مدارس کانکسی انزل تا پایان سال حذف می‌شود
کد خبر: 4053197
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳

مدارس کانکسی انزل تا پایان سال حذف می‌شود

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: در منطقه انزل 15 هزار دانش‌آموز وجود دارد که تعدادی از آنها در مدارس کانکسی تحصیل می‌کنند و تا پایان سال با احداث مدارس استاندارد و حذف سیستم‌های گرمایشی غیراستاندارد تمام مدارس کانکسی انزل باید حذف شود.

محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربیبه گزارش ایکنا اذربایجان‌غربی، محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربايجان‌غربی ۷ اردیبهشت در سفر و بازدید از روستاهای قلونجی و کهریز از توابع بخش انزل ارومیه اظهار کرد: تلاش می‌کنیم با انجام بازدیدهایی در استان، دغدغه‌های به حق مردم را مرتفع کنیم.

وی افزود: رویکرد نظام مقدس جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب، توجه ویژه به مناطق مرزی، محروم و روستایی بوده و در دولت‌های گذشته در نظام جمهوری اسلامی شاهد خدمات و اقدامات ارزنده‌ای هستیم.

معتمدیان بیان کرد: آذربایجان‌غربی در مناطق صعب‌العبور و کوهستانی قرار دارد، در بسیاری از شهر و روستاهای ما شبکه‌های گازرسانی در حال انجام است و امیدواریم تا دو سال آینده شاهد اتمام پروژه‌های گازرسانی به تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار در سطح استان باشیم و همه روستاهای ما از نعمت برق برخوردار هستند.

وی ادامه داد: خدمات آموزشی، مدارس، پایگاه‌های بهداشت، شبکه‌های مخابراتی، اینترنت، ایجاد جاده و سایر خدمات و زیرساخت‌های لازم در ۴۰ سال گذشته در مناطق روستایی و صعب‌العبور انجام گرفته و باقی آن با رویکرد دولت سیزدهم با شتاب بیشتری انجام خواهد شد.

استاندار آذربایجان‌غربی تصریح کرد: توجه به مباحث اقتصادی و معیشتی مردم از رویکردهای دولت و مطالبات مردم است و امروزه علی‌رغم خدمات بسیار شایسته در زمینه‌های عمرانی و زیرساختی در روستاها و مناطق کمتر برخوردار، شاهد مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ هستیم.

وی گفت: پدیده حاشیه‌نشینی در حال افزایش بوده که مشکلات بسیار زیادی برای مردم به‌وجود آورده که از عدم توجه به مباحث اقتصادی و درآمدی مردم ناشی می‌شود و با برگشت اقساط تسهیلات روستایی، امید می‌رود روند اعطای این تسهیلات با سرعت بیشتری انجام گیرد تا رونق فعالیت‌های اقتصادی، درآمدزایی و معیشتی انجام شود.

معتمدیان اضافه کرد: یکی از دلایل مهم مهاجرت از روستاها به حاشیه شهر، موضوع عدم اشتغال است که با تمرکز در این بخش و اتخاذ تدابیر ویژه امیدواریم ایجاد اشتغال و افزایش درآمد در مناطق روستایی و کاهش مهاجرت به شهرها و حاشیه‌نشینی صورت گیرد.

وی افزود: یکی از معضلات امروز کشور و روستاهای ما بحث خام‌فروشی، یعنی حاصل زحمات باغداران به کشاورزان به سوی دلالان و واسطه‌ها سوق پیدا می‌کند و ما نتوانستیم شرایطی فراهم کنیم که سود کشاورزان و مردم به خود آن‌ها برسد، بنابراین طرح‌هایی مربوط ب این موضوع را در استان پیگیری می‌کنیم و مقدمات زیرساخت‌های آن نیز فراهم شده است. 

استاندار آذربایجان‌غربی عنوان کرد: روستاهایی که تولیدات منحصر به فرد و مزیت‌هایی در منطقه دارند، امکانات مورد نیاز را فراهم می‌کنیم و الحاق اراضی به روستا بباید سرعت گیرد و زمینه مورد نیاز برای تهیه مسکن و اقتصاد در جوار روستاها تامین می‌شود.

وی گفت: همه مسئولین استان عزم جدی دارند تا با تعامل، هم‌افزایی و مطالبه‌گری از مرکز کشور و وزارتخانه‌ها بتوانند طرح و پروژه‌های نیمه تمام را تعیین تکلیف و با سرعت به اتمام رسانند.

معتمدیان اظهار کرد: مشکل آب شرب مردم این منطقه با جذب اعتبارات لازم از مجلس و دولت مرتفع می‌شود و در زمینه آب کشاورزی نیز با توجه به کاهش نزولات آسمانی و مشکلات احیای دریاچه ارومیه، باید با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، سیستم نوین آبیاری و پروژه‌های مرتبط با این موضوع را تکمیل کرد.

وی ادامه داد: این منطقه تعداد بسیار زیادی قنات دارد، مجموعه جهاد کشاورزی باید با تلاش خود اعتبارات ملی را در زمینه احیای آن‌ها جذب و بدون اتلاف وقت به صورت ویژه کار خود را آغاز کند.

استاندار آذربایجان‌غربی بیان کرد: باید مطالبات مردم از جمله تامین آب شرب، آب کشاورزی، شغل و معیشت مردم را در اولویت امور قرار داد و مجتمع گردشگری باری نیز از بزرگترین مراکز توریستی کشور محسوب می‌شود ولی به دلیل مشکلاتی که دارد فعالیت آن متوقف شده است.

وی افزود: یکی از مصوبات، پیگیری و رفع موانع و رایزنی با بانک‌ها است تا این مرکز تفریحی دوباره محل جذب گردشگر، ایجاد اشتغال و منبع درآمد برای این منطقه شود.

معتمدیان تصریح کرد: در زمینه بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی نیز از اولویت‌های ما بوده و جمع‌آوری مدارس کانکسی که بیش از ۱۵ نفر دانش‌آموز دارد نیز جزو مصوبات این سفر است که تا پایان سال با احداث مدارس استاندارد و حذف سیستم‌های گرمایشی غیراستاندارد این کلاس‌ها جایگزین خواهد شد. 

توسعه گردشگری بخش انزل با ساماندهی جاده‌های آن 

سیدسلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه مراسم اظهار کرد: بخش انزل معروف به شهر قنات بوده که نیازمند توجه دولت و  بودجه اختصاصی به آن است. 

وی افزود: بیش از ۳۰۰ قنات در این شهر وجود دارد که آب شرب و کشاورزی را تأمین می‌کند و ظرفیت های مختلف منطقه باید احصا شده و به آن‌ها توجه لازم صورت گیرد.

حجت‌الاسلام ذاکر بیان کرد: وجود معادن میکا، سنگ گرانیت، آهک و نمک می‌تواند موجب ایجاد ده‌ها کارخانه از جمله کارخانه شیشه شده و جوانان صاحب کار شوند و حتی می‌توان محصولات کارخانه‌ها را صادر کرد و بهره‌برداری از معادن حق مسلم مردم این منطقه و استان است.

وی ادامه داد: با توجه به وجود پتانسیل‌های گردشگری از جمله دریاچه ارومیه، منطقه گردشگری باری، یادمان کاظم‌خان قوشچی و مناظر طبیعی می‌توان با دو بانده کردن جاده‌های این بخش به گسترش و توسعه گردشگری در این منطقه کمک فراوانی کرد و دریاچه ارومیه احیا و مردم به مناطق گردشگری مراجعه خواهند کرد. 

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بخش انزل مهد تولید گیلاس در دنیا بوده و می‌توان با برگزاری جشنواره‌ها و ایجاد صنایع تبدیلی این محصول را معرفی و بازار فروش آن را تامین کرد.

وی گفت: سعی داریم با کمک دولت کمیسیون تداخل را فعال کنیم زمین‌هایی زراعی که شائبه منابع طبیعی است رسیدگی شود و دستورات لازم به این کمیسیون تداخل ویژه برای برطرف کردن مشکلات مردم این منطقه داده شود.

منطقه انزل به درمانگاه مجهز یا بیمارستان نیاز دارد 

وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مراسم عنوان کرد: باید مشکلات مردم در زمینه آب را در کمترین زمان ممکن برطرف کرد و در منطقه بالادست تصفیه‌خانه ایجاد شود و در مناطق پایین طرح «شهید شبان» و انتقال آب از سد نازلو پیگیری شود تا مشکل مردم در زمینه آب شرب حل شود.

وی افزود: با احداث ایستگاه پمپاژ آب ازمبدا ورودی سد زولا به سمت انزل ۱۵۰ لیتر را افزایش دهیم تا به تمامی مناطق انزل آب کشاورزی برسانیم.

جلال‌زاده بیان کرد: به جرات می‌توان گفت مجتمع باری یک مجموعه بی‌نظیر گردشگری در کشور است ولی به‌خاطر بدهی بانکی دچار مشکل شده و پیگیری و برطرف کردن بدهی بانکی را خواستارم.

وی ادامه داد: مسئولان این منطقه برای بخش انزل درخواست شهرک صنعتی دارند که پس از بررسی‌های انجام شده در شهر قوشچی، زمین مناسب و امکانات مورد نظر در این شهر یافت نشد اما شهرک ۳ ارومیه که بیش از ۵۰ درصد آن خالی است بخشی از آن را می‌توان به شهرک صنعتی انزل و قوشچی اختصاص داد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بردن یک بیمار به شهرستان ارومیه از این منطقه کار بسیار مشکلی است و علوم پزشکی باید برای ایجاد درمانگاه مجهز یا بیمارستان در این منطقه اهتمام ویژه داشته باشد.

وی گفت: در زمینه مشکلات جاده‌های مواصلاتی این بخش، زیرسازی جاده‌ای کهریز و حماملار انجام شده و در تابستان امسال آسفالت آن انجام می‌شود. 

منطقه انزل اولین شهید انقلاب اسلامی را تقدیم کشور کرده است 

روح‌الله حضرت‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: بخش انزل اولین شهید انقلاب، یعنی شهید حسینی را تقدیم کشور کرده و این منطقه همیشه در کنار مردم، انقلاب، ولایت و رهبری ایستاده‌اند.

وی افزود: انتظار می‌رود که حاکمیت نگاه ویژه‌ای به این منطقه داشته باشد و در مسائل بهداشتی و آموزشی نیز به دلیل دوری و فاصله زیاد از مرکز استان از دیگر مشکلات انزل است و تقویت پوشش اینترنت نیز توجه ویژه مسئولان را می‌طلبد. 

اجرای طرح‌های اشتعال‌زا در منطقه انزل مانع از مهاجرت بی‌رویه می‌شود 

حجت‌الاسلام حیدر عباسی، امام‌جمعه قوشچی هم در ادامه این مراسم گفت: در بخش انزل شیعه و اهل تسنن و مردم با تمامی قومیت و مذاهب در کنار هم با مهربانی و صمیمیت زندگی می‌کنند و نعمت‌های الهی در این منطقه بسیار فراوان بوده ولی به دلیل عدم مدیریت صحیح در گذشته موجب هدر رفت آن‌ها شده است. 

وی افزود: عدم وجود طرح‌های اشتغال‌زا در  منطقه موحب مهاجرت مردم و جوانان، خالی شدن منطقه از سکنه و افزایش حاشیه‌نشینی می‌شود که نیاز است تدابیری برای این امر اندیشیده و طرح‌های برای جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه اجرا شود.

حجت‌الاسلام عباسی بیان کرد: برخورد منابع طبیعی با مردم، نبود اسناد مالکیتی در شهر قوشچی، عدم حمایت از محصولات کشاورزی و نبود صنایع تبدیلی موجب به هدر رفتن زحمات کشاورزان شده است. 

تامین آب شرب از نیازهای اصلی مردم منطقه انزل است

 ارژنگ طرزی، بخشدار انزل در این مراسم گفت: بخش انزل با ۲۶ هزار نفر جمعیت به انسان‌های غیرتمند معروف شده و دارای مردمانی دلیر، غیرتمند، خونگرم و حامی انقلاب اسلامی است، در انزل شمالی مشکلات آب شرب، آب کشاورزی، منابع طبیعی که موجب آزار و اذیت اهالی شده است.

وی افزود: شغل اصلی مردم منطقه کشاورزی و دامپروری است و در صورت عدم حمایت‌های لازم مهاجرت معکوس یعنی مهاجرت از شهر به روستاها انجام نمی‌شود.

طرزی عنوان کرد: تامین آب شرب و آسفالت راه‌های روستایی از بزرگترین مشکلات مردم بوده طوری که با نزول باران عده بسیار زیادی از اهالی دچار مشکل در رفت و آمد می‌شوند که امیدواریم با تلاش‌های مسئولین این امر بهبود یابد. 

اجرای طرح ثبت‌نام مسکن ملی در بخش انزل ازمطالبات مردم 

غلامرضا غلامی، رئیس شورای اسلامی شهر قوشچی در این مراسم اظهار کرد: بخش انزل در طول انقلاب خدمات ارزنده‌ای به استان و کشور ارائه کرده ولی در حال حاضر با محرومیت‌های فراوانی دارد.

وی افزود: مرکز بهداشت این منطقه جوابگوی نیاز و مراجعه مردم نیست و باید از مرکز بهداشتی به تیپ ۲ درمانی تغییر یابد تا مردم در صورت داشتن بیماری نیاز به مراجعه به ارومیه با توجه به فاصله بسیار زیاد نداشته باشند.

غلامی عنوان کرد: نداشتن درآمد پایدار در شهرداری قوشچی از مشکلات مالی بوده که موجب رکود فعالیت‌های شهرداری شده و پیشنهاد دادیم که از محل استیصال نمک، درصد یا امتیازی برای رفع مشکل شهرداری قوشچی اختصاص یابد.

وی ادامه داد: ثبت‌نام مسکن ملی در این منطقه نیز انجام شود تا مردم برای ثبت‌نام در این طرح به ارومیه مهاجرت نکنند و تثبیت جمعیت و مهاجرت معکوس انجام شود و تکمیل ساختمان نیمه تمام آتش‌نشانی و تجهیز آن به ماشین‌آلات از دیگر مطالبات مردم این منطقه است. 

 

 

انتهای پیام
captcha