بیشتر به سرزمین تخیل سر بزنید/ سینمای کودک با قدرت ادامه می‌دهد
کد خبر: 3996406
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
پیشنهاد تابش به سینماگران در شرایط سخت کرونا:

بیشتر به سرزمین تخیل سر بزنید/ سینمای کودک با قدرت ادامه می‌دهد

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان عنوان کرد: «چارچوب واقعیت» و «واقعیت‏‌گرایی»، چارچوبی تنگ برای هنر سینما محسوب می‏‌شود. سینماگران ما نیز در این سال‌های سخت کرونا، باید بیش از گذشته به سرزمین تخیل سری بزنند تا بتوانند سینمایی مطلوب کودک و نوجوان امروز، خلق کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، علیرضا تابش؛ دبیر این رویداد گفت: دنیا و به ویژه ایران، از بحران کرونا آسیب دیده است؛ ما با دنیایی سوگوار و کشوری سوگوار روبروییم. کودکانِ این سال‌ها، خاطراتی اندوهناک برایشان باقی خواهد ماند مملو از اعداد و ارقام و از دست دادن‏‌ها و دل‌نگرانی‏‌ها… معرفی سرزمین تخیل به کودکان باید در اولویت آثار هنری و سینمایی باشد و سینمای کودک و نوجوان در سرزمینی که سرچشمه پیشرفت و خاستگاه امید است، یکی از این ظرفیت‌هاست.

وی افزود: امید جدی‏‌ترین ابزاری است که می‌تواند دست کودکان و نوجوانان این نسل را بگیرد و آنها را از این بحران به سلامت بگذراند و این سینماست که می‌تواند با نشان دادن وسعت سرزمین پهناور تخیل، شعله امید را در ذهن آنها روشن نگاه دارد. نظر به اهمیت این چشم‌انداز، جشنواره سی‌و‌چهارم با شعار «سینما؛ سرزمین خیال» برپا خواهد شد.

دبیر جشنواره فیلم کودک با اشاره به اینکه «چارچوب واقعیت» و «واقعیت‏‌گرایی»، چارچوبی تنگ برای هنر سینما محسوب می‏‌شود افزود: سینماگران ما نیز در این سال‌های سخت کرونا، باید بیش از گذشته به سرزمین تخیل سری بزنند تا بتوانند سینمایی مطلوب کودک و نوجوان امروز، خلق کنند. این شعار، یک یادآوری به جامعه سینما نیز محسوب می‌شود که اسیر فشار روزمره‏‌ای که شرایط سخت این روزها آنها و جامعه را تحت تاثیر قرار داده است، نباشند و دعوتی است از آنان به سرزمین خیال، تا با گذار از چارچوب واقعیت‏‌گرایی، دنیای سینما را مثل همیشه، دنیایی رنگی و رویاوار نگاه دارند.

وی با اشاره به تعداد فیلم‌های رسیده به جشنواره توضیح داد: سینمای کودک و نوجوان ایران، نشان داده است که نه زیر فشار کرونا و نه تحت هیچ شرایط دیگری، قصد ترک ارتباط با مخاطبان خود را ندارد و این حجم از تولیدات و تنوع آنها نیز به ما می‏‌گوید در عصر پساکرونا نیز، که انشاالله به زودی شاهدش خواهیم بود، سینمای کودک و نوجوان در کنار رسانه‏‌های نوینی مثل VODها و سامانه‏‌های جدیدتر ارائه محتوا، به حیات خود، پربارتر از همیشه ادامه خواهد داد.

تابش درباره تغییرات این دوره گفت: امسال اما در شرایطی برای دومین بار و به حکم ویروس منحوس کرونا، شیوه برگزاری جشنواره به‌صورت ترکیبی آنلاین و آفلاین خواهد بود که بسیاری از منتقدان دیروز، خود به قدرت ابزارهای نوین و فناوری‌های نوظهور ایمان آورده و کمتر کسی باقی مانده است که منکر نقش قدرتمند این ساحت جدید فناورانه در آینده‏ سینما باشد. امیدواریم در این دوره نیز، با تمهیداتی که اندیشیده‏ شده بتوانیم ابعاد جدیدی از ظرفیت‌های ترکیب فناوری‌های مبتنی بر اینترنت و ظرفیت‌های فیزیکی موجود در سینما (در اصفهان و استان‌های کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی) را ارائه داده و درس‌هایی جدید از آن بگیریم.

انتهای پیام
captcha