آغاز بزرگترین طرح توسعه مسجد قبا
کد خبر: 4047735
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۱

آغاز بزرگترین طرح توسعه مسجد قبا

ولیعهد عربستان سعودی با حضور در مسجد قبا از آغاز طرح توسعه این مسجد و گسترش ۱۰ برابری مساحت آن خبر داد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از الشرق الاوسط، محمدبن سلمان، ولیعهد سعودی و رئیس شورای امور اقتصادی و توسعه عربستان از آغاز طرح گسترش مسجد قبا و توسعه فضای پیرامون آن خبر داد.

 این پروژه که به نام ملک سلمان نامگذاری شده، به منظور افزایش مساحت کلی مسجد را از 5 هزار متر مربع کنونی به ۵۰ هزار متر مربع (۱۰ برابر مساحت کنونی) و ظرفیت ۶۶ هزار نمازگزار افزایش می‌دهد و بزرگترین پروژه توسعه در تاریخ مسجد قبا از زمان ساخت آن در سال اول هجری به شمار می‌آید.

بن سلمان تصریح کرد که این پروژه با هدف پذیرش شمار بیشتری از نمازگزاران در موسم حج، تأکید بر اهمیت مذهبی، مستندسازی ویژگی‌های تاریخی مرکز قبا، حفظ سبک شهری و معماری آن و حفاظت و صیانت از آثار تاریخی واقع در نزدیکی این مسجد انجام می‌شود.

در این طرح وضضعیت این مسجد با ارائه تمام خدمات لازم به مسجد، افزایش بهره‌وری ساختمان مسجد موجود با تجهیز به سیستم خدمات همراه و به‌سازی شبکه راه‌ها و اطراف آن ارتقاء می‌یابد.

افزودن زیرساخت‌هایی برای سهولت دسترسی به مسجد و یافتن راه‌حل‌های اساسی برای ازدحام جمعیت و افزایش امنیت  نمازگزاران، علاوه بر توسعه و احیای تعدادی از اماکن و بناهای نبوی در داخل مسجد و میادین آن از دیگر جنبه‌های این طرح است.

مسجد قُبا نخستین مسجد جهان اسلام است که در بیرون شهر مدینه قراردارد. نخستین سنگ‌های بنای این مسجد توسط حضرت محمد(ص) پس از مهاجرت آن حضرت از مکه به مدینه گذاشته شد. قبا نام روستایی در نزدیکی مدینه بوده‌ است.

انتهای پیام
captcha