افتتاح «گوشه ایران» و نمایشگاه دائمی میراث مشترک ایران و پاکستان در پیشاور + عکس
کد خبر: 4085792
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰

افتتاح «گوشه ایران» و نمایشگاه دائمی میراث مشترک ایران و پاکستان در پیشاور + عکس

«گوشه ایران» و نمایشگاه دائمی تصاویر میراث مشترک ایران و پاکستان به همت خانه فرهنگ ایران در پیشاور در دانشکده تاریخی «ادوارد» این شهر افتتاح شد.

برگزاری نمایشگاه میراث مشترک ایران و پاکستان در پیشاوربه گزارش ایکنا، خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور پاکستان با مشارکت دانشکده ادوارد پیشاور و پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی «گوشه ایران» و نمایشگاه دائمی تصاویر میراث مشترک ایران و پاکستان را در محل دانشکده تاریخی ادوارد پیشاور افتتاح کرد.

«گوشه ایران» شامل کتب تاریخی، علمی، فرهنگی، ادبی، مفاخر ایرانی، هنری و جاذبه‌های گردشگری ایران و همچنین نمایشگاه دائمی تصاویر میراث مشترک ایران و پاکستان با محوریت کتیبه‌های فارسی است.

حمیدرضا قمی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در پیشاور، مهران اسکندریان، رئیس خانه فرهنگ ایران در پیشاور، شجاعت علی خان، رئیس دانشکده ادوارد پیشاور، عبدالصمد، رئیس موزه تاریخی پیشاور، فخرالاسلام، رئیس بخش مطالعات پاکستان در دانشگاه پیشاور، اساتید دانشکده و دانشگاه‌های پیشاور و استقبال گسترده دانشجویان، خبرنگاران روزنامه‌های پاکستان و شبکه‌های تلویزیونی در این مراسم حضور داشتند.

شجاعت علی خان، رئیس دانشکده ادوارد پیشاور در آغاز مراسم ضمن تقدیر و تشکر از حمیدرضا قمی، سرکنسول ایران در پیشاور و مهران اسکندریان، رئیس خانه فرهنگ ایران در پیشاور گفت: مراسم افتتاحیه گوشه ایران و نمایشگاه دائمی کتیبه‌های فرهنگ مشترک پاکستان و ایران افتخار بزرگی برای این دانشکده بوده و این اقدام ارزشمند قدمی بزرگ در راستای تقویت و استحکام ارتباطات فرهنگی، عملی و دانشگاهی با مراکز علمی و دانشگاهی کشور همسایه و برادر ایران خواهد بود.
شجاعت علی خان گفت: دانشکده ادوارد با پیشینه و تاریخ بیش از صدساله خود در حفظ فرهنگ مشترک دو کشور پاکستان و ایران درصف اول بوده و اقدامات ارزشمند خانه فرهنگ ایران برای احیای فرهنگ و تمدن مشترک به ویژه تصاویر گرفته شده توسط مرتضی رضوانفر از کتیبه‌های فارسی موجود در پاکستان اقدامی ابتکاری و تحسین‌برانگیز  است.

آموزش زبان فارسی در دانشکده ادوارد پیشاور

رئیس دانشکده ادوارد پیشاور افزود: آکادمی آموزش چند زبانه ادوارد کالج، برای استمرار همکاری خود با خانه فرهنگ ایران، آموزش زبان فارسی را در آینده نزدیک آغاز خواهد کرد و در راستای تحقق این امر فراخوان نام نویسی آموزش زبان فارسی را منتشر کرده و این دانشکده آمادگی همکاری خود را در تمام زمینه‌های فرهنگی، علمی و دانشگاهی با مراکز علمی و فرهنگی ایران اعلام می‌دارد.

امیدواری ایران به تقویت همکاری علمی و فرهنگی با پاکستان

مهران اسکندریان، رئیس خانه فرهنگ ایران در پیشاور در این مراسم ضمن تقدیر از همکاری و مساعدت‌های بی دریغ رئیس دانشکده ادوارد برای تأسیس گوشه ایران و برپایی نمایشگاه دائمی تصاویر تمدن مشترک ایران و پاکستان با محوریت کتیبه‌های فارسی در بناهای تاریخی کهنِ سرزمین پاک پاکستان گفت: پیشینه و مشترکات فرهنگی و تمدنی دو کشور ایران و پاکستان گنجینه‌ای گران بها و فخرانگیز و ظرفیتی ارزشمند برای گفت‌وگوها، تعاملات و ارتباطات علمی و فرهنگی میان دوکشور مسلمان و برادر، ایران و پاکستان  است.

اسکندریان گفت: تأسیس گوشه ایران و نمایشگاه دائمی تصاویر تمدن مشترک ایران و پاکستان می‌تواند گامی مهم در جهت گشوده شدن باب همکاری نه تنها با دانشکده تاریخی ادوارد پیشاور بلکه با مراکز علمی، دانشگاهی و فرهنگی پاکستان با هدف شناسایی و معرفی هنر، فرهنگ و تمدن غنی دو کشور برای دانشجویان و نسل جوان باشد.

رئیس خانه فرهنگ ایران در پیشاور تاکید کرد: این گونه اقدامات تأثیرگذار و ماندگار همانند پلی مستحکم برای تقویت روابط دوستانه و یادآوری و تذکری جدی، بر داشته‌ها و هویت و تاریخ فاخر دو کشور بوده و در ارتقای آشنایی و افزایش علاقمندی جوانان به داشته‌های فرهنگی و تمدنی و اهتمام آنان برای حفظ و پاسداری از فرهنگ، هنر و تمدن گران‌سنگِ خود را به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان آمادگی خانه فرهنگ ایران در پیشاور را برای مشارکت در برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری، علمی و دانشگاهی در راستای تقویت دوستی هرچه بیشتر دو کشور سرافراز ایران و پاکستان اعلام کرد.

پیوندهای فرهنگی و تمدنی قوی‌تر شود

در ادامه محمدرضا بهمنی، معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در پیام ویدئویی خود ابتدا ضمن عرض سلام به اندیشمندان، اساتید، دانشجویان فرهیخته و علاقه مندان به ایران شناسی و تقدیر وتشکر از رئیس دانشکده ادوارد در پیشاور کشور دوست پاکستان به خاطر ابتکار عمل در ایجاد گوشه مطالعاتی ایران گفت: ایران و پاکستان دو کشوری هستند که پیوند تاریخی آنها در عمق اشتراکات فرهنگی و تمدنی شکل گرفته است و به همین دلیل پایدار بوده و ماندگار خواهد ماند.

بهمنی گفت: پیوندهای فرهنگی و تمدنی مانند پیوندهای مبتنی بر اشتراکات سیاسی و اقلیمی لرزان و ناپایدار نبوده و به همین دلیل نخبگان و مراکز دانشگاهی باید تلاش کنند پیوندهای فرهنگی و تمدنی را عمیق‌تر کنند.

معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی خانه فرهنگ ایران تأکید کرد: تقویت شناخت متقابل در سطوح نخبگانی و البته اجتماعی، مهمترین عامل در عمق بخشی و پایدارسازی پیوندهای دو ملت و دو کشور ایران و پاکستان بوده و این دقیقاً همین کاری است که دانشکده ادوارد انجام داده است.

وی افزود: ضمن تشکر از اقدام ارزشمند ایجاد گوشه ایران در آن دانشکده، مایلم به این مطلب اشاره کنم که اگرچه شناخت پیشینه تاریخی و میراث فرهنگی ایران مهم بوده، اما توصیه من این است که اساتید و دانشجویان فرهیخته، شناخت ایران نوین را نیز بیشتر مورد توجه قراردهند.

بهمنی با تأکید براینکه ایران شناسان منصف و مستقل از جریان‌های رسانه‌ای، پیشرفت‌ها و تحولات ایران را خیره‌کننده می‌دانند، آمادگی برای همکاری خود در جهت تقویت منابع علمی و اطلاعاتی معرف ایران نوین و همچنین برگزاری تورهای ایران شناسی با دانشکده ادوارد را اعلام کرد.

معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی، در پایان سخنان خود باردیگر، به خاطر برپایی گوشه مطالعاتی ایران و نیز نمایشگاه دائمی آثار فرهنگی و تمدنی ایران از حاضرین در مراسم به ویژه شجاعت علی خان، رئیس دانشکده ادوارد، حمیدرضا قمی، سرکنسول کشورمان و مهران اسکندریان، رییس خانه فرهنگ ایران تقدیر و تشکر کرد.

ارائه دستاوردهای بررسی کتیبه‌های دارای زبان فارسی در گوشه ایران

رضوانفر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مدیر پروژه بررسی میراث مشترک ایران و جهان نیز در پیام ویدئویی خود  گفت: کتیبه‌های تاریخی به عنوان مهم‌ترین و معتبرترین منابع پژوهشی برای تاریخ و فرهنگ هر منطقه به شمار می‌آیند؛ زیرا در مقایسه با اسناد و کتب، کمتر مورد تحریف، تغییر و یا جابجایی قرار می‌گیرند.

رضوانفر افزود: حضور زبان فارسی در کتیبه‌های بسیاری از کشورها بویژه سه قاره بزرگ آسیا، آفریقا و اروپا، ازجمله زیبایی‌های برجای مانده در فرهنگ و معماری این مناطق و همچنین نشانگر تعاملات عرفان اسلامی و شعر فارسی است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه گفت: فرهنگ کشور بزرگ پاکستان نمادی از اخلاق، عرفان و گفت‌وگوی ادیان و مذاهب بوده و در این میان شعر فارسی توانسته است درخدمت این تعامل و گفت‌وگو قرار گیرد.

وی تأکید کرد: پروژۀ میدانی بررسی کتیبه‌های فارسی در جهان طی چند سال اخیر در کشورهای چین، پاکستان، گرجستان، آذربایجان، ارمنستان، روسیه، ترکیه، تانزانیا و کنیا انجام پذیرفته و برخی از دستاوردهای این تحقیق در پنج شهر کشور بزرگ پاکستان، در نمایشگاه میراث مشترک پاکستان و ایران ارائه شده است.

وی افزود: مهمترین هدف این مجموعه، به نمایش گذاشتن تعامل و ارتباطات فرهنگی میان دوکشور پاکستان و ایران به منظور ترویج صلح و گفت‌وگو میان ملت‌هاست.

او در پایان سخنان خود با تقدیر و تشکر از همکاری و حمایت شجاعت‌علی خان، رئیس دانشکده ادوارد، حمیدرضا قمی، سرکنسول ایران و به طور خاص از مهران اسکندریان، رئیس خانه فرهنگ ایران درپیشاور برای این اقدام استثنایی نهایت سپاسگزاری را به عمل آورد.

رابطه با ایران مایه افتخار است

همچنین فخرالاسلام، رئیس بخش مطالعات پاکستان در دانشگاه پیشاور ضمن تشکر از خانه فرهنگ ایران در پیشاور برای برپایی گوشه ایران در این دانشکده معتبر پاکستان گفت: حضور فعال کشور همسایه برای این اقدام ماندگار، افتخار بزرگی برای این دانشکده بوده و وجود چنین کشوری با قدمت فرهنگ و تمدن کهن، موجب فخر و مباهات پاکستان می باشد.

فخرالاسلام، در بخشی ازسخنان خود با تأکید بر حفظ هویت و فرهنگ گفت: ادوارد کالج دارای قدمت و پیشینه فعالیت‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی در ایالت خیبرپختونخوا بوده و خانه فرهنگ ایران در پیشاور با این برنامه مشارکتی و افتتاح گوشه ایران در کتابخانه این دانشکده مسیری نوین را به اقدامات فرهنگی این دانشکده ارائه کرده است.

فخرالاسلام گفت: برنامه‌های مشترک این دانشکده با مراکز ایرانی برای آینده دانشجویان این مرکز بسیار سودمند خواهد بود؛ زیرا جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف از جمله: فناوری، علمی و آموزشی توسعه و پیشرفت‌های چشم گیری داشته است.

رئیس بخش مطالعات پاکستان در دانشگاه پیشاور با بیان خاطره‌ای از سفر خود به ایران گفت: بنده یک مثال کوچک از این پیشرفت‌ها برای دانشجویان از سیستم کتابخانه حرم رضوی مشهد مقدس را ارائه می‌کنم.

وی افزود: چند سال پیش بنده به همراه هیئت علمی مشرف به درگاه عالیه رضوی شدم و درآنجا از کتابخانه بی نظیر این حرم دیدن کردم. مسئول کتابخانه از بنده خواست تا یکی از کتاب های موردعلاقه خود را درخواست کنم. بنده نیز کتابی را که مربوط به تاریخ اسلام بود از ایشان خواستم، ایشان نام کتاب را به سیستم داد و در چند لحظه کتاب از طبقه فوقانی داخل یک سبد به صورت سیستم الکترونیکی در اختیار ما قرار گرفت. و این چیزی بود که حتی بنده در کتابخانه دانشگاه کمبریج مشاهده نکرده بودم و آنان از این سیستم برخوردار نبودند.

وی گفت: سفر به ایران یکی از سفرهای به یاد ماندنی زندگی بنده بوده و تجربیات این سفر را در قالب کتاب درآورده‌ام که به زودی به چاپ خواهد رسید.

رئیس مرکز مطالعات پاکستان دانشگاه پیشاور افزود: چیزهای که به نظر بنده در پیشرفت و توسعه ایران امروز دخیل بوده و نیاز به استفاده از آنان برای هر ملتی که خواهان توسعه بدون تکیه به کشورهای استکباری ضروری است، شامل پنج اصل مهم است.

او این اصول را نخست، اتحاد و انسجام ملی، دوم، اهمیت به نظم و پاکیزگی، سوم عشق و علاقه به کشور، چهارم توجه ویژه به آموزش و پرورش و پنجم انگیزه، علاقه، تعهد و وجدان کاری دانست.

فخر الاسلام گفت: اینها مواردی بود که بنده در ایران مشاهده کردم و کشوری غیر از ایران را پیدا نخواهید کرد که بیش از چهل سال مقابله با تحریم‌های ظالمانه، این پیشرفت و توسعه را داشته باشد.

انتقال آثار ایرانی موزه پیشاور به گوشه ایران

عبدالصمد، رئیس موزه پیشاور گفت: کشور ایران مشهور به تمدن غنی و میراث فرهنگی تاریخی بوده و از راه هنر، معماری، شعر و ادب، علم و فناوری، پزشکی، فلسفه و مهندسی بر ملل جهان تأثیر چشمگیری داشته است.

عبدالصمد گفت: شکوه و شناخت ایران همیشه فرهنگ غنی آن بوده است. ایرانیان با وجود تغییرات سیاسی، مذهبی و تاریخی، ارتباط عمیق خود را با گذشته خویش حفظ کرده و این همان چیزی است که دانشجویان بایستی امروز این مهم را یاد بگیرند.

رئیس موزه پیشاور افزود: با توجه به اینکه ایالت خیبرپختونخوا در زمان ایران باستان یکی از ایالت‌های فرهنگی دولت آن زمان بوده، موزه پیشاور دارای 38 آثارکهن تاریخی از جمله: نسخ خطی، نقاشی، نوشته‌‌ها، کتیبه‌ها و سکه‌های مربوط به ایران باستان و زبان فارسی بوده و این موزه برای به نمایش گذاشتن این اشیای تاریخی بخشی از موزه را به گوشه ایران اختصاص داده است.

وی خطاب به اساتید و دانشجویان گفت: برپایی گوشه ایران و نمایشگاه دائمی میراث مشترک دوکشور، فرصتی مغتنم برای آشنایی و تعمیق روابط دوستانه با کشور اسلامی ایران بوده و امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور با استمرار فعالیت‌های مشترک، نسل جوان جامعه پاکستان بیش از پیش با هویت و تاریخ مشترک خود با کشور همسایه آشنا شوند.

رئیس موزه پیشاور در پایان سخنان خود، آمادگی خود را برای همکاری و بهره مندی از تجارب ارزشمند مراکز ایرانی برای پاسداری از این گنجینه های فاخر برجای مانده درموزه پیشاور، اعلام کرد.

سرکنسول ایران: پیشگام در گفت‌وگو برای انسجام مذاهب و ادیان هستیم


حمیدرضا قمی، سرکنسول ایران در پیشاور نیز ضمن تقدیر و قدردانی ویژه از مساعدت رئیس دانشکده ادوارد و تلاش‌های ستودنی رئیس خانه فرهنگ ایران در پیشاور برای تاسیس گوشه ایران و برپایی نمایشگاه دائمی میراث مشترک ایران و پاکستان و همه عوامل اجرایی و حضور باشکوه دانشجویان گفت: این اقدام ارزشمند و ماندگار گامی مهم درجهت توسعه روابط فرهنگی، علمی و دانشگاهی بوده و نقش بسزایی در تحکیم روابط دوستانه دو کشور همسایه و برادر ایران و پاکستان خواهد داشت.

حمیدرضا قمی با تاکید بر قدمت و تاریخچه مشترک فرهنگی، علمی و دینی و همچنین سفر و گفت‌وگوی علمای ایرانی با علمای شهر پیشاور که شاهد آن کتاب شب‌های پیشاور بوده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار برقراری روابط دوستانه و برادرانه با کشورهای همسایه خود بوده و پیشگام در گفت‌وگوها در جهت اتحاد و انسجام مذاهب اسلامی و ادیان الهی بوده است.

حمیدرضا قمی، سرکنسول ایران در پیشاور، تندیس ابوالقاسم فرودوسی به همراه یک جلد شاهنامه را برای گوشه ایران در کتابخانه دانشکده و همچنین بشقاب میناکاری را به رئیس دانشکده اهدا کرد و متقابلاً رئیس دانشکده نیز هدایایی به سرکنسول و رئیس خانه فرهنگ ایران در پیشاور اهدا کرد.

انتهای پیام
captcha