تفکر فرا مرزی در تجاری‌سازی «غذای طیب» داشته باشیم
کد خبر: 4098313
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶

تفکر فرا مرزی در تجاری‌سازی «غذای طیب» داشته باشیم

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه باید در روند تجاری‌سازی غذای طیب فرامرزی فکر کنیم، گفت: بحث تجاری شدن این موضوع باید با سرعت بیشتری انجام شود.

مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امروز، ۱۸ آبان‌ماه در همایش بین‌المللی «غذای طیب» که در محل پارک علم و فناوری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: بحث تجاری شدن «غذای طیب» باید با سرعت بیشتری صورت گیرد و امیدوارم که امروز در این همایش بتوانیم زمینه‌های آن را فراهم کنیم. در واقع بحث حلیت، برکات، سلامت، اصالت و جذابیت باید در نشان «طیب» در اوج خود قرار گیرد.

وی ادامه داد: زیست‌فناوری و بیوتکنولوژی مقوله‌هایی هستند که می‌تواند به روند جهانی شدن این موضوع کمک کند.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: در واقع وقتی ما غذایی تهیه می‌کنیم ممکن است کاری به این موضوع نداشته باشیم که آیا با نیترات، خاک را از بین برده‌ایم یا خیر، اما غذایی که تهیه می‌شود، می‌تواند هم طیب و هم حلال باشد اما اگر بنا باشد که خاک را برای نسل آینده به جای نگذاریم، غذایی که تولید می‌کنیم آن غذا یک غذای طیب نیست به این دلیل که ما خاک یک کشور را از بین برده‌ایم.

قانعی با بیان اینکه «حلال» روند خاصی دارد، اظهار کرد: از طرفی هم نمی‌شود غذایی تهیه کنیم و کاری به زیست‌محیط نداشته باشیم و همچنین نمی‌توانیم کاری به این نداشته باشیم که مواد اولیه آن محصول از کجا آمده است. در حقیقت در روند تهیه غذا تنها به محصول نهایی فکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: از این‌رو نشان «طیب» نشانی است که تحقیق و توسعه قوی از آن پشتیبانی می‌کند و این تحقیق و توسعه، هم از جذابیت و سلامت بالاتر و از هم برکات بیشتری برخوردار است و از طرفی هم زیست‌محیط را پایش می‌کند.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در راستای همین موضوع باید بگویم که اگر از آب به روش غرقابی و یا قطره‌ای برای تولید غذایی مصرف می‌کنیم، البته که هر دو روش حلال و سالم هستند، اما هر دو روش طیب نیستند، زیرا جایی که اسراف آب در وضو جایز نیست، چطور می‌شود که اسراف آب در کشور خشک جایز باشد؟

قانعی اظهار کرد: در‌ واقع «طیب» فرایندی است که این موضوعات را مورد توجه قرار می‌دهد. در خلقت خداوند چیزی به‌نام پسماند وجود ندارد، چرا که در حقیقت اگر انسان روی کره زمین نبود هیچ چیزی به‌نام پسماند وجود نداشت، پس طیب یعنی بدون پسماند، بدون آسیب زیست‌محیطی و این مباحث به گونه‌ای هستند که کمتر در نشان‌های دیگر به آن پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه فرایند طیب اینگونه است که از زمین حداکثر استفاده را داشته باشیم، افزود: از این‌رو اگر «طیب» بتواند وعده غذایی را کم کند و تغذیه سلولی را بالا ببرد، ما نیاز به شکم پر کردن نداریم، چرا که فرآیند طیب اینگونه است که غذا باید به سلول برسد نه به شکم. بر همین اساس از فناوری‌هایی استفاده می‌کنیم که بتواند جایگاه طیب را تغییر دهد.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در تمام این مسائل اگر از آفت‌کش زیستی به‌جای سموم استفاده شود، در اینجا فرآیند طیب طی شده است. همچنین به دلیل آنکه فناوری مرز ندارد، پس طیب هم پایان ندارد. البته که به‌دنبال اصالت و جذابیت هستیم که این فناوری‌ها به اصالت می‌پردازند و برای اینکه بخواهیم جذابیت محصول را افزایش دهیم می‌توانیم از رنگ‌های طبیعی به‌جای رنگ‌های مصنوعی استفاده کنیم و از این طریق نیز می‌توانیم نشان «طیب» را پیش ببریم.

قانعی بیان کرد: در بحث سلامت نکته‌ای مبنی بر اینکه آنچه که موجب مرگ ما می‌شود غذاست، وجود دارد. بنابراین طیب یعنی بتواند به گونه‌ای عمل کند که انسان‌ها دچار مرگ نشوند.

وی «طیب» را یک موضوع الهی و برگرفته از کتاب خدا دانست و اظهار کرد: در دعای ۲۳ صحیفه سجادیه نیز امام سجاد(ع) دعایی دارند که به همین موضوع اشاره کرده‌اند و در‌حال حاضر نیز به‌صورت مقاله در فرهنگستان به چاپ رسیده است. امام سجاد(ع) در این دعا می‌فرمایند: «من سلامتی می‌خواهم که نامیه، شافیه و کافیه باشد.»

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در واقع اینگونه می‌توان گفت که مرگ عارضه‌ای است که به دلیل غذا رخ می‌دهد و دلیل این امر نیز این است که «كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ» را بلد نیستیم. اما اینکه چگونه یک غذایی طیب می‌شود در عالم هستی پایان ندارد و به نوعی باید مرزی را طی کند تا طیب شود.

قانعی افزود: باید در روند تجاری‌سازی این موضوع فرامرزی فکر کنیم. ضرروت دارد طیب را از دست برخی از افرادی که کوتاه‌نظر هستند نجات داد و آن‌ را جهانی و این نشان را صاحب ثروت و مدل جدید در عالم کرد و این همان چیزی است که پایان ندارد.

وی اظهار کرد: با توجه به تمامی این مباحث باید گفت که «طیب» یعنی جذابیت، ثروت، برکت، سلامت و رشد انسان‌ها با حداقل آسیب به محیط زیست، کسب ثروت، بهره‌وری و اشتغال بیشتر است و زمانی‌که امام سجاد(ع) چنین کلامی را می‌فرمایند قطعاً کلام ایشان تمامی این ابعادی که به آن اشاره شد را داراست.

انتهای پیام
captcha