لزوم بازگشت به دستورات پیامبر (ص) برای مقابله با چالش‌ها
کد خبر: 4091563
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
شیخ حسان عبدالله:

لزوم بازگشت به دستورات پیامبر (ص) برای مقابله با چالش‌ها

رئیس شورای اداری تجمع علمای مسلمان لبنان با بیان این که پیشرفت بشر، نتیجه عمل کردن به احکام اسلامی است، بازگشت به دستورات پیامبر اسلام را بهترین راه حل برای مقابله با هرگونه چالش در جهان اسلام عنوان کرد.

لزوم بازگشت به دستورات پیامبر (ص) برای مقابله با چالش‌ها

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مجمع تقریب مذاهب اسلامی، شیخ حسان عبدالله، رئیس شورای اداری تجمع علمای مسلمان لبنان در نشست مجمع عمومی سی و ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که صبح امروز برگزار شد، تصریح کرد: خداوند پیامبر اکرم (ص) را به عنوان رحمتی برای جهانیان مبعوث کرد.

وی با بیان این که امت اسلام در زمان پیامبر الگو و نمونه برای سایر ادیان بود، تأکید کرد: بعد از وفات پیامبر (ص) مشکلاتی به وجود آمد اما امروز مسلمانان باید عقب‌ماندگی را جبران کرده و تمدن والایی را که اسلام به دنبال آن بود، محقق کنند.

«شیخ حسان عبدالله» با بیان این که پیشرفت بشر، نتیجه عمل کردن به احکام اسلامی است، تأکید کرد: بهترین راه‌حل برای مقابله با هرگونه چالش در جهان اسلام، بازگشت به دستورات پیامبر(ص) است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که امروز جهان اسلام با مشکلات فراوانی از سوی دشمنان مواجه است، گفت: امروز ما باید از طریق رسانه‌ها پیام خود را به شیعیان و اهل سنت برسانیم و تأکید کنیم که تنها راه نجات مسلمانان وحدت است.

رئیس شورای اداری تجمع علمای مسلمان لبنان تأکید کرد: اگر همه مسلمانان از مقاومت حمایت کنند، می‌توانیم به جایگاه واقعی خود برسیم.

وی با بیان این که مقاومت تنها یک مسئله مقطعی نیست، اظهار کرد: مقاومت مسئولیتی بردوش همه ماست و به ما کمک می‌کند به دستاوردهای بزرگی دست یابیم.

وی آزادی و استقلال امروز لبنان را نتیجه مقاومت خواند و گفت: ما امروز به جوانان گفته‌ایم که هرگز به کسی اجازه ندهند، مقاومت را زیر سؤال ببرند.

این عالم لبنانی با اشاره به شکست اخیر رژیم صهیونیستی در برابر لبنان در مسائل سیاسی و آب‌های منطقه‌ای، تأکید کرد: این پیروزی نتیجه مقاومت بود.

تفرقه؛ بزرگترین مشکل امت اسلام

مولانا عبدالکبیر شاکر، نایب‌رئیس جماعت اسلامی بلوچستان نیز طی سخنانی در سی و ششمین کنفرانس وحدت، بزرگ‌ترین مشکل امت اسلام را تفرقه دانست و گفت: اتحاد امت از نیازها و مقتضیات دین اسلام است؛ دین اسلام را می‌توان به چهار بخش تقسیم کرد؛ عقاید، عبادات، معاملات و اخلاقیات. در میان تمام این چهار بخش افتراق و انشقاق وجود ندارد؛ چون سرچشمه اصلی دین اسلام، قرآن و سنت است که در آن‌ها هیچ افتراق و انشقاقی دیده نمی‌شود. اصول و ضوابطی که در قرآن یا احادیث پیامبر اکرم (ص) وجود دارد برای همه امت و بشریت یکسان است. وحدت اسلامی از مقتضیات دین و منشأ آن خداوند متعال است. اسلام دینی است که خداوند به وسیله پیامبر خود فرستاده است. در دین اسلام، حکم صریح وجود دارد که «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا»؛ یعنی همه به ریسمان خدا به قوت چنگ بزنید و متفرق نشوید. این پیام روشن هم وجود دارد که «انما المؤمنون اخوة» به این معنا که همه با هم برادرند.

لزوم بازگشت به دستورات پیامبر (ص) برای مقابله با چالش‌ها

وی افزود: امروز امت اسلامی چالش‌های بی‌شماری دارد که مهم‌ترین آن افتراق و اختلاف و جدایی است. تا زمانی که تمام امت و کشورهای اسلامی یکجا جمع نشوند، این مشکلات حل نخواهد شد. این در حالی است که دین اسلام همواره درس وحدت و اتحاد می‌دهد. نماز جماعت، روزه و حج و تمام عبادات، نماد وحدت و یکپارچگی و یک صدایی است. پس چرا امت متفرق است؟ بزرگ‌ترین مشکل امروز امت، تفرقه است.

وی با اشاره به اشعاری از علامه اقبال در تأکید بر ضرورت وحدت میان مسلمانان گفت: نیاز است که امت اسلامی به چهار امر یعنی توجه به خداوند، وحدت، تلاش و توسعه علمی و اجتهاد عمل کند و تا زمانی که به این اصول توجه نکند، نه می‌تواند متحد شود و نه توان پیشرفت و مبارزه با دشمنان اسلام را خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha