معنای جمهوری اسلامی بر مبنای عدالت است
کد خبر: 4046027
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱
آیت‌الله دژکام:

معنای جمهوری اسلامی بر مبنای عدالت است

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه عدالت یکی از اصول و آرمان انقلاب اسلامی است، گفت: معنای جمهوری اسلامی بر همین مبنا شکل گرفته است و اگر بی عدالتی در بخشی صورت می‌گیرد باید جلوی آن گرفته شود.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 12 فروردین در خطبه‌های نماز جمعه شیراز به فرا رسیدن یوم‌الله ۱۲ فروردین و روز تأسیس جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات کلماتی که بیان می‌شود تعارف نیست و این قدسی بودن نظام جمهوری اسلامی مسئله‌ای است که باید بدان اعتقاد داشت.

وی به همراهی جمهوریت و اسلامیت در نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: در جهان اعم از شرق و غرب رسم بوده است که دولت‌ها کاری به دین نداشته باشند و دین را یک مسئله خصوصی و فردی تعیین کرده بودند اما در ایران، حکومتی دینی بر مبنای واقعه غدیر خم پایه‌ریزی شد که یک حکومت ولایی است نه دیکتاتوری.

آیت‌الله دژکام با اشاره به رأی 98 درصدی ملت ایران به نظام جمهوری اسلامی در 12 فروردین سال 58 گفت: چارچوب فرمان الهی را در این نظام مردم تعیین کردند و جمهوری اسلامی ایران بر پایه اقرار به وجود خداوند و معصومین شکل گرفت و باید تمامی ایرادها در این نظام مردم سالارانه رفع شود.

امام جمعه شیراز عدالت را از اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی خواند و گفت: اگر بی عدالتی در بخشی صورت می‌گیرد باید جلوی آن گرفته شود و معنای جمهوری اسلامی نیز بر این مبنا شکل گرفته است. در جمهوری اسلامی که حکم خدا در آن جاری است هرکس از روحانی یا غیر روحانی اگر درست عمل نکند، باید کنار رود.

وی در ادامه سخنان خود ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی به در پیش رو بودن ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: یکی از راه‌های موجب ایجاد تقوا و پرهیزکاری در انسان می‌شود، روزه است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس، روزه را زمینه‌ساز تقوا توصیف کرد و افزود: البته عده‌ای مانند بیماران و کهنسالان هستند که طاقت و یا امکان روزه گرفتن را ندارند، که این افراد می‌توانند افطار کنند و روزه نگیرند و کفار دهند اما مابقی لازم است که حرمت ماه خدا را حفظ کرده و این واجب الهی را اقامه کنند.

آیت‌الله دژکام، بر ضرورت حفظ حرمت ماه رمضان تأکید کرد و افزود: رمضان ماه خداست و باید به این ماه احترام گذاشته شود و مؤمنان هم باید این نکات را متذکر شوند که حفظ حرمت و ظاهر ماه رمضان ضروری است و دستگاه‌ها هم باید وظایف قانونی خود را نسبت به حفظ حرمت این ماه انجام دهند.

از فرصت ماه رمضان برای برپایی جلسات قرآن استفاده شود

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه رمضان ماهی است که قرآن کریم نازل شده است و در شب‌های قدر سرنوشت یک سال بندگان رقم می‌خورد، گفت: باید از فرصت ماه مبارک رمضان برای برپایی جلسات قرآنی و توسعه فرهنگ قرآنی حداکثر استفاده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار ترویج روحیه امید در جامعه شد و افزود: باید امیدواری به آینده خوب جهان را گسترش داد و به آینده خود، مسلمانان و جهان اندیشید البته این امیدواریم هم باید با وجود مشکلاتی که هست، وجود داشته باشد.

آیت‌الله دژکام  با ذکر این نکته که قطعاً مشکلاتی در جامعه وجود دارد اما ناامیدی نیست، گفت: تحریم‌های سنگینی بر علیه ملت ایران اعمال شد اما امروز به مرحله‌ای رسیده‌ایم که تولید و صادرات نفت ایران از زمان قبل از تحریم‌ها بیشتر شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به نقش ورزش در معنویت اشاره کرد و گفت: در مباحث پیشین درباره نقش ورزش در معنویت جامعه صحبت شد لذا در تمدن‌سازی اسلامی در حوزه ورزش باید کارکردها تدوین و براساس چارچوب اخلاقی اسلامی مبنا تعیین شود.

وی با بیان اینکه غرب چارچوب اخلاقی را در طول یک‌صد سال گذشته فراموش کرده است، گفت: چارچوب ارزش‌های پهلوانی و اخلاقی در ورزش ما باید جاری باشد.

آیت‌الله دژکام یکی از مرام‌های پهلوانان را احترام به ناموس دیگران دانست و گفت: بی توجهی به این اصول جایز نیست و باید این مسئله را در همه موارد رعایت کنیم.

امام جمعه شیراز به وقایع ورزشگاه مشهد اشاره کرد و افزود: در موضوع هیاهویی که در مشهد رخ داده، مشخص است که تحریف وجود دارد در صورتی که اصول دینی امری مشخص است و در رأس آن رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید تصمیم‌گیر هستند.

وی با بیان اینکه نسبت به کارهای دولت تخریب‌هایی انجام می‌شود که در بسیاری موارد خبرها تحریف شده است، به مسائل ورزش استان فارس اشاره کرد و گفت: ورزش در استان فارس باید همگانی شود و در این راستا همه دستگاه‌ها، نهادها و مردم از پیر و جوان باید به تناسب توانایی خود به میدان بیایند.

انتهای پیام
captcha