حج جلوه‌گاه پیام سیاسی، اخلاقی و اجتماعی اسلام است + فیلم
کد خبر: 4069008
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۹
مبلغ هندی در گفت‌‎وگو با ایکنا:

حج جلوه‌گاه پیام سیاسی، اخلاقی و اجتماعی اسلام است + فیلم

حجت‌الاسلام احمدرضا زراره، مسئول شعبه قم مجلس علمای هند گفت: حج، جلوه‌گاه پیام سیاسی، اخلاقی و اجتماعی اسلام است و می‌توان چهره واقعی و حقیقی دین و سیاست اسلام را در حج تبیین کرد.

حجت‌الاسلام احمدرضا زراره، مسئول شعبه قم مجلس علمای هند در گفت‌وگو با ایکنا مناسک حج را تجلی‌گاه پیام اسلام در همه ابعاد سیاسی، فردی و اجتماعی آن و بهترین رسانه برای معرفی حقایق اسلام به جهانیان دانست و گفت در حج همه اختلافات مذهبی و نژادی رنگ می‌بازد و امت واحده که دستیابی به آن، آرمان اساسی پیامبر اکرم (ص) بود، محقق می‌شود.

 حج، آیینه ابعاد سیاسی _ اجتماعی اسلام

حجت‌الاسلام زراره با اشاره به آیه 97 سوره آل عمران: «وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا» [و براى خدا حج آن خانه بر عهده مردم است [البته بر] كسى كه بتواند به سوى آن راه يابد و هر كه كفر ورزد يقينا خداوند از جهانيان بى ‏نياز است] گفت: فصل حج فرا رسیده است. حجاج و زائران خانه خدا بعد از همه‌گیری کرونا با شوق و ذوق شدید به سوی سرزمین وحی رهسپارند و زائرین شهر مکه و مدینه می‌خواهند هرچه زودتر به مقامی برسند که نبی اکرم(ص) از آنجا اسلام را آغاز کرد.

وی افزود: در اسلام، حج فقط عبادت محض نیست بلکه در آن، سیاست اسلام، پیام اسلام و اخلاقیات اسلامی هم نهفته است. اگر دقت کنیم می‌توان در آن مجموعه عبادات، نظام سیاسی و ساختار اخلاقی را مشاهده کرد. در حج همه در یک لباس و در یک صف دیده می‌شوند، بزرگ و کوچک وجود ندارد بلکه در حج امور و احکامی هستند که فاصله طبقاتی را از بین می‌برند.

وی ادامه داد: حج مناسک امت واحده‌ای است که در آن همه مسلمین از کل جهان جمع می‌شوند و اعلام می‌دارند که ما یک امت هستیم و همه یک کلمه را بر زبان جاری می‌کنند. در آنجا نه شیعه‌ای وجود دارد نه سنی نه وهابی بلکه همه یکی هستند؛ البته اگر جایی اختلاف یا تعصب مذهبی دیده شود بدانید این درس و پیغام اسلام نیست بلکه چیزی است که از طرف دیگران اضافه شده است تا پیغام اسلام را که درس اخوت و برادری است (المسلم اخ المسلم) نابود کنند. ولی این تلاش‌ها بی‌نتیجه می‌ماند وقتی همه امت یک صدا فریاد می‌زنند ما یک خدا را قبول داریم؛ قرآن ما یکی است و به سوی قبله واحدی نماز می‌خوانیم.

عالم هندی: حج، تجلی‌گاه پیام سیاسی، اخلاقی و اجتماعی اسلام است

حجت‌الاسلام زراره ادامه داد: مهمترین هدف پیغمبر اسلام(ص) از برگزاری مناسک حج این بود که اسلام حقیقی و واقعی به مردم عرضه و معرفی شود. در ایام حج کاری را که رسانه‌های مختلف با هم نمی‌توانند انجام دهند، می‌توانیم انجام دهیم و چهره حقیقی اسلام را به مردم نشان دهیم و هدف عالی حج هم همین است.

پیام رهبری به حجاج، تبیین اسلام واقعی است

به گفته این عالم دینی با نزدیک شدن و قدم نهادن حجاج بر سرزمین وحی عملاً تجلی اخلاق اسلامی شروع می‌شود و پیغام اسلام به جهانیان می‌رسد. دشمن از برنامه‌های اجتماعی ما در هراس است چون با آن می‌توانیم پیام راستین اسلام، اخلاق اسلامی و حتی سیاست اسلامی را در معرض دید جهانیان بگذاریم.

وی ادامه داد: لذا می‌بینیم پیام حج رهبر معظم انقلاب اسلامی متعلق به یک قوم، فرقه، ملک و شخص نیست بلکه مخاطب آن عموم مردم و مسلمانان هستند. در آن تبیین واقعی و حقیقی دین و سیاست اسلام دیده می‌شود. کسانی که اسلام را از دید داعش و القاعده و امثال آنها می‌بینند البته بانی داعش و امثال آنها هم خودشان بودند، آن ها باید بیایند و ببینند اسلام حقیقی چیست؟ منشور و پیغام اسلام چیست؟ اسلام دین امن و سلامتی است و حج بهترین دلیل بر آن است چون در آن اجازه کشتن حیوانات حتی مگس هم بر حجاج ممنوع است.

عالم هندی: حج، تجلی‌گاه پیام سیاسی، اخلاقی و اجتماعی اسلام است

وی افزود: از اینجا معلوم می‌شود که داعش و القاعده برای تخریب چهره واقعی اسلام ساخته شده است تا مردم را از اسلام دور کنند. ولی بر عکس می‌بینیم که در دهه‌های گذشته اسلام در مقابل ادیان دیگر در اروپا و آمریکا با سرعت در حال گسترش و مورد قبول مردم واقع شده است. رهبر معظم انقلاب وقتی پیغام حج را ارسال می‌کنند در حقیقت آن پیغام صلح است و اسلام واقعی را عرضه و چهره دشمنان اسلام را افشا می‌کنند و به مسلمین پیغام می‌رسانند اگر ما پیرو واقعی اسلام شویم هیچ قدرتی نمی‌تواند ما را متزلزل کند.

لزوم بهره‌برداری صحیح از مراسم سیاسی _ عبادی حج

این عالم دینی در ادامه سخنان خود گفت: اجتماعات زیادی در جهان وجود دارد ولی برنامه‌ای مذهبی به عظمت حج در جهان وجود ندارد. چون دیگر تجمعات، تهی از پیغام هستند؛ مردم در اجتماعات مذهبی خود شرکت می‌کنند، اعمالی را انجام می‌دهند ولی پیغام آن چنانی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: ای کاش مردم و ممالک اسلامی و سران آنها خصوصاً سران سعودی که برگزارکننده مراسم حج هستند هدف و پیغام واقعی حج را می‌فهمیدند که در این صورت اسلام در جهان سربلند می‌شد، ولی بعضی از حکمرانان ممالک اسلامی به خاطر جاه و منصب و حکومت، فرهنگ اسلامی را پایمال کردند. اگر از مراسم عظیم حج استفاده صحیح می‌شد اسلام بر جهان چیره و ندای اسلام از همه جا شنیده می‌شد.

حجت‌الاسلام زراره در پایان سخنان خود گفت: رهبر معظم انقلاب بارها فرموده‌اند حج فقط یک اجتماع عبادی نیست؛ بلکه اجتماعی عبادی و سیاسی است. باید در آن فرهنگ اسلامی و سیاست اسلامی عرضه شود و حجاج موقع برگشت، سفیران اسلام باشند و اسلام حقیقی را تبیین کنند. اگر این طور نشود این اجتماع عظیم، سفر سیاحتی خواهد بود و عبادت واقعی نخواهد بود.

گفت‌و‌گو و تنظیم: محسن حدادی
مترجم: حجت‌الاسلام سیدعلی ضیغم
انتهای پیام
captcha