منطق جهاد تبیین از دیدگاه قرآن کریم
کد خبر: 4074081
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵

منطق جهاد تبیین از دیدگاه قرآن کریم

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس به تشریح منطق جهاد تبیین از دیدگاه قرآن کریم پرداخت و نخستین جهادگر تبیین را خداوند دانست که پیامبران را ارسال کرد تا تبیین کنند.

سعید کوشکی جهرمی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارسبه گزارش ایکنا از فارس، سعید کوشکی جهرمی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس شب گذشته، 5 مردادماه در سومین همایش «گام دومی‌های جهاد تبیین»، به تشریح منطق جهاد تبیین از دیدگاه قرآن کریم پرداخت و نخستین جهادگر تبیین را خداوند دانست که پیامبران را ارسال کرد تا تبیین کنند و سپس گفت: تبیین یعنی آشکار ساختن چیزهایی که یا پشت پرده است یا دشمن آن را در پرده قرار داده است.

وی با یادآوری آیات قرآن کریم، نخستین ویژگی تبیین‌گری را تزکیه نفس برشمرد و افزود: تبیین‌گر از نادانی و شبهات و ابهامات خود را مبری ساخته و به تزکیه از بعد اخلاقی و اعتقادی و حکمت می‌پردازد.

کوشکی با بیان اینکه نقش اصلی پیامبران الهی تبیین‌گری بوده است، گفت: اصلا بنا نبود که پیامبران جنگ کنند مگر اینکه دشمن به مقابل آن‌ها بیاید و مجبور به جنگ شود همان‌طور که در انقلاب اسلامی هم ما اصلاً بنای جنگ نداشتیم و تنها از خود دفاع کردیم.

این یادگار دوران دفاع مقدس با یادآوری اینکه تبیین به معنای حقیقی و روشنگری است، گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید وظیفه شما بندگان ما این است که بر علیه دشمن جهاد کنید؛ این جهاد را خدا معرفی کرده است. یک جهاد، سخت است یعنی باید با جان و مال و همه زندگی جلو رفت. جهاد سخت، واقعاً سخت است و اصلا راحت نیست اما وقتی می‌دانیم خدا می‌بیند آرام می‌شویم.

وی، جهاد دوم را جنگ نرم دانست و افزود: در قرآن کریم خداوند 7 مدل دشمن معرفی کرده است که با 5 مدل آن مواجه هستیم. شامل کفار، مشرکین، منافقین، فاسقین، مترفین، مستکبرین و ظالمین هستند.

کوشکی تصریح کرد: امروز کفار در مقابل انقلاب اسلامی جرأت ندارند حمله کنند و تنها هیاهو می‌کنند زیرا می‌دانند نیروهای مسلح صد درصد آماده هستند، پس اگر دشمن در خیال جنگ سخت هم باشد حسابگر است و ورود به این عرصه نمی‌کند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس با بیان اینکه 5 گروه دشمن در داخل کشور داریم، یک گروه آن را ظالمین معرفی کرد و گفت: ظالم یعنی کسی که امام جامعه را یاری نمی‌کند؛ فاسقین هم کسانی هستند که آشکارا گناهان عظیمی بر علیه این انقلاب و نظام انجام دادند و بر صندلی قدرت تکیه زدند اما فسق و فجور کرده و به دنبال منافع خود رفتند. مترفین هم کسانی هستند که هر جا شد بادآورده و غیرباد آورده جمع کردند و امروز نمایش ثروت و قدرت و اشرافیت می‌دهند.

وی با طرح این سؤال که امروز چه وظایفی به عهده دارد، گفت: نسل اول انقلاب به آن دستوری که امامش فرمود عمل کرد. رهبر معظم انقلاب از دو سال پیش هم بیانیه گام دوم انقلاب را اعلام کردند و اکنون وظیفه این نسل است که بیانیه را اجرایی کند.

کوشکی در عین حال نسبت به خطر نفوذگران هشدار داد و افزود: هیچ کدام از سه دین الهی مسیحیت، یهودیت و اسلام از مسیر خارج نشد مگر به واسطه نفوذ نفوذگران در دین. اسلام در سقیفه آسیب دید و امام حسین(ع) توسط مسلمانان به شهادت رسید. لذا باید بدانیم انقلاب اسلامی هم از این قاعده مستنثی نیست.

وی با یادآوری آیات قرآن کریم که فرموده است خداوند سرنوشت هیچ قومی را مگر به دست خودشان تغییر نمی‌دهد، گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب مسئله جهاد تبیین را مطرح فرمودند برای این است که دشمن تمام عناصر مقابله را به میدان آورده است از کشف حجاب گرفته تا فضای مجازی و رانت و فساد نفوذی‌ها و این فساد موجب ظلم نظام اسلامی شده است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس باز هم نسبت به مدعیان انقلاب که برای فروپاشی انقلاب آمده‌اند هشدار داد و افزود: برخی از مدعیان انقلاب حتی در لباس روحانیت هم بودند اما تلاش کردند تا پرچم انقلاب را پایین بکشند. چیزی که انقلاب را نگه داشت امام و امت بود.

بیانیه گام دوم رمز عملیات دهه پنجم انقلاب است

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب برای جهاد تبیین فرمان عملیات صادر کرده‌اند، بیانیه گام دو را فرمان عملیات دانست و گفت: این بیانیه رمز عملیات دهه پنجم انقلاب به بعد است و کسی که می‌خواهد جهاد تبیین کند باید رمز و طرح عملیات بداند و برود دفاع کند.

کوشکی با تأکید بر اینکه برای حفظ انقلاب اسلامی راهی جز مقابله با جنگ نرم دشمن نداریم، افزود: دشمن سراسیمه شده و تمام توانش را یک جا جمع کرده است تا برای انقلاب اسلامی حادثه درست کند گرچه مشاهده می‌کنیم که تمام محاسباتش به هم می‌ریزد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس بر ضرورت حمایت از دولت انقلابی تأکید کرد و گفت: این دولت با دولت قبلی تفاوت ماهوی دارد و حداقل آن این است که رئیس جمهور ما کسی است که با تمام وجود پیرو ولایت فقیه و آرمان‌های انقلاب است.

وی در ادامه سه راهبرد دشمن را در جنگ نرم برشمرد و افزود: بزک کردن طاغوت برای جوانان، نادیده گرفتن پیشرفت‌های کشور و هجمه به حیا، عفت و پاکدامنی که اساسی‌ترین وجه انقلاب اسلامی است و این کار هم همان تهاجم فرهنگی است.

کوشکی با تأکید بر اینکه امروز باید سخنان رهبر معظم انقلاب را درست درک کرده و به آن عمل کنیم که یکی از آن موارد جهاد تبیین است، گفت: امام جامعه پرچمداری می‌کند لذا باید دانایی متناسب با این مأموریت پیدا کنیم و توانا و شبهه‌شناس و دشمن‌شناس باشیم.

این یادگار دوران دفاع مقدس با بیان اینکه امروز دشمن دارد احساس فقر را به جامعه پمپاژ می‌کند طوری که فرد خانه و ماشین و امکانات دارد اما احساس فقر می‌کند، بر ضرورت شناخت جنگ و تاکتیک و تکنیک دشمن در جنگ نرم تأکید کرد و گفت: جنگ هم تاکتیک هم تکنیک دارد که دشمن از تمام آن‌ها استفاده می‌کند.

وی بیان کرد: مهم‌ترین ابزار میدانی دشمن، سوءاستفاده از احساسات، عواطف و سوار شدن بر این‌ها داخل فضای مجازی است که امروز در اختیار دشمن است.

انتهای پیام
captcha