برگزاری رویداد «خلیل خیال» در حوزه هنری قزوین
کد خبر: 4064910
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹

برگزاری رویداد «خلیل خیال» در حوزه هنری قزوین

دبیر برگزاری رویداد «خلیل خیال» در قزوین گفت: برنامه «خلیل خیال» یکم تیرماه با رونمایی اثر «منجی» مرحوم استاد خلیلی از نقاشان ممتاز نقاشی قهوه‌خانه‌ای در قزوین برگزار می‌شود.

مرحوم خلیل جوادی

محمد رازقی، دبیر برگزاری رویداد «خلیل خیال» در قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین اظهار کرد: استاد احمد خلیلی از نقاشان ممتاز نقاشی قهوه‌خانه‌ای و متولد قزوین بود. وی در کودکی به همراه خانواده به تهران مهاجرت و در طول زندگی خویش آثار زیادی را خلق کرده است، همچنین در یک دوره نیز نقاشی دکور برنامه‌های تلویزیونی صداوسیما را بر عهده داشت و همزمان در آتلیه شخصی خود به خلق تابلوهای نقاشی قهوه‌خانه‌ای می‌پرداخت.

وی ادامه داد: استاد خلیلی با وجود اینکه یکی از اساتید برجسته نقاشی قزوینی است، متأسفانه در استان ما به درستی شناخته نشده است.

رازقی خاطرنشان کرد: حوزه هنری قزوین در تلاش است یادبودی برای این هنرمند برجسته با حضور خانواده و دوستان ایشان برگزار کند تا مردم قزوین با این شخصیت بزرگ آشنا شده و آثار وی نیز به این طریق دیده شود.

وی بیان کرد: بخش ویژه مراسم، رونمایی از اثر فاخری با نام منجی است که خانواده استاد احمد خلیلی به حوزه هنری استان قزوین اهدا کرده‌اند، این اثر که بیش از پنجاه سال قدمت دارد به قزوین منتقل شده و بناست در موزه قزوین به نمایش عموم گذاشته شود.

دبیر برگزاری رویداد «خلیل خیال» اظهار کرد: هیچ‌یک از آثار این استاد بزرگ در قزوین موجود نیست و همه آثار استاد در موزه‌های تهران و کلکسیون‌های شخصی نگهداری می‌شود و تابلوی «منجی» تنها اثر استاد خلیلی است که در زادگاهش نگهداری خواهد شد.

رازقی افزود: برنامه متشکل از چند بخش است، استاد مهدی طالعی‌نیا، از پژوهشگران و مؤلفان سرشناس نقاشی در این برنامه حضور خواهد داشت و مباحثی را در رابطه با نقاشی قهوه‌خانه‌ای و شخصیت استاد خلیلی بیان می‌کند، فرزند استاد خلیلی که از هنرمندان و فرهیختگان است نیز بخشی از زندگی استاد و خاطرات وی را برای مخاطبان بازگو می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر خانم «گیتی باقری» مستندی از زندگی استاد خلیلی تهیه کرده‌ که این مستند از شبکه‌های سراسری و استانی پخش شده است، بخش‌هایی از این مستند را نیز با حضور کارگردان آن در مراسم به نمایش خواهیم گذاشت. همچنین در هفته جاری پخش مستند کامل زندگی استاد خلیلی را در سالن حافظ حوزه هنری با حضور کارگردان، برای علاقه‌مندان به‌صورت یک برنامه مجزا خواهیم داشت.

رازقی در پایان اظهار کرد: برنامه «خلیل خیال» روز چهارشنبه، یکم تیر، ساعت ۱۸ در سبزه‌میدان، محوطه عمارت چهلستون برگزار می‌شود و رونمایی از اثر مرحوم استاد خلیلی نیز در موزه قزوین است.

انتهای پیام
captcha