پاسخ به شبهه ضعف سیاست امام علی(ع) از منظر ابن ابی الحدید
کد خبر: 4092677
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷

پاسخ به شبهه ضعف سیاست امام علی(ع) از منظر ابن ابی الحدید

سخنران حرم بانوی کرامت گفت: عده‌ای این‌گونه شایعه می‌کردند گرچه حضرت علی(ع) در تمامی امور قدرت و توان داشتند اما در سیاست بسیار ضعیف بودند و به خاطر عدم سیاست نتوانستند حکومت طولانی داشته باشند؛ طبق نقل ابن ابی الحدید، شارح نهج‌البلاغه، حضرت علی(ع) در تمام سیاست‌های خودشان مقید به احکام دین بودند و در چارچوب قرآن و سنت عمل می‌کردند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسینی قمی، سخنران حرم بانوی کرامتبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه شب گذشته، 25 مهرماه در مراسم سخنرانی حرم بانوی کرامت با اشاره به اینکه خطبه ۲۰۰ نهج‌البلاغه محتوای مهمی دارد که لازم است به‌درستی تبیین شود، اظهار کرد: عده‌ای این‌گونه شایعه کردند گرچه حضرت علی(ع) در تمامی امور قدرت و توان داشتند، اما در سیاست بسیار ضعیف بودند و به‌خاطر عدم سیاست نتوانستند حکومت طولانی داشته باشند، در حالی که معاویه ۴۰ سال حکومت کرد، اما حضرت فقط حدود پنج سال توانستند حکومت کنند.

وی ادامه داد: این خطبه جواب حضرت درباره این مسائل است، به‌گونه‌ای که حضرت قسم یاد می‌کنند معاویه از من سیاست‌مدار‌تر نیست، اما فرق من با معاویه این است که سیاست معاویه همراه با فسق و فجور و مکر و حیله است و اگر مکر و حیله بد نبود من هم سیاست‌مدار می‌شدم.

سخنران حرم بانوی کرامت اضافه کرد: خطبه ۲۰۰ نهج‌البلاغه پنج سطر است، اما همین پنج سطر توسط ابن ابی الحدید در 50 صفحه توضیح داده شده است و تک تک اشکالات به سیاست حضرت علی(ع) را مطرح کرده و در مقابل نیز سیاست‌های شیطانی معاویه را نیز مطرح کرده است.

وی افزود: در توضیح ابن ابی الحدید دقیقا سیاست‌های علوی در مقابل سیاست‌های اموی قرار دارد و سیاست‌های رحمانی حضرت علی(ع) و همچنین  سیاست‌های شیطانی معاویه مورد بررسی قرار گرفته است.

سخنران حرم بانوی کرامت گفت: طبق نقل این شارح نهج‌البلاغه، حضرت علی(ع) در تمام سیاست‌های خودشان مقید به احکام دین بودند و در چارچوب قرآن و سنت عمل می‌کردند، اما معاویه این‌گونه نبود و در سیاست‌های خودش بر خلاف دین عمل می‌کرد و تمام مکرها و حیله‌ها را در سیاست و جنگ‌‌های خود به‌کار می‌برد.

وی افزود: دستورات جنگی حضرت علی(ع) به یاران خود، قبل از آغاز جنگ صفین، مصداق بارز دستوراتی است که در چارچوب اصول و قواعد دینی و اخلاقی صورت گرفته است، در حالی که عملکرد و دستورات معاویه بر خلاف اصول و قواعد جنگی و چارچوب‌های دینی است.

حسینی قمی اظهار کرد: یکی از سیاست‌های شیطانی معاویه در راستای نارضایتی میان مردمی که در قلمرو حکومتی حضرت علی(ع) بودند، عملیات‌های ایذایی در شهرهای مرزی بود و دستور می‌دادند در شهرهای مرزی وارد قلمرو حکومتی شوند و به قتل و غارت بپردازند.

کارشناس مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه(س) بیان کرد: طبق فرموده حضرت علی(ع) اگر انسان‌ها در خانه خود بنشینند و جهاد نکنند تا دشمن وارد خاک آن‌ها بشود توسط دشمن ذلیل می‌شوند.

وی اضافه کرد: سیاست شیطانی معاویه بسیار ناجوانمردانه بود و به یاران خود اجازه می‌داد در جنگ‌ها به قتل و غارت بپردازند و به زنان نیز تعرض کنند؛ ترور اصحاب حضرت علی(ع) خارج از معرکه جنگ از سیاست‌های شیطانی معاویه بود.

سخنران حرم بانوی کرامت یادآور شد: تک تک ایراداتی که به سیاست‌های حضرت علی(ع) مطرح شده توسط ابن ابی الحدید جواب داده شده است.

انتهای پیام
captcha