درخشش «نگین سلیمانی» در هرات
کد خبر: 4027162
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳

درخشش «نگین سلیمانی» در هرات

همایش ادبی «نگین سلیمانی» هم‌زمان با هفته مقاومت و با شعرخوانی شاعران فارسی‌زبان ایرانی و افغانستانی در شهر هرات برگزار شد.

«نگین سلیمانی»

به گزارش ایکنا همایش ادبی «نگین سلیمانی» به همت مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هرات، انجمن شاعران بیداری، رایزنی فرهنگی ایران در کابل، انجمن هنر و ادبیات آیینی افغانستان در سالن همایش‌های کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات با حضور و شعرخوانی شاعران شناخته شده افغانستان و ایران برگزار شد.

بخش اول این همایش با اجرای علیرضا یوسفی و صحبت‌های مقدماتی محمد صدیقی‌فر سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات آغاز شد.

در ادامه محمد داوود منیر، رئیس انجمن ادبی هرات به‌عنوان دومین سخنران این همایش، ضمن اشاره به تاریخچه فعالیت‌های انجمن ادبی هرات و موضع مستقلش در ادوار گذشته و دولت‌های قبلی افغانستان و نقش و اثرگذاری تعاملات فرهنگی دو ملت ایران و افغانستان، گفت: با اینکه درگذشته گلایه‌هایی از جمهوری اسلامی وجود داشت اما در شرایط فعلی موقف فرهنگی جمهوری اسلامی ایران افغانستان قابل قبول است.

وی در ادامه گفت: نشست‌ها و همایش‌های مشترک ادبی و فرهنگی در تقویت همدلی دو ملت و بالندگی فرهنگ مشترک دو کشور بسیار اثرگذار است.

بخش دوم این همایش با اجرا و شعرخوانی سید سکندر حسینی (بامداد) آغاز شد و سید عبدالرشید فردانی از شاعران هرات، اولین شاعر این نشست ادبی بود که سوگ سروده‌اش را تقدیم سردار سلیمانی کرد.

استاد امام محمد حنفی، استاد فایق غوری، عبدالرحیم مطهری، رامین عرب‌نژاد و اسدالله یوسفی از شاعران حاضر در این همایش بودند که شعر خواندند.

محمد کاظم کاظمی، سید حکیم بینش و حمزه محمودی هم از شاعران مهاجر افغانستان بودند، که به‌صورت زنده در این همایش شعرخوانی داشتند.

در ادامه شاعران و فرهنگیان حاضر در جلسه به استقبال شعرخوانی علیرضا قزوه، سید محمدجواد شرافت، سید علی نقیب و سید احمد حسینی شهریار رفتند که با ارسال فیلم شعرخوانی در این همایش شرکت کرده بودند.

حسن ختام این همایش هم شعرخوانی غلامرضا کافی از شاعران شناخته شده ایرانی بود که از جوار مرقد حضرت حافظ شیراز غزلی برای سردار خواندند و با شعر تقدیم به ساحت مقدس حضرت رسول اکرم این همایش را به اتمام رساند.

گزارش از سید زین‌العابدین حسینی
انتهای پیام
captcha