کم‌لطفی مسئولان به ایده‌های مؤسسه سلاله ماه تابان تهران
کد خبر: 4094422
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱

کم‌لطفی مسئولان به ایده‌های مؤسسه سلاله ماه تابان تهران

مدیر اجرایی مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت سلاله ماه تابان گفت: این مؤسسه از حدود ۱۳ سال پیش فعالیت خود را با هدف طراحی ایده‌ها و پروژه‌های کمتر توجه شده در حوزه دین و اجرایی کردن آن با حمایت دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط آغاز کرد و تا کنون حدود 30 پروژه و طرح را به دستگاه های اجرایی ارائه نموده، که با بی‌مهری همراه بود.

قرآنسیدمرتضی موسوی، مدیر اجرایی مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت سلاله ماه تابان در گفت‌وگو با ایکنا ضمن تشریح عملکرد این مؤسسه اظهار کرد: مؤسسه فعالیتش را با هدف طراحی پروژه‌ها و ایده‌های نو و اجرایی کردن آن با حمایت دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط و اختصاص بودجه‌ به آنها آغاز کرد و سرانجام پس از فرایند مراحل اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سال 1395 موفق به دریافت پروانه فعالیت شد.

وی با اشاره به اینکه عمده فعالیت مؤسسه در حوزه تولید پروژه‌های مغفول مانده است، ادامه داد: اهمیت این پروژه‌ها به جهت داشتن قالبی نو و تلفیقی از هنر با دین است که نه تنها نیاز امروز جامعه را پوشش می‌دهد بلکه روشی برای جذب قشر هنرمند و هنردوست است.

موسوی افزود: طی این مدت طرح‌های مختلفی ارائه شد یکی از این ایده‌ها برگزاری جشنواره «اسامی سور قرآنی» بود که در زمان گذشته به مرکز هماهنگی و توسعه فعالیت‌های قرآنی وقت (به جای معاونت قرآن و عترت فعلی) ارائه شد تا با مشارکت دستگاه‌ها تبدیل به پروژه شود، اما مسئولان با کمترین توجهی از آن عبور کردند و از دل آن جشنواره «آیات»(که هم از سوی ارشاد و هم شهرداری طی ادواری اجرا شد)، استخراج می‌شود.

مدیر اجرایی مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت سلاله ماه تابان بیان کرد: طرح دیگری که همزمان با گسترش و استقبال عمومی مردم از پیاده‌روی اربعین به رشته نگارش درآمد، طرح «جشنواره نواهای اربعین»  بود که در سال ۹۷ به معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد شد. موضوع این جشنواره فراهم آوردن فرصتی برای اهالی موسیقی طی دو ماه محرم و صفر برای تولید آثار فاخر برای اربعین بود که آن هم با بی‌توجهی دستگاه‌های متولی روبرو شد.

وی با اشاره به طرح‌ و ایده‌های پیش رو بیان کرد: در حال حاضر در حال نگارش طرح «سمفونی عاشورا» هستیم که اگر معاونت قرآن و عترت یاری کند اثری جاویدان در حوزه موسیقی عاشورایی رقم می‌خورد. صحبت‌های اولیه‌ای نیز با لوریس چکناواریان، آهنگساز و رهبر ارکستر در این زمینه انجام شده و وی از ساخت این سمفونی استقبال کرده است.

موسوی بیان کرد: از دیگر طرح‌های ارائه شده از سوی مؤسسه می‌توان به راه‌اندازی باشگاه مجازی «بانوان حدیثی» به منظور تقویت و ارتقای بانوان امروز و مادران فردا، اشاره کرد. تقویت سرمایه‌های فرهنگی واجتماعی از کوچکترین واحد اجتماعی(خانواده) شکل می‌گیرد. این مهم (آموزش وتقویت بنیان‌های خانوادگی) موجب تقویت و ارتقای سرمایه اجتماعی را فراهم می‌کند. این باشگاه در حال حاضر در مرحله عضوگیری است.

وی ادامه داد: در راستای روان‌سازی فکر و اندیشه در جامعه نیازمند بازسازی اساسی در ساختار دستگاه‌ها هستیم از جمله ارزیابی دستگاه‌ها و مجموعه‌های متولی امور قرآنی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و در ذیل آن شورای توسعه فرهنگ قرآنی و درخواست ارائه «اثرکرد فعالیت‌ها» به جای گزارش عملکرد است.

موسوی با تأکید بر اینکه از چالش‌های فراروی نظام حکمرانی فعالیت‌های قرآنی عدم وجود سازوکار متناسب با جایگاه قرآن و فعالیت‌های مرتبط با آن در کشور است، گفت: عدم وجود اندیشکده قرآن و عترت و عدم تعریف فعالیت‌های قرآنی و شاخص‌های فعالیت‌های قرآنی و چیستی معیارهای نظام رتبه‌بندی مؤسسات و تشکل‌های قرآنی از مصادیق بارز آن می‌تواند باشد.

مدیر اجرایی مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت سلاله ماه تابان اضافه کرد: موارد فوق و راهکارهای دیگر را طی فرایند مکاتبه‌ای به دستگاه‌ها متذکر شدیم که متأسفانه پاسخ درستی، دریافت نکردیم.

موسوی با اشاره به ارائه دو پیشنهاد را‌ه‌اندازی اندیشکده فعالیت‌های قرآنی و راه‌اندازی موزه یا فرهنگسرای حدیث به ارشاد و شهرداری تهران، اظهار کرد: پیشنهاد راه‌اندازی فرهنگسرا یا موزه حدیث به منظور فعالیت کمرنگ دستگاه‌ها یا مؤسسات (با توجه به اینکه تشکل‌های دارای مجوز از ارشاد با عنوان قرآن و عترت فعالیت می‌کنند) در بخش عترتی است که هنوز نیز پاسخی ارائه نشده است.

مدیر اجرایی مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت سلاله ماه تابان با اشاره به اینکه حدود 30 پروژه و طرح را به دستگاه‌ها ارائه کردیم که یا با بی‌مهری مسئولان روبرو شده یا از دل آن‌ها طرح‌های دیگر استخراج شده است، گفت: این مسیر پر افت و خیز همچنان ادامه دارد و تا جایی که در توان داشته باشیم، صاحب‌نظران مؤسسه به طراحی ایده‌های نو و ارائه به دستگاه‌ها به امید محقق شدن، می‌پردازند.

موسوی درباره رویکرد مؤسسه در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی بیان کرد: البته دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی نیز با محوریت رفع شبهات، تبیین سبک زندگی اسلامی و سیره امامان(ع) و حفظ سلامت معنوی نسل جوان به صورت رایگان در محل مؤسسه یا آموزشگاه، مدارس سطح شهرستان‌ها یا سرای محلات برگزار شده است.

یادآور می‌شود، مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت سلاله ماه تابان با مدیریت فاطمه فغانی اداره می‌شود. فغانی دانشجوی دکتری کلام اسلامی است و در دانشگاه نیز با تشکیل «کانون فکر نو» در تلاش است تا از ظرفیت دانشگاه و دانشجویان برای سامان دادن به وضعیت فرهنگ دینی کشور استفاده کند.

همچنین مکان این مؤسسه در تهران، خیابان آزادی، خیابان کارون، نبش هاشمی، جنب مسجد حائری، پلاک 378 قرار دارد.

انتهای پیام
captcha