آزمون دوباره کرونایی؛ این‌بار با امیکرون
کد خبر: 4023057
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۶
بر خط جامعه؛

آزمون دوباره کرونایی؛ این‌بار با امیکرون

ورود امیکرون به ایران از مهم‌ترین اخبار اجتماعی هفته‌‌ای بود که گذشت؛ جوانه‌هایی از امید به واسطه کاهش مرگ‌های کرونایی در دل همه مردم ایران در حال جوانه زدن بود که خبر ورود سویه امیکرون به ایران، مجدداً هیاهو برانگیز شد؛ این بار باید هوشیار باشیم که با سهل‌انگاری، مسیر طی شده را دوباره نپیماییم.

برنامه‌های ایام فاطمیه و صفر شدن شهرهای قرمز و نارنجی همزمان با ورود امیکرون به ایران

به گزارش ایکنا، ورود سویه امیکرون به کشور طی روزهای اول هفته جاری و افزایش تعداد مبتلایان به این سویه طی روزهای بعدی، برنامه‌های دهه اول فاطمیه و اکرام و اهدای بسته‌های یلدایی به نیازمندان، جزو مهم‎‌ترین خبرهای این هفته سرویس اجتماعی خبرگزاری ایکنا بود.

بخش جامعه سرویس اجتماعی خبرهای هفته جاری خود را با انتشار مصاحبه میرزا علیزاده، رئیس پژوهشکده حج و زیارت آغاز کرد. در این مصاحبه رئیس پژوهشکده حج و زیارت با تأکید بر لزوم انجام پژوهش‌های دقیق، چندتباری و مسئله محور با ساختار گروهی در موضوع زیارت، اظهار کرده است: گاهی خط قرمزهایی ناشی از جهل ما بر مسائل پژوهشی حوزه زیارت سایه می‌اندازد که در چنین مواقعی پژوهشگر باید جسارت علمی داشته باشد.

اهتزاز ۳ هزار پرچم عزا در سطح تهران

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به ایام فاطمیه به لزوم سیاهپوش شدن شهر در این ایام تأکید کرد و گفت: این سازمان به منظور گرامیداشت ایام فاطمیه اول، طرح‌های فرهنگی مرتبط را روی ۴۷۵ سازه تبلیغاتی سطح شهر تهران اکران کرده است.

برنامه‌های ایام فاطمیه و صفر شدن شهرهای قرمز و نارنجی همزمان با ورود امیکرون به ایران

تقسیم شادی یلدا با پویش «یک دقیقه مهربان‌تر»

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان از اجرای پویش «یک دقیقه مهربان‌تر» برای کمک به نیازمندان در شب یلدا خبر داد و اعلام کرد: این پویش در قالب مرکز نیکوکاری دانش آموزی امام حسن مجتبی(ع) در سراسر کشور برگزار خواهد شد و این پویش با تهیه بسته‌های یلدایی که شامل تنقلات و میوه می‌شود آغاز به کار کرده است و امیدوار هستیم با کمک دانش آموزان، خیرین و دغدغه‌مندان بتوانیم بسته‌های یلدایی را برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها در مناطق کم برخوردار که توسط خیریه شناسایی شده‌اند تهیه کنیم.

طرح هم‌نمک خیریه متوسلین به امام رضا(ع) نیز در تداوم کمک‌های مؤمنانه خود ۴۰۰ بسته معیشتی ویژه شب یلدا را بین خانواده‌های نیازمند توزیع کرد.

ویژه‌برنامه‌های «شب‌چراغ»

سیدعلیرضا فاطمیان‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران از برگزاری ویژه‌برنامه‌های «شب‌چراغ» به مناسبت شب یلدا خبر داد و گفت: این برنامه‌ها با دو رویکرد بهبود اخلاق و فرهنگ شهروندی در موضوع صله ارحام به مناسبت شب یلدا و جریان‌سازی برای توجه خانواده‌ها به حوزه شعر و ادبیات برگزار می‌شود. در مجموع ۴۰ برنامه فرهنگی هنری با ۱۰۸ اجرا به مناسبت شب یلدا پیش‌بینی شده است.

در یادداشتی با عنوان «یلدا حرکت به سمت روشنایی است؛ با امیکرون سیاهش نکنیم» نیز نگرانی از گسترش سویه امیکرون بررسی و با توجه به در پیش بودن مراسم یلدا از مردم دعوت شده است در مراسم شب یلدا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

خانواده شهدای سلامت یلدا تنها نیستند

سرپرست سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر از اجرای پویش یلدانه و سرزدن به خانواده شهدای سلامت در شب یلدا خبر داد و گفت: از زمان شیوع کرونا جذب داوطلبان متخصص افزایش یافته است.

ارسال ۱۰ هزار اثر به سوگواره ملت امام حسین(ع)

سخنگوی دبیرخانه دائمی سوگواره‌های حسینی اعلام کرد: بیش از ۱۰ هزار اثر از ایران و سایر کشور‌های جهان در بخش‌های مختلف نخستین سوگواره ملی و بین‌المللی ملت امام حسین(ع) شرکت کردند.

ایجاد ۹ هزار شغل برکت در حوزه گیاهان دارویی

محمد ترکمانه، مدیرعامل بنیاد برکت اظهار کرد: تعداد طرح‌های بنیاد در حوزه تولید و پرورش گیاهان دارویی تا پایان سال جاری به سه هزار طرح می‌رسد که ایجاد اشتغال برای ۹ هزار نفر را به دنبال دارد.

ترکمانه ادامه داد: این سه هزار طرح اشتغال‌زایی اجتماع‌محور در ۲۳۲ شهرستان و ۸۳۵ روستای سراسر کشور راه‌اندازی می‌شود.

برنامه‌های ایام فاطمیه و صفر شدن شهرهای قرمز و نارنجی همزمان با ورود امیکرون به ایران

جوابیه جهاددانشگاهی به خبرگزاری فارس

در هفته جاری دو جوابیه نیز منتشر شد. در جواییه اول در پی انتشار اطلاعیه‌ای از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران برای تربیت مددکار و اعتراض فعالان و مسئولان انجمن مددکاری اجتماعی به این اقدام، این اداره کل با انتشار اطلاعیه‌ای توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد. جوابیه دوم نیز در پی انتشار مطلبی در خبرگزاری فارس با عنوان «اعتراض جمعی از اعضای جهاددانشگاهی به سیاسی کاری‌های این نهاد»، از سوی جهاددانشگاهی منتشر شد که در آن با توصیه به رعایت اخلاق و انصاف، کشمکش‌های سیاسی را بزرگترین مانع این نهاد برای انجام مأموریت‌هایش دانست.

همچنین در هفته جاری در سرویس اجتماعی می‌خوانیم: دبیر مهرواره هوای نو طی نشست خبری مهرواره هوای نو با عنوان رویداد ملی هیئت و تشکل‌های دینی گفت: امروز در شرایطی که به لحاظ اجتماعی دچار چالش‌های سختی در جامعه هستیم هوای نو به دنبال راه جدیدی در حوزه فرهنگ است تا بتواند آن را با کمک هیئت‌های مذهبی بازنمای کند.

رئیس فرهنگسرای امید از برگزاری پویش «روضه‌های خانگی» و اعزام رایگان مداح به منازل شهروندان تهرانی در ایام فاطمیه خبر داد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه آئین‌نامه‌های اجرایی که از سوی سازمان اوقاف و یا تولیت‌های مختلف نوشته شده، بعضا تفاوت‌هایی دارد و گاهی در حوزه مدیریت موقوفات با اختلاف رویه‌‌هایی روبه‌رو هستیم که مردم را دچار ابهام و سردرگمی می‌کند، گفت: تعامل و یکسان‌سازی آئین‌نامه‌های موقوفات همراه با حفظ قوانین فقهی و شرعی و قوانین موضوعی موجود،‌ برنامه اصلی کارگروه موقوفات اجلاسیه آستان‌های مقدس کشور است.

هشدار استاندار تهران نسبت به شیوع امیکرون

استاندار تهران ضمن هشدار نسبت به شیوع امیکرون در تهران، اعلام کرد: ظرفیت مراکز تجمعی برای تزریق واکسن افزایش پیدا می‌کند و بیمارستان‌ها نیز در آمادگی کامل قرار دارند.

هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی نیست

هفته جاری با خبرهای بسیار خوب کرونایی آغاز شد. صفر شدن شهرهای قرمز و در ادامه صفر شدن شهرهای نارنجی و صفر  و یک شدن تعداد فوتی‌ها در 22 استان کشور؛ اما محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت خبر داد: در جلسه اضطراری ۲۸ آذرماه، ضمن تأیید مشاهده سویه جدید کرونا در کشور از سوی همه اعضا درخصوص تدوین پروتکل‌های جدید بهداشتی بحث و تبادل نظر شد. همچنین اعضای ستاد نظرات ‌و پیشنهادات خود را جهت ارائه به ستاد ملی کرونا مطرح کردند.

در پی این خبر سیدحمیدرضا ابطحی، فوق تخصص ریه، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو کمیته علمی کشوری کنترل و مقابله با ویروس کووید ۱۹ در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اعلام رسمی وجود سویه امیکرون در کشور، گفت: از دو تا سه هفته قبل همه مواردی که مشکوک به سویه جدید بودند، به دو آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت و انستیتو پاستور ارسال می‌شدند.

وی در پاسخ به این سؤال که چقدر زمان می‌برد سویه امیکرون سویه غالب در کشور شود؟ گفت: بستگی به رفتار جامعه دارد؛ هم در استقبال از تزریق واکسن نوبت سوم و هم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک. در جوامع اروپایی و آمریکایی با اینکه واکسیناسیون خوبی داشتند اما چون محدودیت‌های مربوط به استفاده از ماسک و اجتماعات برداشته شده بود، شیوع گسترده‌ امیکرون در آنها رخ داد. البته در برخی از مناطق نیز از واکسیناسیون استقبال نشده بود که همین مسئله نیز افزایش ابتلا را در پی داشته است.

وزیر بهداشت نیز با تأکید بر لزوم تزریق واکسن به خصوص دز سوم واکسن کرونا برای مقابله با امیکرون، گفت: مهم‌ترین عامل برای پیشگیری، ماسک زدن است و ثابت شده افرادی که ماسک می‌زنند گرفتار امیکرون نمی‌شوند.

قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد: دو بیمارستان در هر استان برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا و سویه امیکرون تعیین شده است.

وی از مردم خواست تزریق واکسن را جدی بگیرند و اگر دو دز واکسن زده‌اند، برای دز سوم نیز اقدام کنند و گفت: بیمارستان‌هایی که برای کرونا مشخص شده‌اند، اختصاصی این بیماران خواهند بود.

سیدجلال یونسی، دبیر برد تخصصی روانشناسی بالینی کمیته علمی کشوری کنترل و مقابله با ویروس کووید ۱۹ در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص تأثیر روانی سویه امیکرون بر مردم، گفت: مردم باید مسئله کرونا را به صورت مداوم جدی بگیرند و این تصور که مدتی وضعیت کشور آبی شده و شهر قرمز نداریم، پس خطر کرونا از بین رفته، تصور اشتباهی است.

وی بیان اینکه درجه‌ای از نگرانی، تضمینی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مقابل امیکرون است، گفت: باید افکارمان را مدیریت کنیم و نگران باشیم اما اجازه ندهیم این نگرانی به ترس و اضطراب تبدیل شود.

تأکید ستاد مقابله با کرونا بر استفاده از ماسک

در جلسه فوق‌العاده ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا که یکشنبه شب به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور برگزار شد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی از آخرین وضعیت پراکندگی سویه جدید اُمیکرون در کشور و اقدامات انجام شده برای جلوگیری از انتشار این ویروس ارائه کرد.

وزارت بهداشت در این گزارش تأکید کرد افرادی که دز اول واکسن خود را تزریق کرده‌اند به سرعت دز دوم را هم دریافت کنند و تمامی شهروندانی که حداقل سه ماه از دریافت دز دوم آنها گذشته جهت دریافت دز سوم به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

همچنین در این جلسه مقرر شد از روز دوشنبه مراکز واکسیناسیون به منظور سهولت در روند دریافت واکسن فعالیت خود را مانند ماه‌های گذشته از سر گیرند.

در ادامه انتشار مجموعه سلامت در زیارت نیز، طاهر درودی، معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر به تشریح این مسئله پرداخت که در شرایط کنونی کرونا چه کسانی بهتر است فعلاً به عتبات مشرف نشوند و گفت: با توجه به شرایط کرونایی موجود، کودکان و کهنسالان، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و بیماران بهبود یافته یا مبتلا به سرطان بهتر است که فعلاً به عتبات عالیات سفر نکنند.

حسین فضلی، معاون عتبات عالیات مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر، به معرفی مراکز پزشکی ایران در کشور عراق که زائران ایرانی می‌توانند در صورت بیماری یا بروز حادثه‌ای به این مراکز مراجعه کنند پرداخت و گفت: ایران سه درمانگاه در شهرهای نجف اشرف، کربلای معلی و کاظمین دارد.

اعلام فراخوان نهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال رضوی «آهوان»

نهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال رضوی «آهوان» به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با همکاری بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) و مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برگزار  می‌شود. همچنین بازی «فرمانده مقاومت؛ نبرد آمرلی»، در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، در بازار نشر ویژه گیمر‌ها قرار می‌گیرد.

برنامه‌های ایام فاطمیه و صفر شدن شهرهای قرمز و نارنجی همزمان با ورود امیکرون به ایران

تحلیل گفتمانی خطبه فدکیه

بخش سبک زندگی سرویس اجتماعی ایکنا به مناسبت ایام فاطمیه مجموعه مباحث «تحلیل گفتمانی خطبه فدکیه» را منتشر می‌کند. حجت‌الاسلام علیرضا قبادی، جامعه‌شناس و کارشناس دینی، در سلسله نوشتاری که در اختیار ایکنا  قرار داده است به تحلیل گفتمان خطبه فدکیه حضرت فاطمه(س) پرداخته است. وی در اولین قسمت از این مجموعه به موضوع «تقسیم قلمروها در خطبه فدکیه حضرت فاطمه الزهرا(س)» پرداخت و گفت: شهرت خطبه حضرت فاطمه(س) به فدکیه سبب ایجاد این تصور نادرست شده است که گویا حضرت درباره فدک(قطعه زمین) سخن می‌گویند. سخنرانی حضرت فاطمه(س) درباره ناب‌ترین اندیشه‌ها و معارف دینی و موضوعات مختلف اعتقادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جامعه و مشحون از استناد به آیات قرآن کریم با فصاحت و بلاغت کم‌نظیر است.

 وی در بخش دوم این مجموعه با بیان اینکه حمد و ستایش، معیاری برای سنجش میزان انسانیت انسان است، گفت: حضرت فاطمه(س) سه واژه، «حمد، شکر و ثنا» را به عنوان واژه‌هایی که هر کدام نوع خاصی از سپاس را محضر رب العالمین، نشان می‌دهد در خطبه فدکیه بکار برده است.

حجت‌الاسلام علیرضا قبادی در بخش سوم این مجموعه نیز با بیان اینکه حضرت فاطمه(س) یگانگی خداوند را با تأکید بیان می‌کند «ان لا اله الا الله» سپس خداوند را به صورت ایجابی(یگانه بودن) و سلبی(شریک نداشتن)، توصیف می‌کند، گفت: در خداشناسی حضرت فاطمه(س) «لا اله الا الله» کلمه‌ای است که معنای جامعی دارد و به معرفت و آگاهی که مهمترین حقیقت و راز عالم هستی است، اشاره دارد.

استفاده از سه رویکرد برای بازنگری و ترمیم سند تحول

مجید رعنایی، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به ماده واحده ترمیم و به روزآوری سند تحول بنیادین اظهار کرد: در رویکرد تکمیلی و آینده‌نگرانه، نیاز‌های نوظهور و شرایط نوپدید نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

رعنایی افزود: در رویکرد اصلاحی، برخی از مفاد سند که به دلیل ابهام و یا عدم برخورداری از اتقان و شفافیت کافی، نیاز به اصلاح دارند، مورد توجه قرار می‌گیرد و در رویکرد اجرایی زمینه‌سازی لازم برای تسهیل و تسریع استقرار و اجرای مفاد سند تحول مورد توجه قرار می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha