به گزارش ایکنا از قم، به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی قم، مریم معینالاسلام، استاد حوزه و دانشگاه در اولین نشست فرهنگی سومین جشنواره ملی مهدویت با موضوع «نقش زنان در زمینهسازی ظهور» که به همت حوزه علمیه خواهران و جهاددانشگاهی قم هفتم دیماه بهصورت مجازی برگزار شد، گفت: زنان در شکلگیری تمدنهای مختلف در طول تاریخ بشریت نقش محوری داشتند و گاهی نقش مکمل بوده و در کنار مردان نقشآفرینی میکردند و گاهی مواقع هم در تاریخسازی و تمدنسازی نقش کاملا محوری بیبدیلی را داشتند.
وی ادامه داد: در کنار حضرت ابراهیم(ع) برای شکلگیری تمدن توحیدی حضرت هاجر ایفای نقش میکنند و یا در کنار حضرت موسی(ع) مادر ایشان به شکل جدی ایفای نقش میکنند و همچنین نقش حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت خدیجه کبری(س). لذا، در شکلگیری هر جامعه و تمدن اسلامی زنان حضور جدی داشتند؛ اما گاهی این حضور مستقیم و گاهی به شکل غیر مستقیم و در قالب نقش حمایتی از مردان تمدنساز بوده است؛ همان نقشی که حضرت خدیجه(س) در کنار پیامبر(ص) ایفا کردند و به اذعان خود رسول خدا که میفرمایند اگر خدیجه نبود اسلام شکل نمیگرفت. بنابراین، حضرت خدیجه(س) مایه قوام اسلام میشوند.
معینالاسلام با بیان اینکه هیچ تمدنی شکل نگرفته مگر اینکه زنان در آن تمدن به شکل جدی نقشآفرینی داشتند، اظهار کرد: برای تحقق یک تمدن بزرگ اسلامی نیاز به چند مسئله داریم که اولین نیاز تلاش فکری و علمی، دوم تلاش برای توسعه عقلانیت ایمانی و تولید نرمافزارهای دینمحور و حاکمیت توحید ناب است. لذا، اینها مهمترین مؤلفههای تشکیل یک تمدن اسلامی هستند.
وی افزود: متخصصان امر تمدنی بر این باور هستند که تمدن حاصل سه حوزه ارزشها، بینشها و رفتارهاست و مهندسی تمدن اسلامی منوط به این سه رکن اساسی است، ولی با توجه به اینکه قرار است یک تمدن جهانی شکل بگیرد در زمان ظهور محور اصلی تمدن توحید است و توحید رکن اساسی و اصیلی است که تمدن اسلامی مبتنی بر آن است.
معینالاسلام با تأکید بر اینکه رکن اصلی در تمدن اسلامی توحید است، تصریح کرد: حال اگر بخواهیم نقش زنان را در شکلگیری تمدن بزرگ مهدوی تبیین کنیم، لذا زن مهمترین وظیفهای که در جریان حاکمیت توحید در جهان دارد ابتدا مسئله موحد شدن خود زن و بعد موحدپروری است.
وی با اشاره به اینکه زنان برای حاکمیتبخشی به توحید باید تلاش عمده و جدی در عصر غیبت داشته باشند، یادآور شد: ابتدا خود زن باید در اوج قله توحید قرار بگیرد و یک انسان موحد باشد و بعد بتواند موحدپرور باشد و باید توجه کرد که نقش زن در تمدن اسلامی نقش سربازپروری است، یعنی تأمین نیروی انسانی که مهمترین و اصلیترین عامل هر تمدنی نیروی انسانی و سرمایه اجتماعی آن تمدن است.
معینالاسلام بیان کرد: آنچه زنان باید در اصل پرورش انسان موحد مورد توجه قرار بدهند این است که تمام تلاش معارضان جریان مهدوی به این قضیه تأکید دارد که به انسانها القا کند که شما میتوانید موحد باشید ولی عمل به الزامات زندگی موحدانه و باید و نبایدهای سبک زندگی توحیدی ضرورت ندارد، یعنی در عین حال آنها توحید را بهگونهای تعریف کردند که فرد میتواند موحد باشد ولی الزامات زندگی توحیدی را عملی نکند.
عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه(س) در ادامه بحث توحید عملی، اضافه کرد: حضرت فاطمه(س) بزرگترین الگوی زن منتظر هستند و میبینیم که مهمترین مؤلفه فکریشان بحث توحید است؛ در هنگام ایراد خطبه فدک سخن خود را با وحدانیت پروردگار و توحید آغاز میکنند.
معینالاسلام با اشاره به اینکه انسان به قله توحید نمیرسد جز اینکه توحید عملی را در زندگی اجرا کند، تصریح کرد: در بینش حضرت فاطمه(س) که الگوی زن منتظر در شکلگیری تمدن توحیدی است؛ حقیقت توحید در توحید عملی است. لذا، صرف توحید نظری نمیتواند جامعه را برای شکلگیری تمدن بزرگ مهدوی آماده کند؛ بنابراین در این خصوص توحید عملی و آوردن خدا در بطن و متن زندگی و الزام به بایدها و نبایدهای یک زندگی توحیدی اهمیت دارد.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: مهمترین وظیفهای که زن بهعنوان مسلمان منتظر در عصر غیبت در حوزه بینش دارد تا بتواند زمینهساز ظهور باشد، بینش توحیدی و قائل بودن به توحید عملی و آوردن خدا در بطن و تمام مناسبات زندگی است؛ لذا زندگی یک زن منتظر باید حول محور پروردگار شکل بگیرد همانطور که تمام مناسبات زندگی حضرت فاطمه(س) حول این محور شکل گرفته بود و شعار ایشان در زندگی رضایت خدا بود.
معینالاسلام گفت: تمام معارضان جریان مهدوی درصدد هستند با بهرهگیری از تمامی امکانات جهانی که در اختیار دارند خدا را از زندگی انسانها حذف کنند و اگر هم قرار است خدا باشد اکتفا کردن به خدای ذهنی است؛ در حالی که اگر روزی هزار بار ذکر خدا را بگوییم تا زمانی که این ذکر در متن زندگی ورود پیدا کند اتفاقی نمیافتد.
وی ادامه داد: سلول بنیادی تشکیل تمدن مهدوی خانواده است و محور اصلی در خانواده زن و مهمترین وظیفه او ایجاد خانوادهای مبتنی بر تفکرات و بینشهای توحیدی از نوع توحید عملی است.
استاد حوزه علمیه خواهران اولین وظیفه زنان در قبال شکلگیری تمدن مهدوی را بینش توحید عملی و قرار دادن محور زندگی براساس این بینش دانست و اظهار کرد: محور کلیدی دیگر در شکلگیری تمدن اسلامی در سطح دیگر مسئله ارزشهاست و زن عنصر ارزشساز و عنصر اساسی برای نهادینه کردن ارزشها در جامعه است؛ همانطور که زن میتواند ارزشهای دینی را در جامعه نهادینه کند میتواند ارزشهای دینی را هم تخریب کند.
معینالاسلام با اشاره به تمدن آندلس بهعنوان بزرگترین تمدن جهان اسلام، ادامه داد: در این تمدن ابتدا زنان با رویکرد توحیدی و با تلاش علمی وارد عمل شدند و دشمن از همین نقطه وارد فروپاشی تمدن آندلس شد و این ارزش را توسط زنان تغییر داد و آنها را از ارزشهای دینی و توحیدی به سمت ابتذال و ارزشهای ضد دینی و اخلاقی کشاند و رواج این ارزشها در زنان موجب فروپاشی تمدن آندلس شد.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه زنان در ارزشسازی و ارزشسوزی نقش بیبدیل دارند، تصریح کرد: حضرت فاطمه(س) بزرگترین خدمت را به برپایی جامعه توحیدی در زمان رسول خدا انجام دادند و یک سری ارزشها را برای همیشه در تاریخ نهادینه و ماندگار کردند.
معینالاسلام با اشاره به اینکه با شناخت مجموعه گفتارها و رفتارهای حضرت فاطمه(س) نظام ارزشی ایشان کاملا مشخص میشود، بیان کرد: یکی از این ارزشها که حضرت فاطمه(س) برای نهادینه کردن آن تلاش کردند و تمام هستی خود را نثار این ارزش کردند ارزش امامت و ولایت بود همانطور که میفرمایند مَثَلُ الإِمامِ مَثَلُ الکَعبَةِ.
مسئول مؤسسه علمی و فرهنگی زنان منتظر ادامه داد: همچنین حضرت فاطمه(س) میفرمایند من دنیای شما را دوست ندارم به جز سه چیز، نگاه به چهره رسول خدا، تلاوت کلام خدا و انفاق در راه خدا و این سه امر در نظام ارزشی ایشان از اهمیت بسیاری برخوردار است.
وی افزود: در خصوص عفاف و حجاب زمانی که پیامبر(ص) سؤال کردند که چه چیز برای زن ارزشمند است حضرت فاطمه(س) فرمودند اینکه هیچ مردی را نبیند و هیچ مردی او را نبیند و این مسئله را ارزش برای یک زن میدانند.
معینالاسلام تأکید کرد: زنان منتظر با تأسی به از حضرت فاطمه(س) باید نظام ارزشی خود را حول تفکرات فاطمی شکل بدهند و اگر میخواهند در شکلگیری تمدن مهدوی و در تربیت و سربازپروری برای امان زمان(عج) مؤثر باشند باید آنچه در خانه زن حاکمیت پیدا میکند ارزشهای الهیِ منطبق با نظام ارزشهای فاطمه(س) باشد.
وی با اشاره به دعای «اللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوْفِیقَ الطّاعَةِ» که امام زمان در آن ارکانهای اصلی یک جامعه مؤمن را مطرح میکنند، تصریح کرد: امام زمان(عج) در این دعا میفرمایند: «و َعَلَى النِّساءِ بِالْحَیاءِ وَالْعِفَّةِ»، لذا مهمترین ارزش را برای زنان بحث حیا و عفاف میدانند.
وی ادامه داد: آیتالله جوادی عاملی در کتاب «امام مهدی موجود موعود» در توضیح این دعا میگویند، زنان بخش مهمی از جامعه اسلامی هستند و سهمی در خور در آرامش و امنیت جامعه دارند؛ اصلاح نسل در گرو تلاش زنان است و حیا به معنی مراقبت نفس از هرگونه آلودگی و نگه داشتن نفس از فزونخواهی شهوت یکی از وظایف زن منتظر است؛ زنان باید ابتدا این امر را در خود نهادینه کنند و زمینه اعتلای حیا و عفاف را در جامعه و خانواده فراهم کنند، چراکه غفلت از این نکته میتواند برای جامعه منتظر آسیبزا باشد.
استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: بحث عقلانیت ایمانی بسیار مهم است و الگوی این عقلانیت ایمانی برای زنان منتظر میتواند حضرت زینب کبری(س) باشد، لذا در سه حوزه بینش، ارزش و رفتار زنان منتظر وظایف بسیار مهمی دارند.
معینالاسلام با تأکید بر لزوم شناخت جریان مهدویت، گفت: ما منتظر حاکمیت جریان توحید در جهان مهدی موعود(عج) و اجرای عدالت در جهان هستیم، لذا تا درک نکنیم که منتظر چه هستیم نمیتوانیم جامعه منتظر را ایجاد کنیم.
وی افزود: بنابراین تکلیف ما تشکیل یک جامعه منتظر است یعنی جامعهای که برخوردار از شاخصههای دینی است و تلاش ما باید مصروف این قضیه شود که حاکمیت شاخصها و ارکانهای جامعه منتظر را ابتدا در خود و در گام بعد در خانواده و جامعه نهادینه کنیم.
استاد حوزه و دانشگاه در پایان یادآور شد: الگویی که مقام معظم رهبری برای شکلگیری ایده تمدن نوین اسلامی برای زنان مطرح کردند نه الگوی زن شرقی و نه زن غربی بود بلکه زنی است که الگوی او حضرت فاطمه(س) است و زنی که تمام بینش، نظام ارزشی و رفتار او مبتنی بر توحید عملی است.
انتهای پیام