اخلاق، تراز و میزان انسان است
کد خبر: 3986974
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

اخلاق، تراز و میزان انسان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اخلاق، تراز و میزان انسان بوده و هر دانش و موقعیت بدون اتکا به فضیلت اخلاق، زوال‌پذیر و ناپایدار است.

اخلاق، تراز و میزان انسان است

به گزارش ایکنا از اصفهان، همایش مکتب اخلاقی اصفهان، شب گذشته، پنجم مردادماه با قرائت پیام سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مدرسه علمیه چهارباغ اصفهان برگزار شد. متن پیام وی به شرح زیر است: 

«بسم الله الرحمن الرحیم

در میان دانش‌های عقلی و نقلی، علم الاخلاق دارای جایگاه ممتازی است؛ چنان که تا به امروز این تسلسل دانشی امتداد یافته است.

حقیقت آن است که اخلاق، تراز و میزان انسان بوده و هر دانش و موقعیت بدون اتکا به فضیلت اخلاق، زوال‌پذیر و ناپایدار است.

عالمان وارسته از اصول اخلاقی به‌عنوان میزانی برای سنجش اعمال یاد کرده و سعادتمندی انسان را در کسب فضائل اخلاقی جستجو می‌کنند و در این زمینه تأملات عقلی و نقلی گسترده‌ای را داشته‌اند و در این میان یکی از حلقه‌های شاخص «مکتب اخلاقی اصفهان» است.

حوزه بزرگ علمیه اصفهان که ریشه در تاریخ هزار ساله دارد، در ادوار مختلف، در پرورش و بسط نظام اخلاقی و جلوه‌های متعالی آن سهمی تأثیرگذار داشته است. میراث مکتوب ارزشمندی که از بزرگانی چون ابن مسکویه و ابن‌سینا در دوره اقامت اصفهان تا عصر درخشان این حوزه در دوران صفوی تا قاجاری را دربردارد.

در دوره معاصر نیز اصفهان این سلسله را تداوم داده است، از ظهور شخصیت‌های پر افتخاری چون آقا رحیم ارباب و میرزاعلی آقا شیرازی تا زعیم حوزه اصفهان آیت‌الله‌العظمی مظاهری و استاد برجسته اخلاق آیت‌الله ناصری که در تداوم و تکامل مکتب اخلاقی اصفهان منشأ برکات چشمگیری بوده و هستند.

این نعمات بزرگ الهی را شاکریم و مفتخریم که اصفهان - این سپهر هماره درخشان ستارگان ربانی- پرچمدار احیای مکتب اخلاقی اصفهان است و با برپایی کنگره‌ای ملی، فرصتی برای پرداختن به آفاق و ساحت‌های نورانی آن را فراهم آورده است.

بی‌تردید این حرکت آغازین، می‌تواند مبنایی درست برای استمرار راه نورانی اندیشمندان سلف باشد و شکل‌گیری دبیرخانه دائمی این رویداد معنوی در جوار تخت پولاد اصفهان که آرامستان جمع کثیری از فحول علمای اخلاقی و ربانی است در تأسی به مکتب گران‌سنگ پیشینیان، پایه‌گذار نظرگاه‌‎های نو در حوزه اخلاق خواهد بود. به‌ویژه که این رویداد فرخنده با عید سعید غدیر تقارن یافته است.

رجاء واثق دارد که نفس زکیه امام عارفان حضرت علی بن ابی طالب(ع)، پشتوانه‌ای گران‌سنگ برای خلق آثار معنوی و معرفتی جدید خواهد بود. بمنه و کرمه. ان‌شاءالله»

انتهای پیام
captcha