همدان از استان‌های مهم در خط تولید و امنیت غذایی کشور است
کد خبر: 4074649
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵

همدان از استان‌های مهم در خط تولید و امنیت غذایی کشور است

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی کشور با بیان اینکه همدان از استان‌های بسیار مهم در خط تولید و امنیت غذایی کشور است، گفت: تویسرکان به‌عنوان یکی از شهرستان‌های مهم باغبانی استان همدان با حدود ۱۰ هزار هکتار باغ با تولید سالانه حدود ۶۰ هزار تن انواع محصولات باغبانی به‌ویژه گردو است.

محمدمهدی برومندی معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزیمحمدمهدی برومندی، معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با بیان اینکه همدان از استان‌های بسیار مهم در خط تولید و امنیت غذایی کشور است، گفت: تویسرکان به‌عنوان یکی از شهرستان‌های مهم باغبانی استان همدان با حدود ۱۰ هزار هکتار باغ با تولید سالانه حدود ۶۰ هزار تن انواع محصولات باغبانی به‌ویژه گردو است که پایتخت گردوی کشور شناخته شده است.

وی بیان کرد: محصولات باغبانی که تولید داخل و نیاز کشور را تأمین می‌کند به هیچ وجه وارد نمی‌شود، به جز میوه‌های گرمسیری مثل آناناس، انبه، موز و نارگیل که البته تولید این چهار نوع میوه در کشور برخی مواقع به اندازه نیاز کشور نیست و به‌دنبال توسعه آن‌ها در محیط‌‌های مستعد و گلخانه‌ای هستیم.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: سالانه چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان همدان تولید می‌شود که ۸۰۰ هزار تن از این تولیدات محصولات باغبانی و اغلب این محصولات در سبد صادراتی کشور قرار دارد.

برومندی ادامه داد: پنج هزار و ۶۰۰ هکتار باغ گردو در شهرستان تویسرکان وجود دارد که برای نوسازی، اصلاح، حذف و جایگزینی این باغات و اقتصادی بودن باغات گردو اقدامات خوبی در حال انجام است.

وی در خصوص تولید گردو گفت: ضمن تأمین نیاز کشور در سبد صادرات و درآمد ارزی بسیار نقش اساسی دارد و همچنین مقابله بر مسئله قاچاق همواره به‌عنوان آفت اقتصاد کشور مطرح شده است و دستگاه‌های متولی برای مقابله با قاچاق دقت ویژه‌ای دارند.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تغییر الگوی کشت و برنامه‌ریزی برای استفاده حداکثری از آب و بالا بردن بهره‌وری آب و تولید از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: تلاش می‌کنیم باتوجه به محدودیت‌های که در بخش آب داریم کشت‌ها متناسب با وضعیت آبی کشور باشد.

وی در پایان گفت: از طرفی هم دولت و مجلس همه‌ ساله اعتباراتی را برای استفاده از روش‌های نوین آبیاری جهت بالا بردن بهره‌وری آب سرمایه‌گذاری و هزینه می‌کنند و در بسیاری از باغات از روش‌های نوین آبیاری استفاده می‌شود و به دنبال آن هستیم که از منابع آب موجود حداکثر بهره‌وری را ببریم.

انتهای پیام
captcha