توجه به انقلاب در نظام‌سازی اقتصادی؛ لازمه رشد و تکامل انسان
کد خبر: 4034420
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱

توجه به انقلاب در نظام‌سازی اقتصادی؛ لازمه رشد و تکامل انسان

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی اظهار کرد: توجه به انقلاب در نظام‌سازی اقتصادی می‌تواند برای ما ثمرات مناسبی در جهت رشد و تکامل انسان به همراه داشته باشد.

انقلاب اسلامی دهه فجربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مرتضی مرتضوی، مدیر گروه اقتصاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی، شامگاه 17 بهمن‌ماه، در نشستی از سلسله نشست‌های انقلاب تمدن‌ساز با موضوع «انقلاب اسلامی؛ عدالت محوری و فسادستیزی» که به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: قرآن کریم دستورالعمل‌های بسیاری را برای اندازه‌گیری امور در اختیار ما قرار داده‌ است و همواره پیامبران الهی نیز همگی برای یک هدف که همان قسط و عدالت اجتماعی است، آمده‌اند.

وی ادامه داد: البته بیاناتی که برای ما نازل شده است، مسلماً نیاز به تبیین دارد و این مقوله‌ها چیزی جز عدل، عدالت، قسط و عدالت‌ورزی نیست و ما اگر بخواهیم این مقوله‌ها را مورد بررسی قرار دهیم و درباره هریک از آنها صحبت کنیم، ساعت‌ها می‌توانیم به گفت‌وگو بنشینیم.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی تصریح کرد: از طرفی نیز اگر بخواهیم این مقوله‌های گفته شده را در عمل بگنجانیم، در اینجاست که متوجه خواهیم شد کار بسیار سختی برای ما خواهد بود و همانگونه که در عرصه گفتار گسترده است، در عرصه عمل نیز یک امر بسیار باریکی است و عبور از آن برای ما سخت می‌شود.

مرتضوی بیان کرد: همانگونه که گفته شد در قرآن کریم آیاتی مبنی بر عدالت و فسادستیزی وجود دارد و ظاهراً موازین و ترازوهایی را برای وزن کردن در اختیار ما گذاشته شده است و ما برای اینکه به این عدالت برسیم، باید به ترازوی خود و وزنه‌هایی که جامعه را در حالت تعادل قرار می‌دهند نیز توجه داشته باشیم، چرا که هرگونه اختلاف بین این دو کفه منجر به نابودی عدل و عدالت و ایجاد فساد در جامعه می‌شود.

وی بیان کرد: در حقیقت انقلاب اسلامی به‌واسطه اصول و قوانین اساسی که در آن وجود داشته، آمده است تا این عدالت را در تمام زمینه‌ها ایجاد کند و البته همانگونه که می‌دانیم، در این نگاه انقلابی، اقتصاد یک هدف نیست، بلکه یک وسیله است و به عبارتی انسان را به‌عنوان یک موجود رو به رشد و تکامل در نظر گرفته است و می‌خواهد نظام اقتصادی را پایه‌ریزی کند که اقتصاد به‌عنوان وسیله‌ای برای این رشد بشری وارد عمل شود، اما این در حالی است که این امر و تغییر جایگاه اقتصاد در سایر نظام‌های اقتصادی به‌عنوان یک هدف تلقی می‌شود.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان کرد: اما آنچه که انقلاب اسلامی آن را مورد توجه قرار می‌دهد این است که اقتصاد را در عین حال که امر بسیار مهمی می‌داند و بر این باور است که لازمه رشد و تعالی انسان است اما آن را یک هدف نمی‌داند، در این صورت زمانی‌که این باور وجود داشته باشد همین باور مانع بروز بسیاری از فسادها می‌شود، از این‌رو این اولین اصلاح مکتبی است که انقلاب اسلامی برای ما انجام داده است.

مرتضوی اضافه کرد: اما از طرفی این وسیله باید برای ما کارایی بسیار جدی در رسیدن ما به آن هدف که رشد و تعالی انسان است، داشته باشد و به همین دلیل است که علاوه بر اینکه هدف بودن اقتصاد و رفاه را رد می‌کند، اما در عین حال زمینه مناسب بودن اقتصاد و اینکه دنیا مزرعه آخرت است را هم قبول دارد و می‌خواهد با توزیع مناسب وسایل مادی که در جامعه وجود دارد، زمینه را برای بروز خلاقیت‌های متفاوت انسانی فراهم آورد.

وی بیان کرد: اگر ما این دیدگاه را داشته باشیم که بناست اقتصاد در انقلاب اسلامی به ما کمک کند تا همه افراد بتوانند به آن چیزی که در برنامه‌ریزی خلقت آن‌ها صورت گرفته و به کرامت خود دست پیدا کنند، باید شاهد وجود امکانات مساوی و متناسب برای همه باشیم و از طرفی نیز نیازهایی که افراد برای رشد و تکامل دارند نیز فراهم شود که در حقیقت این وظیفه بر عهده حکومت اسلامی است.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی تأکید کرد: پس با این وجود می‌توان گفت که اگر این اقدامات صورت گیرد، به نوعی یک انقلاب در افکار و یک انقلاب در نظام‌سازی اقتصادی شکل خواهد گرفت که در این میان اگر ما به جنبه دوم این موضوع که ایجاد انقلاب در نظام‌سازی اقتصادی است، توجهی نداشته باشیم نمی‌توانیم ثمرات مناسب آن را پیدا کنیم.

مرتضوی عنوان کرد: از این‌رو جامعه‌ای که در آن ثروت‌های افسانه‌ای و فقرهای وحشتناک وجود نداشته باشد، از نظر قانون اساسی ما یک جامعه‌ای است که به عدل نزدیک‌تر است و جامعه‌ای که منهای فقر و تکاثر است و همه افراد در یک دامنه مطلوب از زندگی و معاش زندگی می‌کنند، این جامعه یک جامعه عادله خواهد بود و هرگونه امری که بخواهد جریان حقیقی ثروت را از مسیر منهای فقر و تکاثر خارج کند و به‌نوعی فقر و تکاثر را برای آن جامعه ایجاد کند، این امر یک امر فساد ستیزانه است.

وی اظهار کرد: این در حالی است که ما چنین تجربه‌ای را در انقلاب اسلامی داشته‌ایم و سعی کرده به این امور عمل کند و عدالت را در جامعه بگسترانیم و اکنون که 43 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد، خوشبختانه برکات زیادی از جمله امنیت و تمامیت ارزی، پیشرانی فناوری و غیره را به‌واسطه این انقلاب به دست آوردیم اما در کنار این برکات، عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور نیز یکی دیگر از این برکات است که خوشبختانه شاهد آن در جامعه هستیم.

مدیر گروه اقتصاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: همچنین باید گفت که این عدالت ثمرات زیادی در زمینه‌هایی چون بهداشت، سلامت و غیره را به همراه داشته است، اما همچنان با آن چیزی که باید رخ دهد شاهد فاصله معناداری، هستیم و باید این فاصله ژرفی که وجود دارد جبران شود و برای این جبرانیت به تلاش جدی، اجتهاد مستمر، آگاهی از علوم فنون و تجارب بشری در این زمینه نیاز داریم.

مرتضوی تأکید کرد: از این‌رو ما در دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز سعی داریم مجتهدینی را که با علوم و فنون و روش‌هایی که می‌تواند به عدالت در حوزه اقتصاد کمک کند، تربیت و منابع لازم جهت اندیشه‌ورزی و فعالیت در این زمینه را نیز فراهم کنیم.

انتهای پیام
captcha