کارگروه ملی و استانی برای سازش پرونده‌های قتل تشکیل می‌شود
کد خبر: 4060374
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹

کارگروه ملی و استانی برای سازش پرونده‌های قتل تشکیل می‌شود

رئیس شوراهای حل اختلاف آذربایجان‌غربی گفت: کارگروه ملی و استانی برای سازش در پرونده‌های قتل تشکیل می‌شود، که امیدوار هستیم منشاء اتفاقات ارزشمندی باشد.

کارگروه ملی و استانی برای سازش پرونده‌های قتل تشکیل می‌شودبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، قرآن قصاص را مايه حيات جامعه می‌داند، اما عفو را برتر از آن دانسته است، به طوری که عفو و گذشت از نظر عقل و آموزه‌های الهی، رفتاری ارزشی، هنجاری پسندیده و نیکو است، که اولیای دین نیز به آن بارها توصیه کردند.

خداوند در آیات بسیاری بر ارزشمندی عفو و گذشت تأکید کرده حتی از صاحبان حق خواسته است، از حق خویش گذشته، اشتباه دیگران را نادیده بگیرند.

بنابراین لازم است، که در راستای نهادینه‌سازی فرهنگ بخشش در جامعه بیش‌ از پیش تلاش شود، چراکه این موضوع موجب خشنودی خداوند متعال می‌شود و هم اینکه چهره رئوف دین مبین اسلام را در جامعه جهانی به معرض نمایش می‌گذارد.

کارگروه ملی و استانی برای سازش پرونده‌های قتل تشکیل می‌شود

هادی صمدی، رئیس شوراهای حل اختلاف آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌غربی به شیوه‌نامه ابلاغی توسط دادستانی کل کشور اشاره کرد و گفت: برابر ماده 2 این شیوه‌نامه کارگروه ملی و استانی با هدف سازش پرونده‌های قتل تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود مدیران به مبحث سازش بیش از گذشته اهمیت دهند و در این ارتباط هماهنگی لازم را باهم داشته باشند، اظهار کرد: اعضای هسته‌های بخشایش 175 نفر هستند، که در 26 هسته فعالیت می‌کنند، امیدوار هستیم مدیران ضمن حمایت از آنها، همکاری و تعامل کنند.

صمدی با اشاره به اینکه برای موفقیت در این زمینه به همکاری‌ اجرای احکام نیاز داریم، اضافه کرد: هر گونه دستاوردی در این زمینه در گروی تعامل و همکاری منسجم و پیگیری است.

وی با بیان اینکه پرونده‌های قصاص را می‌توان با استفاده از ظرفیت نهفته در خیران به سازش منتهی کرد، گفت: در این‌ راستا لازم است از ظرفیت نهفته در رسانه و فضای مجازی حداکثر استفاده را کرد، تا فرهنگ صلح، سازش و گذشت بین آحاد جامعه نهادینه شود.

مجیدی با بیان اینکه در زمینه سازش باید از تمام ظرفیت‌ها بهره حداکثری را ببریم، گفت: در هر جایی که نیاز به ورود افراد موثر، خوشنام و ... است، دعوت شود، تا در کنار هسته‌های بخشایش ایفای نقش کنند.

سازش دومین پرونده قتل عمدی در بخش انزل ارومیه

ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی به سازش دومین پرونده قتل عمد در بخش انزل ارومیه اشاره و بیان کرد: در پی وقوع یک فقره قتل عمدی درسال 96 در بخش انزل ارومیه رسیدگی به پرونده آغاز شد و دادگاه کیفری یک حکم قصاص نفس مرتکب را صادر کرد، در نهایت دیوان‌عالی‌کشور رای صادره را تائید کرد و پس از گذراندن مراحل اجرایی پرونده مستعد اجرای حکم شد.

عتباتی با بیان اینکه حتی موعد اجرای حکم مشخص شده بود و همه امور برای اجرای قصاص فراهم بود، ولی خوشبختانه تلاش‌ گروه‌های صلح‌وسازش و ریش‌سفیدان محلی به‌ویژه سرعشیره‌ها، ائمه جمعه، روحانیون و قضات دادگستری نتیجه داد، گفت: روز جمعه مقارن با شهادت امام صادق(ع) همه گروه‌های سازشی با همراهی مسئولان دادگستری استان در منزل یکی از سران عشایر در محال انزل حاضر شدند.

وی ادامه داد: پس از چند ساعت تلاش و گفت‌وگو رضایت اولیای دم را کسب کردند، به‌ این‌ ترتیب قاتل از چوبه دار نجات پیدا کرد و به زندگی برگشت.

عتباتی ضمن اینکه، از ولی‌دم مرحوم برای گذشتن از خون فرزندشان قدردانی کرد، گفت: امروز سنت حسنه الهی صلح و سازش در این منطقه بروز و ظهور پیدا کرد.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی ضمن ابراز خشنودی از این موضوع، خاطرنشان کرد: این تصمیم خانواده ولی‌دم باعث شد که موجی از شادی و خرسندی  را در بین اهل محل شاهد شویم و یک گام بلند در راستای نهادینه‌سازی  فرهنگ گذشت و سازش در جامعه برداشته شود.

وی با بیان اینکه گذشت خانواده ولی‌دم بدون تردید تحسین همگان را برانگیخته است، اضافه کرد: این سازش دومین پرونده سازش قصاص در سال جدید به شمار می‌رود، بنابراین از همه اقشار و فعالان اجتماعی درخواست می‌‌کنیم، که در زمینه احیا و تقویت فرهنگ صلح و سازش اهتمام بورزند، دراین راه قدم بردارند که به طور قطع رضایت خداوند متعال را به دنبال دارد.

عتباتی با بیان اینکه، برخورد با مجرمین و بزهکاران با قاطعیت و بدون اغماض در جریان است و تلاش برای برقراری سازش بین خانواده‌ها را نباید نافی اجرای عدالت بدانیم، اضافه کرد: تلاش برای گسترش فرهنگ صلح و سازش دستور خداوند متعال است.

همه گروه‌های اجتماعی برای نهادینه‌سازی فرهنگ گذشت تلاش کنند

برهان زال‌نژاد، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی، بیان کرد: برای اینکه یک پرونده به سازش منتهی شود، باید بسیاری از گروه‌‌های اجتماعی وارد عمل شوند، هسته‌های جهادی بخشایش در این زمینه تشکیل شده‌اند، ولی لازم است که شورای حل اختلاف، افراد خیر، ائمه جمعه، پدران و بستگان شهدا، ورزشکاران برجسته و هنرمندان خوش‌نام همت کنند.

وی با بیان اینکه هرکسی می‌تواند در این زمینه منشاء اثر باشد پس اشخاصی که در بین مردم از محبوبیت و جایگاه خوبی برخوردار هستند، می‌توانند برای کسب رضایت از خانواده ولی‌دم اقدام کنند، اضافه کرد: هر قدمی که در این زمینه برداشته می‌شود، بدون شک به عنوان باقیات صالحات برای افراد ثبت می‌شود.

مسئولیت رسانه‌های جمعی، اصحاب فرهنگ و هنر در نهادینه‌‌سازی فرهنگ گذشت و بخشش بیش از دیگران است و باید با استفاده از همه ظرفیت‌های خود برای نهادینه‌سازی فرهنگ گذشت گام بردارند، چرا که از آن می‌توان به عنوان یک باقیات صالحات ارزشمند یاد کرد.

انتهای پیام
captcha