نقش مادر در شکوفایی استعداد فرزندان و استحکام نظام خانواده
کد خبر: 4029223
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴

نقش مادر در شکوفایی استعداد فرزندان و استحکام نظام خانواده

خطیب حرم مطهر رضوی با اشاره به نقش و اهمیتی که مادر در شکوفایی استعداد فرزندان و استحکام نظام خانواده برعهده دارد، بیان کرد: در اسلام توصیه شده است با کسانی‌که دارای صفات کمال و آراستگی هستند، ازدواج کنید.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد کاظم راشد یزدیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کاظم راشد یزدی، خطیب حرم مطهر رضوی در ویژه برنامه سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س) عنوان کرد: خداوند حکم کرده است احدی را پرستش نکنید جز خداوند متعال، اما در یک آیه پای پدر و مادر را به میان کشیده و می‌گوید: «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» به پدر و مادر خود احسان و نیکی کنید.

وی بیان کرد: در قرآن نیامده است که نسبت به پدر و مادر عدالت داشته باشید بلکه می‌گوید به آنان احسان کنید، زیرا احسان از عدل بالاتر است و به این معنی است که حتی اگر پدر و مادر وظیفه‌اش را به درستی انجام نداد ما باید به آنان احسان کنیم و نسبت به آنان متواضع  باشیم.

راشد یزدی ادامه داد: قرآن در جای دیگری می‌فرماید: ابرو گره کرده پیش پدر و مادر نروید و کوچکترین کلمه‌ای که موجب رنجش آنان می‌شود به زبان نیاورید. همچنین در اسلام توصیه شده است که ضمن خوش‌رفتاری با پدر و مادر در هنگام پیری عصای والدین باشیم و به آنان خدمت کنیم.

این کارشناس مذهبی در ادامه خاطر نشان کرد: شاید سؤال شود مادر مهم‌تر است یا پدر؟ در واقع می‌‌توان گفت قلمرو هر دو یکی است، اما در اسلام توصیه شده از آنجایی‌که مادر کانون احساسات و عواطف است باید به او محبت بیشتری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: با تأمل در آیات و روایات در می‌یابیم که مادر در آیات و روایات، جایگاه ویژه‌ای دارد و در احترام‌گذاری کفه ترازو به سوی مادر سنگین‌تر است؛ در روایات متعدد نیز بر این نکته تأکید شده است؛ پیامبر اکرم(ص) در این خصوص می‌فرمایند: «اگر پدر و مادرت صدا کردند و تو را خواستند، نخست مادرت را اجابت کن». همچنین در روایتی دیگر آمده است: «دعای مادر زودتر اجابت می‌شود گفته شد برای چه؟ فرمودند: زیرا او رحیم‌تر از پدر است.»

خطیب حرم مطهر رضوی با بیان اینکه مادر در ساخت‌وساز انسان بسیار مؤثر است، گفت: در اسلام توصیه شده است که همسری را برای خود انتخاب کنید که دارای صفات عفت، صداقت و دینداری باشد، زیرا همه این صفات به فرزندانتان منتقل می‌شود.

حضرت ام‌البنین(س) سرشار از عشق به ولایت و امامت

وی در ادامه به صفات برجسته حضرت ام البنین(س) مادر حضرت عباس(ع) اشاره و عنوان کرد: این حضرت یکی از مادران برجسته تاریخ است که زندگی او سرشار از عشق به ولایت و امامت بود. این بانوی با فضیلت و آگاه به زمان خویش همواره از حریم حسینی دفاع می‌کرد و مجلس عزای شهدای کربلا را برپا می‌داشت.

راشد یزدی تصریح کرد: حضرت ام‌البنین(س) با معرفتی که به مقام اهل بیت عصمت و طهارت(ع) داشت، فرزندانی همچون حضرت ابوالفضل(ع) را در دامان خود پرورش داد و تا آخرین لحظات زندگی خود دست از ولایت نکشید.

خطیب حرم مطهر رضوی افزود: ویژگی‌هایی همچون وفاداری، ادب، ولایت‌دوستی و ولایت‌پذیری، شجاعت، صبر، سخنوری و شاعری، علم و دانایی و غیره تنها بخشی از فضایل و ویژگی‌های شخصیتی این بانوی بزرگوار است.

انتهای پیام
captcha