توسعه فرهنگ و اخلاق تنها در سایه عدالت محقق می‌شود
کد خبر: 4024645
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷

توسعه فرهنگ و اخلاق تنها در سایه عدالت محقق می‌شود

استاد تمام دانشگاه شیراز، عدالت را ام‌الفضائل توصیف کرد که تحول و پیشرفت جامعه منوط به تحقق آن است و افزود: توسعه فرهنگ، اخلاق، رشد و شکوفایی استعدادها، پیشرفت، تمدن و تکامل مادی و معنوی تنها در سایه عدالت محقق می‌شود.

رحمت الله مرزوقی، استاد دانشگاه شیراز به گزارش ایکنا از فارس، رحمت‌الله مرزوقی، استاد تمام دانشگاه شیراز امروز، ۸ دی‌ماه در سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «فصل تحول گفتمان دولت سیزدهم» با موضوع عدالت و پیشرفت که در دانشگاه شیراز برگزار شد، در خصوص عدالت و پیشرفت در آموزش عالی و تعلیم و تربیت گفت: مفهوم عدالت و پیشرفت، مفهوم پر بعد و سازه بسیار پیچیده‌ای است.

وی با اشاره به اهمیت مقوله عدالت و پیشرفت گفت: خداوند هدف نهایی خلقت انسان را رسیدن به کمال، پیشرفت و رستگاری دنیوی و اخروی قرار داد و اگر بخواهد این کمال محقق شود، فعالیت‌های گوناگونی باید صورت گیرد؛ عدالت در ابعاد گوناگون فردی و اجتماعی آن در تحقق کمال و پیشرفت جامعه نقش بی‌بدیلی دارد و به عبارت دیگر عدالت، محور اصلی و اساسی حیات است و پیشرفت بدون عدالت غیرممکن است.

مرزوقی با بیان اینکه عدالت، یک فضیلت متعالی و از این منظر ام‎‌الفضائل است که تحول و پیشرفت جامعه منوط به تحقق آن است، افزود: توسعه فرهنگ، اخلاق، رشد و شکوفایی استعدادها، پیشرفت، تمدن و تکامل مادی و معنوی  تنها در سایه عدالت محقق می‌شود.

استاد دانشگاه شیراز با تصریح اینکه بین عدالت و پیشرفت رابطه‌ای متقابل و غیرقابل انفکاک وجود دارد، اظهار کرد: تحقق عدالت خود نوعی پیشرفت تلقی می‌شود و در بطن پیشرفت نیز عدالت نهفته است.

 وی افزود: محتوا و آرمان عدالت فراهم آوردن بستر و شرایط مناسب رشد، تربیت، تعالی و تکامل و پیشرفت همه جانبه فردی و اجتماعی است و تعالی انسانی در بطن و محور آن قرار دارد و غایت عدالت و پیشرفت، تربیت و تعالی فرد و جامعه است.

مرزوقی چند نکته را در خصوص تعلیم و تربیت و آموزش عالی از منظر مقوله عدالت و پیشرفت ذکر کرد و گفت: عدالت‌پروری و تربیت انسان‌های عدالت‌پیشه و پیشرفت‌طلب یکی از آرمان‌های و مقاصد تعلیم و تربیت اسلامی است، نکته بعدی عدالت‌ورزی تربیتی است، در عدالت‌ورزی تربیتی، عدالت در دو سطح  بررسی می‌شود، یکی عدالت‌ورزی کلان یعنی سهمی که منابع ملی و عمومی برای تعلیم و تربیت منظور می‌کند و دیگری عدالت‌ورزی خرد که شامل دو نوع عدالت‌ورزی تربیتی کمی و کیفی است یعنی به لحاظ کمی دانش‌آموزان دسترسی به منابع داشته باشند و از لحاظ کیفی هم به خدمات با کیفیت دسترسی داشته باشند.

استاد دانشگاه شیراز با پیشنهاد اینکه یک طرح جامع مطالعاتی عدالت و پیشرفت انجام شود، گفت: پژوهشکده تحول علوم انسانی دانشگاه شیراز آمادگی دارد که در صورتی که ریاست جمهوری بپذیرد این طرح را انجام دهد و ضرورت این پژوهش این است که ما واقعاً یک خلأ نظری داریم و فاقد یک چارچوب مفهومی جامع هدایت‌گر و راهیابانه در نگاه به مسئله عدالت و پیشرفت هستیم به همین دلیل که خلأ نظری داریم در عمل هم  رهیافت ما، رهیافت‌های متعین و متوازن نیست و این کمک می‌کند که از این آرمان‌سرایی‎ها و کلی‌گویی‌ها عبور کنیم و بتوانیم واقعاً کلیات اندیشه را تبدیل به چارچوب‌های نظری کنیم و پس از آن تبدیل به راهبردهای عملیاتی کنیم.

انتهای پیام
captcha