حفظ قرآن زمینه فهم آیات وحی را فراهم می‌کند
کد خبر: 3992786
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۳
یک حافظ قرآن همدانی مطرح کرد؛

حفظ قرآن زمینه فهم آیات وحی را فراهم می‌کند

یک دبیر معارف و حافظ قرآن در همدان با بیان اینکه نهایت هدف هر حافظ قرآنی عمل به قرآن است، گفت: حفظ زمینه فهم قرآن را فراهم می‌کند، یک حافظ قرآن که عامل به قرآن نیست مانند درخت بی‌ثمر است.

حفظ قرآن زمینه فهم آیات وحی را فراهم می‌کندبه گزارش ایکنا از همدان، بیش از نیمی از تربیت یک کودک در محیط تحصیلی رخ می‌دهد، چه خوب است معلمانی پرورش یابند که دم مسیحایی قرآن بر وجود آن‌ها دمیده باشد و با وحی الهی مأنوس باشند قطعاً تربیت چنین معلمانی در تربیت یک نسل تأثیرگذار خواهد بود.

چندی پیش ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن دانشگاه فرهنگیان برگزار شد و دبیر معارف دانشگاه فرهنگیان همدان در این مسابقات موفق به کسب رتبه شد. وی حافظ کل قرآن و دبیر معارف است، ایکنا پای گفت‌وگو با این معلم همدانی می‌نشیند تا وی را به‌عنوان یکی از نخبگان قرآنی به جامعه معرفی کند.

سجاد قره‌باغی، حافظ قرآن و دبیر معارف در همدان با اشاره به اینکه در حال حاضر 31 ساله هستم و در دوران دانشجویی موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم، افزود: از همان دوران کودکی به حفظ قرآن علاقه‌مند بودم البته برادر بزرگ‌ترم در زمینه حفظ قرآن موفق بود. با تشویق پدر و مادرم و البته کمک‌ها و راهنمایی برادر بزرگ‌ترم موفق به حفظ کل قرآن شدم. در حال حاضر نیز دبیر رشته معارف در آموزش و پرورش هستم و از حفظ قرآن و به کارگیری آن در کلاس‌های درسم بسیار خرسندم.

قره‌باغی با اشاره به اینکه اخیراً در ششمین مسابقات سراسری قرآن فرهنگیان شرکت کرده است، افزود: از دانشگاه فرهنگیان همدان دو نفر موفق به شرکت در آزمون سراسری قرآن در رشته حفظ شدند که بنده موفق به کسب رتبه سوم در رشته حفظ 10 جزء شدم. این مسابقات سراسری یک ماه و نیم پیش به‌صورت مجازی در استان برگزار شد که مشکلی در زمینه اجرای مسابقات به وجود نیامد. سطح مسابقات بسیار بالا بود خود آموزش و پرورش نیز در قالب طرحی نخبگان قرآنی را جذب کرد همین امر موجب بالا رفتن سطح مسابقات قرآن فرهنگیان شد.

وی در ادامه به شرکت در سایر مسابقات اشاره کرد و گفت: در سی و نهمین دوره مسابقات اوقاف سال 96 شرکت و حائز رتبه برتر شدم، در سال 93 رتبه سوم جشنواره ملی دانشجویان را در رشته حفظ بیست جزء کسب کردم همچنین در سال 90 نیز رتبه اول جشنواره قرآنی مدهامتان را در رشته حفظ ده جز کسب کردم.

آرامش روانی؛ مهم‌ترین ارمغان حفظ قرآن

این دبیر معارف در بخش دیگری از سخنانش به تأثیر حفظ قرآن در زندگی شخصی‌اش پرداخت و گفت: انس با قرآن سبب شرکت در بسیاری از محافل و کلاس‌های قرآنی شد و همین امر باعث دوری از حاشیه‌ها و انحرافات دوران جوانی و ایجاد آرامشی روانی شد. نمی‌توانم به تفکیک بگویم کدام آیه از قرآن را دوست دارم و یا کدام آیه از قرآن تأثیر ویژه‌ای بر من نهاده است چراکه همه آیات قرآن زیبا و تأثیرگذار هستند، در این بین آیات امیدبخش را بسیار بیشتر دوست دارم به‌ویژه آیه «لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ». آرزو دارم روزی در قالب کاروان قرآنی یا همان کاروان نور به سفر مکه اعزام شوم.

وی با بیان اینکه نهایت هدف هر حافظ قرآنی عمل به قرآن است، افزود: حفظ زمینه فهم قرآن را فراهم می‌کند، یک حافظ قرآن که عامل به قرآن نیست مانند درخت بی‌ثمر است، حافظ قرآن باید در کل زندگی قرآن را راهنمای خودش قرار دهد چراکه آیات قرآن راهگشا هستند. اگر در قرآن می‌خوانیم که خداوند انسان را از تاریکی‌ها به سمت نور می‌برد بستگی به میزان اطاعت ما از قرآن دارد تمام دستورات الهی برای خود انسان است « إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ، هر که خوبی کند به خود خوبی کرده است»، اگر عمق مفاهیم دینی را بفهمیم متوجه خواهیم شد که برای نمونه اگر به دیگران خوبی می‌کنیم هزار برابر به خودمان باز خواهد گشت.

قره‌باغی با اشاره به اینکه امیدوارم روزی در عرصه‌های تفسیر و مفاهیم قرآن وارد شوم، افزود: از این طریق می‌خواهم سطح شناختم را نسبت به قرآن افزایش دهم. بسیار خرسندم از اینکه معلم معارف هستم و از این طریق می‌توانم تأثیرات خوبی بر دانش آموزانم بگذارم و البته مفاهیم قرآنی را به آن‌ها انتقال دهم.

این دبیر معارف و حافظ قرآن گفت: قرآن بسان یک سفره بابرکت است فقط حفظ قرآن و یا قرائت وغیره نیست هر کس به فراخور علاقه‌ای که دارد می‌تواند از این سفره با برکت استفاده کند حتی برخی به بررسی موضوعات فرهنگی قرآن علاقه‌مند هستند که آن را در قالب برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی پیاده کنند، بنابراین باید آموزه‌های قرآنی را در دایره‌ای وسیع و جامع ببینیم، حتماً این نیست که شخصی حافظ قرآن باشد.

گاهی با اصرار بسیار خانواده‌ها برای شرکت فرزندانشان در کلاس حفظ مواجه می‌شویم که گاهی باعث می‌شود همین فرزندان از قرآن زده شوند و آینده خوبی برای آن‌ها رقم نخورد اما خانواده می‌تواند حضور آن‌ها را در کلاس‌های قرآن مدیریت کرده و در کلاس‌های مشابه ثبت نام کنند که کودک با قرآن مأنوس شود و از مفاهیم قرآنی بهره ببرد.

انتهای پیام
captcha