلیل خطبه محوری‌اش بسیار مهم است، افزود: در قرآن به جز موضوع نماز جمعه، برای سه موضوع دیگر شامل توحید، امامت و پیمان‌های الهی و جهاد آیه نازل شده است که نماز جمعه در ردیف سه موضوع اساسی توحید، امامت و جهاد آمده، خود گویای جایگاه بسیار رفیع این فریضه الهی است.

این مسئول با تاکید بر اینکه اگر نماز جمعه لطمه ببیند، این سه موضوع مهم و اساسی را نیز تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد، گفت: از تمایزات اصلی این فریضه منحصر به فرد خطبه محور بودن آن است. بنای رفیع دو خطبه نیز مبتنی بر عنصر بسیار مهم «قول سدید» است.

ایمانی در ادامه با بیان اینکه امروز نمازجمعه تبدیل به نهادی فعال، ارزشمند و مؤثر شده و جایگاه واقعی خود را پیدا کرده است، افزود: نمازجمعه بهترین و به روزترین تحلیل را درباره مسائل سیاسی جامعه دارد و درد مردم را بیان می‌کند.

وی همچنین به تاثیرگذاری نمازجمعه در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: نمازجمعه حلقه اتصال بین مردم و مسئولان نظام است که از طرفی خدمات مسئولان را بازگو می‌کند و از جانب دیگر اشکالات و ضعف‌ها را عیان می‌کند و در واقع به برکت برگزاری نمازجمعه امور زندگی افراد اصلاح می‌شود، در نمازجمعه حق جامعه ادا و معارف اسلامی تبیین می‌شود.

امام جمعه فردیس در پایان صحبت‎‌هایش بر ضرورت جریان‌سازی تبیین نقش نمازجمعه در جامعه تاکید کرد و گفت: برگزاری نمازجمعه موجب هراس دشمنان می‌شود و ترفندهای بدخواهان نظام را نقش برآب می کند لذا باید با برنامه‌ریزی و آگاه‌سازی به ویژه برای نسل جوان زمینه حضور بیشتر مردم را در این آئین عبادی سیاسی فراهم کرد.

نمازجمعه محور آگاهی و همبستگی مردم است
در ادامه حجت‌الاسلام قادر محمدی، امام جمعه چهارباغ با اشاره به تقارن مبارک دهه امامت و ولایت با سالروز اقامه نخستین نماز جمعه کشور اظهار کرد: نقش نماز جمعه در ترغیب و تشویق مردم به حضور در صحنه های مختلف سیاسی و اجتماعی کشور و نظام به ویژه دفاع از اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی، امام راحل و شهدا بسیار پررنگ است.

وی افزود: خداوند خطاب به مومنان می فرماید وقتی که ندای نماز جمعه بلند شد، کارها را رها کنید و به سوی ذکر خدا بشتابید و تجارت و کسب و کار را کنار بگذارید، زیرا نماز جمعه مایه خیر و برکت فراوان است.

وی با بیان اینکه قرآن از نماز جمعه تعبیر به ذکرالله می کند، گفت: این عمل بسیار ارزشمند معنوی، عبادی و سیاسی در روز جمعه برگزار می شود و به فرموده امیرالمومنین علی(ع)، شیاطین در روز جمعه پرچم ها را بلند می کنند و در شهر می گردند تا مردم را به کار و تجارت مشغول سازند و آنان را از نماز باز دارند، زیرا شیاطین همیشه مانع ذکرالله هستند و می خواهند مومنان را از یاد خدا دور کنند لذا خداوند مومنان را توصیه می کند تا فریب شیطان را نخورند و به سوی این فریضه مهم بشتابند.

این مسئول با اشاره به تلاش دشمنان برای برگزار نشدن این اجتماع مهم اسلامی، عنوان کرد: نماز جمعه به مردم آگاهی دینی می دهد و معارف اسلامی را برای آنان تبیین می کند؛ همچنین مردم در نماز جمعه نسبت به مسائل و حوادث و رویدادهای هفته آشنا می شوند و صفوف به هم پیوسته نماز جمعه نوعی وحدت و همبستگی در آنان ایجاد می کند که تقویت روحیه دینی و عواطف انسانی و نشاط معنوی را به دنبال دارد.

امام جمعه چهارباغ با بیان اینکه مردم با حضور در محل نمازجمعه و شنیدن خطبه ها در جهت رفع مشکلات همدیگر تلاش می کنند، افزود: در طول چهار دهه گذشته از عمر انقلاب به ویژه در دوران جنگ شاهد اعزام رزمندگان به جبهه و جلب کمک های مردمی در حوادث و بحران های طبیعی همچون سیل و زلزله از پایگاه نماز جمعه بودیم. در واقع کمک های مردمی در محل نماز جمعه جمع آوری و به مناطق مختلف ارسال می شد.

وی، یکی از مهمترین مراکز برای جلب مساعدت و مشارکت مردم در دوران کرونا جهت کمک به اقشار آسیب دیده و نیازمند را همین پایگاه های نماز جمعه دانست و اظهار کرد: ائمه جمعه محور رزمایش مواسات و همدلی و کمک های مومنانه بودند.

محمدی با اشاره به هراس دشمنان دین و انقلاب از نمازجمعه، گفت: نقش و جایگاه نماز جمعه در جامعه اسلامی بسیار مشهود است و نماز جمعه و امام جمعه حلقه وصل میان مردم و حاکمیت هستند و گلایه و شکایت مردم از تریبون نماز جمعه به مسئولان منتقل می شود.

نمازجمعه قوی‌ترین منبر برای تقویت بینش سیاسی مردم است
در ادامه روح‌الله مختاری، امام جمعه ساوجبلاغ نماز جمعه را در بالابردن بينش سياسی و تقويت بنيه‌ ايمانی جامعه موثر دانست و گفت: نماز جمعه در تقويت وحدت و تلطيف قلوب و رفع مشكلات جامعه نیز نقش به‌سزایی دارد.

وی افزود: نمازجمعه در حقيقت انضباط اجتماعی را به ما القا می‌كند. به ما درس وحدت و اتحاد می‌دهد و اقشار گوناگون در سنين مختلف با گرايش‌های سياسی متعدد همه با هم در صفوف متحد نمازجمعه می‌ايستند.

این مسئول با بيان اين‌كه نمازجمعه همچنین به ما درس تبعيت از رهبری می‌دهد، گفت: در واقع نمازگزاران جمعه بايد همگام و همراه با امام جمعه اعمال خود را انجام دهند وهر نوع رفتار و اعمالی در نمازجمعه برخلاف وحدت، نظام و امنيت جامعه و برخلاف منويات رهبر جامعه صورت گيرد خلاف اهداف نماز جمعه است.

مختاری با تاکید بر اینکه امامان جمعه باید خود را خادم و دلسوز مردم بدانند و در این راه هرگز خسته نشوند، گفت: شعار «همیشه مردمی» یعنی در همه حال مردم را باید در نظر گرفت تا مردم به این باور برسند که امام جمعه نیز جزئی از افراد همین جامعه است و زندگی آنان را درک می‌کند و در واقع محرومیت‌زدایی، ظالم‌ستیزی و مردمی‌ بودن باید تبلور عینی حیات سیاسی امام جمعه باشد.

انتهای پیام
captcha