آزمایشگاه هوش مصنوعی در مرکز تحقیقات کامپیوتری نور ایجاد می‌شود
کد خبر: 3996035
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹
مدیر مرکز کامپیوتری نور خبر داد:

آزمایشگاه هوش مصنوعی در مرکز تحقیقات کامپیوتری نور ایجاد می‌شود

مدیر مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور گفت: آزمایشگاه هوش مصنوعی و داده‌کاوی را به زودی افتتاح خواهیم کرد و در این راستا، زیرساخت منابع انسانی بسیار مجرب و زیرساخت فنی گرانقدری هم داریم.

ارسال//  آزمایشگاه هوش مصنوعی ایجاد می‌شودبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین بهرامی، مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری اسلامی نور، 17 شهریورماه در مراسم رونمایی از نسخه دوم نرم‌افزار دروس حوزوی که در این مرکز برگزار شد، گفت: پس از سه دهه امروز دارای زیرساخت‌های ارزشمندی از منابع و ابزارها برای فعالیت‌های پژوهشی محققان علوم اسلامی هستیم و رشد روز افزون مخاطبان تولیدات مرکز نور، اعم از پایگاه‌های اینترنتی، اپ موبایل و نسخه‌های نرم‌افزاری، نشانه اقبال به این برنامه‌هاست.

وی افزود: عمده محصولات مرکز نور رویکرد پژوهشی داشته‌اند، گرچه عمده طلاب و استادان از محصولات مرکز در امر آموزش هم استفاده کرده‌اند ولی در نسخه دروس حوزوی به نیازهای آموزشی توجه بیشتری صورت گرفت و متون درسی حوزه در دو نسخه ارائه شده است، نسخه اول در سال 1393 منتشر شد و امروز نسخه دوم را شاهد هستیم.

بهرامی بیان کرد: ما موفق شدیم کتب و منابعی را که مالکیت معنوی نداشتند در قالب پایگاه نورلایو در دسترس قرار دهیم؛ کار دیگر، عرضه این محتوا بر روی موبایل است؛ امروز کتابخانه و نرم‌افزار همراه نور بخش قابل توجهی از کتب درسی را در خود دارد و طلاب می‌توانند از طریق موبایل به این مباحث دسترسی پیدا کنند. حوزه خواهران، برادران، دانشگاه قرآن و حدیث و جامعه المصطفی به ما اجازه داده‌اند منابع درسی‌شان را در قالب این نرم‌افزار ارائه دهیم.

مدیر مرکز نور تصریح کرد: به همه مراکز آموزش حوزوی و غیرحوزوی اعلام می‌کنیم که آمادگی داریم نرم‌افزارهای اختصاصی برای هر مرکز آموزشی را در قالب موبایلی و ...  تولید کنیم؛ مثلا برای طلاب در هر سطح این قابلیت وجود دارد و زیرساخت فنی و اطلاعاتی‌اش فراهم است.

بهرامی با اشاره به برنامه‌های نیمه دوم سال جاری، اضافه کرد: نسخه جدید درایة النور به ثمر رسیده و در آینده نزدیک رونمایی خواهد شد؛ کتابخانه دیجیتال نور با بیش از 70 هزار جلد راه‌اندازی شده است و پایگاه قاموس برای لغت بین‌زبانی و درون‌زبانی رونمایی خواهد شد.

بهرامی اظهار کرد: آزمایشگاه هوش مصنوعی و داده‌کاوی را به زودی افتتاح خواهیم کرد و در این راستا، زیرساخت منابع انسانی بسیار مجرب و زیرساخت فنی خوبی هم وجود دارد و تاکنون بیش از 3 محصول در حوزه هوش مصنوعی ارائه داده‌ایم.

وی افزود: برگزاری نشست با موضوع علوم انسانی اسلامی دیجیتال از دیگر فعالیت‌های ما در نیمه دوم سال است؛ اینکه علوم اسلامی را در کنار علوم انسانی قرار دهیم خودش یک محصول میان رشته‌ای است و تجارب ما در این زمینه عرضه می‌شود؛ همچنین پیکره قرآنی در این مجموعه عرضه شده است؛ ضمن اینکه پایگاه پایان‌نامه‌ها را ایجاد کرده‌ایم و دو سه نرم‌افزار هم در حیطه فلسفه آماده شده است.

بهرامی گفت: آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه علمیه نقش مهمی در ایجاد انجمن دین و فضای مجازی و رشته مطالعات دین و فضای مجازی داشتند و ما از ایشان خواستیم که مطالعات و محصولات علمی و نرم‌افزارهای مجازی را هم در قالب همایش کتاب‌سال حوزه بگنجانند و در عداد پژوهش‌های حوزوی قرار بگیرد.  

انتهای پیام
captcha