اولویت ما در ایام اربعین فراهم کردن اسکان زائران است
کد خبر: 4107275
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۱

اولویت ما در ایام اربعین فراهم کردن اسکان زائران است

دبیر کمیته مشارکتهای مردمی، اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین گفت: اولویت ما اسکان زائران در ایام اربعین است و در صدد رفع کاستی های این حوزه هستیم.

یوسف افضلی، دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعینبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، یوسف افضلی، دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین، امروز 24 آذرماه، در همایش تجلیل از موکب‌داران خراسان رضوی که در مجتمع فرهنگی و آموزشی امام رضا(ع) برگزار شد، بیان کرد: خدمت در موکب از توفیقات الهی بوده که نصیب هرکسی نمی شود.

وی با بیان اینکه اربعین سال ۱۴۰۱ باشکوه برگزار شد، اظهار کرد: در این اجتماع عظیم تعداد 3 میلیون و ۳۰۰ هزار زائر از ایران حضور و در راستای خدمت‌رسانی به زائران حسینی در اربعین امسال یک هزار و ۸۳۲ موکب از جمهوری اسلامی ایران برای خدمت به زائران حسینی فعالیت داشتند.

دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین، افزود: در اربعین سال جاری باتوجه به گرمای هوا، تصمیم گرفته شد که اولویت خدمت‌رسانی بر اسکان مناسب زائران در جای مناسب و خنک و تامین آب آشامیدنی و یخ بود.

وی گفت: در بازه فعالیت موکب‌ها به ۲۷ میلیون نفر زائر اسکان شبانه داده شد و نزدیک به ۱۰۶ میلیون دست غذا در سه وعده به زائران اربعین در موکب‌های ایرانی در مسیرهای گوناگون توزیع شد، همچنین مشکل ویژه‌ای در ارائه خدمات بازگشت از عراق به ایران وجود نداشت و بازگشت نیز به خوبی انجام شد.

افضلی تصریح کرد: با توجه به این میزان خدمات باکیفیت موکب‌داران به زائران اربعین، تجلیل از موکب‌داران به‌صورت منطقه‌ای و در ۱۰ منطقه از ستادهای استانی انجام می‌شود.

دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین در خصوص برخی مشکلات زائران و موکب‌داران و کامیون‌داران در اربعین که در پی اغتشاشات عراق در مرزهای مشترک ایران و عراق برای ارسال کالا اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی موکب‌ها هنوز به ۱۰ سالگی خود نرسیده و به نوعی نوپا هست و با توجه به حجم بالای خدمات به زائران ایرانی و حتی دیگر کشورها، برخی مشکلات ناخواسته پیش می‌آید و درصدد هستیم تا مسیر را هموار کنیم.

افضلی ادامه داد: با بررسی مشکلات در اربعین هرسال، خوشبختانه اکنون نوع خدمات و حجم آن برای زائران نسبت به سال‌های قبل‌تر کمتر شده و با هماهنگی‌هایی که در سطح ملی و مقام‌های دو کشور ایران و عراق در آستانه اربعین برگزار می‌شود، کمتر نیز خواهد شد.

وی عملکرد مطلوب موکب‌داران را عاملی برای ایجاد جایگاه مناسب و ساختار موکب‌داری برشمرد و افزود: امروز اگر ساختار موکب‌داری توانسته جایگاه خود را پیدا کند، ناشی از عملکرد خوب موکب‌داران و اعتماد مردم به آنها است، چرا که حوزه کار ما بسیار حساس و با اعتقادات مردم عجین شده است.

دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین اظهار کرد: با نگاه شهید سلیمانی، برای مواکب سه کارکرد تعریف شده که این کارکردها شامل خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی، کمک‌های مؤمنانه و همکاری موکب‌داران با ستاد بازسازی عتبات عالیات برای توسعه حرم‌ها است.

وی گفت: بر این اساس با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا باعث شد مواکب اربعین حسینی در سال 99 برپا نشوند، اما موکب‌داران حسینی در سراسر کشور از فرصت استفاده کرده و در جایگاه اجتماعی بیش از 146 میلیارد تومان در قالب پویش‌های مختلف میان نیازمندان توزیع کردند.

افضلی با اشاره به نذر پویش آب، افزود: برای اولین بار در کشور پروژه‌های آب‌رسانی به روستاهای محروم کشور توسط مواکب حسینی آغاز شده که نوید تحولی بزرگ در خدمت به اهل بیت(ع) را می‌دهد.

جایگاه حقوقی موکب‌داران ابلاغ خواهد شد

دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: جایگاه حقوقی موکب‌داران ابلاغ خواهد شد و پیگیری در این راستا انجام شده و راه‌اندازی سامانه موکب‌داران و صدور 3000 پروانه برای موکب‌داران از دیگر اقداماتی بوده که صورت گرفته است.

 وی با بیان اینکه در بحث خدمت‌رسانی به زائران اربعین اسکان اولویت اول است، گفت: درصدد رفع کاستی‌های این حوزه هستیم.

انتهای پیام
captcha