به گزارش ایکنا از لرستان، فاطمه تجلی، مدرس حوزه علمیه محدثه بروجرد در نشست مجازی «بررسی شیوههای ارتباطی و تربیتی پیامبراکرم(ص)» که امروز، ۱۳ مهر با حضور طلاب، مدیران، کادر اداری، اساتید، مشاوران، دانشآموختگان و مبلغان مدارس علمیه خواهران لرستان در بستر کوثرنت، سامانه سیما و معاونت فرهنگی حوزه علمیه خواهران لرستان برگزار شد، با تسلیت ایام عزاداری دهه پایانی ماه صفر، در بیان ویژگیهای ارتباطات فردی و اجتماعی نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص)، گفت: از شیوههای ارتباطی پیامبر اکرم(ص) میتوان از ایثار و انفاق، گذشت، رحمت، رأفت و محبت نام برد کمااینکه نبی مکرم اسلام از نظر مهماننوازی زبانزد بوده است.
وی تواضع و فروتنی را دیگر ویژگی پیامبر ذکر کرد و افزود: پیامبر اعظم(ص) در برقراری عقد اخوت میان مسلمانان تلاش زیادی داشتند این در حالیاست که امروزه برقراری عقد اخوت تا حدود زیادی در جوامع اسلامی کمرنگ شده است.
تجلی تشویق مردم به علمآموزی را دیگر ویژگی پیامبر اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) بیان کرد و ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) سجدههای طولانی داشت و مردم را به سجدههای طولانی سفارش میکرد و علاوهبر این نبی مکرم اسلام اهل زهد و سادهزیستی بود و در غذا خوردن و لباس پوشیدن بسیار ساده بود کمااینکه نبی مکرم اسلام بهعنوان بزرگمرد و شخصیت بزرگ جهان اسلام با دست خودش از بز شیر میدوشید، بر مرکب بدون زین سوار میشد و غذای او اغلب از نان جو و خرما بود.
مدرس حوزه علمیه محدثه بروجرد شیوههای تربیتی پیامبر اعظم(ص) را بهترین شیوه و روش برای والدین و مبلغان دانست و گفت: در کار تربیتی شناخت شیوه تربیت خیلی مهم است اینکه پیامبر اسلام از چه شیوههایی برای تربیت استفاده کرد که توانست جامعه جاهلیت عرب آن روزگار را متحول کند و دین اسلام را در جزیرةالعرب حاکم سازد.
تجلی با بیان اینکه در تربیت باید از محبت زیاد پرهیز شود چراکه محبت افراطی توقع را بالا میبرد و تحقیقات نشان داده افرادیکه در دوران کودکی محبت افراطی و غیرمنطقی دریافت کردهاند، در جوانی و بزرگسالی توقعات بیجا از اطرافیان داشتهاند، گفت: در تربیت باید از ملامت و تنبیه افراطی نیز پرهیز کرد چراکه سرزنش زیاد در اسلام مورد نکوهش است و امام علی(ع) نیز فرموده است: «زیاد ملامت و سرزنش کردن لجاجت میآورد» و گفته میشود از شر کسی که به او اهانت شده است، ایمن نباشی.
این مدرس حوزه علمیه در بیان شیوههای تربیتی پیامبراکرم(ص) به انذار و بشارت، یادآوری نعمتها و بیدار کردن وجدانها اشاره کرد و ادامه داد: یکی از خصوصیات انسان این است که اگر او را به بعضی چیزها ارجاع دهی به خود میآیند و حضرت ابراهیم(ص) نیز وقتی بتها را شکست با گذاشتن تبر بر دوش بت بزرگ و اینکه از مردم خواست از بت بزرگ سؤال کنند چه کسی بتها را شکسته است، از این روش استفاده کرد و وجدان خفته مردم را بیدار کرد.
وی با بیان اینکه وجدان همان عقل و شعور است و در قرآن از آن بهعنوان «نفس لوامه» یاد شده است، اظهار کرد: وجدان این است که انسان در یک جایی با دلیل منطقی به این نتیجه برسد که اشتباه کرده است اما نکته حائز اهمیت این است که وجدان موقع ارتکاب گناه خاموش است و بعد از ارتکاب گناه وجدان بیدار میشود لذا وجدان منهای ایمان پاسخگو نیست.
تجلی با بیان اینکه ایمان قبل از ارتکاب گناه دست انسان را میگیرد ولی وجدان پس از ارتکاب گناه، گفت: یکی دیگر از روشهای تربیتی پیامبر اکرم(ص) استفاده از روش تشبیه و تمثیل است کمااینکه در قرآن کریم نیز مثالهای زیادی ذکر شده است و پیامبر اسلام نیز برای آگاه کردن مسلمانان و اصحابش همواره از مثل و تشبیه استفاده میکردند.
این مدرس حوزه علمیه محدثه بروجرد در خاتمه با اشاره به پارهای مصائب که بر پیامبراعظم(ص) در راه هدایت مردم وارد شد، بر لزوم نهادینه شدن شیوههای ارتباطی و تربیتی پیامبر اکرم(ص) تاکید کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) احترام زیادی برای امام حسین(ع) قائل بود و طاقت گریههای امام حسین را نداشت و از لحظه اول که امام حسین(ع) متولد شد پیامبر برای وی عزاداری و تعزیهداری کرد.
انتهای پیام