زائران تبعه پاکستانی و افغانستانی به مرزها مراجعه نکنند
کد خبر: 4084058
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۲
رئیس ستاد مرکزی اربعین مطرح کرد:

زائران تبعه پاکستانی و افغانستانی به مرزها مراجعه نکنند

رئیس ستاد مرکزی اربعین از اتباع پاکستانی و افغانستانی خواست به هیچ وجه به مرزها مراجعه نکنند تا توافق لازم با دولت عراق فراهم شود و گفت: به محض فراهم شدن شرایط حتماً اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

به گزارش ایکنا، مهر نوشت: مجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره روند خروج اتباع از مرزهای کشور نیز اظهار کرد: تاکنون درباره اتباع غیر ایرانی و با وجود تمام تلاش‌هایی که صورت گرفته، هنوز توافق صورت نگرفته است.

وی از اتباع پاکستانی و افغانستانی خواست به هیچ وجه به مرزها مراجعه نکنند تا توافق لازم با دولت عراق فراهم شود و گفت: به محض فراهم شدن شرایط حتماً اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

میراحمدی با اشاره به ثبت نام دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در سامانه سماح، گفت: بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از این افراد عازم شده‌اند و روند بازگشت آن‌ها نیز آغاز شده است و البته این روند کند است؛ ما همواره توصیه کرده‌ایم به دلیل تراکم جمعیت و گرمای هوا مدت ماندن در عراق حداکثر ۶ روز در نظر گرفته شود.

وی به خروج زائران از پایانه‌های مرزی ایران اشاره کرد و افزود: خوشبختانه مسیر عبور و مرور زائران از وضعیت خوبی برخوردار است و با تمهیداتی که از مدت‌ها قبل پیش بینی شده بود، امروز شرایط خوبی برای زائران فراهم شده است اما آنچه منجر به نگرانی ما شده است، عدم آمادگی طرف عراقی برای پذیرش زائران و ایجاد تراکم در برخی از پایانه‌های مرزی است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه در شرایط گرمای هوای بسیار ازدحام جمعیت می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند، به زائران توصیه کرد با توجه به آماده نبودن طرف عراقی در مرز خسروی، کمتر به این مرز مراجعه کنند تا این شرایط هر چه سریع‌تر از طرف عراقی فراهم شود و افرادی که در مسیر مرز خسروی قرار دارند، بنابر راهنمایی‌های پلیس در محل‌های مشخص شده مستقر شوند تا سلامتی و امنیت آن‌ها تأمین شود.

میراحمدی در خصوص سایر مرزهای کشور نیز اظهار کرد: مرز تمرچین و باشماق هیچ مشکلی ندارند و در مرز مهران نیز با تراکم و ازدحام جمعیت قابل توجهی هستیم. گرمای بالای ۵۰ درجه به ما اجازه نمی‌دهد بتوانیم جمعیت را به طور ساکن نگه داریم.

وی با بیان اینکه ورود به سرزمین عراق از طرف طرف عراقی با کندی صورت می‌گیرد، پیشنهاد کرد زائران مدتی را برای مراجعه به مرزها تعلل کنند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: مقامات جمهوری اسلامی ایران در حال مذاکره با طرف عراقی هستند تا میزان آمادگی‌ها را ارتقا دهند و مسائل را حل و فصل کنند.

میراحمدی درباره حل مشکل موکب‌داران، گفت: خوشبختانه با وجود تأخیر ۷۲ ساعته دولت عراق در پذیرش موکب‌داران و کامیون‌ها بخش اعظمی از این کامیون‌ها مشکلشان برطرف شده است و امیدواریم تا پایان امشب تمامی موکب‌داران بتوانند به خاک عراق وارد شوند.

انتهای پیام
captcha