کلاهبرداری اینترنتی در صدر جرائم سایبری کرمان قرار دارد
کد خبر: 4093883
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶

کلاهبرداری اینترنتی در صدر جرائم سایبری کرمان قرار دارد

رئيس پليس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: کلاهبرداری‌های اینترنتی در صدر جرائم سایبری استان قرار دارد و بیشترین قربانیان جرائم این فضا در رده‌های سنی ۱۳ تا ۳۰ سال قرار دارند.

کلاهبرداری اینترنتی

به گزارش ایکنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی پلیس، سرهنگ علی رضایی، رئيس پليس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: کلاهبرداری‌های اینترنتی در صدر جرائم سایبری استان قرار دارد و بیشترین قربانیان جرائم این فضا در رده‌های سنی ۱۳ تا ۳۰ سال قرار دارند.

وی در تشریح این خبر گفت: پیشرفت اینترنت از یک سو برای ما فرصت است و از سوی دیگر تهدید، چرا که ابزارهای فناوری اطلاعات بتدریج راهی برای مجرمان و برای رسیدن به اهداف آنها تبدیل شده است. با توجه به اینکه بیشترین کاربران فضای مجازی جوانان و نوجوانان هستند تهدیدات زیادی هم برای آنها متصور است و برخی از شبکه‌های اجتماعی بستری برای ارتکاب جرم شده‌اند.

سرهنگ رضایی ادامه داد: در این رابطه پرونده‌هایی که در خصوص جرائم فضای مجازی وجود دارد بیشتر مربوط به افراد جوان، کم سن و سال و با استعداد بوده است به گونه‌ای که بیشترین رده سنی متهمین پلیس فتا بین ۱۳ تا ۳۰ سال است که تقریبا ۷۰ درصد از آمار را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه بیشترین جرائمی که متوجه پسران و دختران جوان در فضای مجازی می‌شود در خصوص کلاهبرداری و برداشت از حساب بانکی آنها است، بیان کرد: هتک حیثیت در این فضا به عنوان دومین جرم مطرح است و حجم پرونده‌های زیادی را به خود اختصاص داده است.

رئیس پلیس فتا استان افزود: متأسفانه بررسی پرونده‌های حوزه جرائم رایانه‌ای نشان می‌دهد که مجرمان و طعمه‌های انتشار تصاویر غیراخلاقی در شبکه‌های اجتماعی کسانی هستند که حدود ۱۵ تا ۳۰ سال سن دارند و در بیشتر مواقع به خاطر سهل‌انگاری و یا فریب در معرض تهدید و یا اخاذی قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: اخاذی و انتقام جویی از دیگر دلایل ارتکاب جرم در فضای مجازی است؛ بررسی برخی پرونده‌های قضایی نشان می‌دهد که انتقام جویی و بروز اختلافات فامیلی و همچنین اخاذی با تهدید به انتشار عکس‌های خصوصی، باعث شده تا مجرمان ابتدا با جلب اعتماد طعمه وارد عمل شوند و سپس دست به اعمال مجرمانه بزنند.

سرهنگ رضایی در پایان گفت: بررسی پرونده‌های قضایی بیانگر آن است که مجرمان ابتدا با انتشار جملات محبت‌آمیز و عاشقانه در گروه‌های اجتماعی سعی می‌کنند اعتمادسازی کرده  و سپس با بهانه ازدواج، تصاویر دختران جوان را به دست می‌آورند و از این طریق اقدام به اخاذی می‌کنند. تقریباً ۷۰ درصد مزاحمت‌های فضای سایبری، مربوط به زنان بوده‌ است و این بدان معناست که زنان بیشتر از مردان در این زمینه در معرض خط هستند.

انتهای پیام
captcha