شکایت مسکو از رژیم صهیونیستی برای استرداد کلیساهای تاریخی قدس
کد خبر: 4109830
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۵

شکایت مسکو از رژیم صهیونیستی برای استرداد کلیساهای تاریخی قدس

انجمن ارتدوکس امپراتوری فلسطین اعلام کرد که قصد دارد برای بازپس‌گیری مالکیت سه کلیسای تاریخی در قدس اشغالی دادخواستی را به دادگاه رژیم صهیونیستی ارائه دهد.

کلیسای معراج و صومعه مریم مجدلیه در قدس

به گزارش ایکنا به نقل از روسیا الیوم، سرگئی استپاشین، رئیس انجمن ارتدوکس امپراتوری فلسطین و نخست‌وزیر سابق  روسیه اعلام کرد که قوه قضاییه [رژیم] اسرائیل موظف است برای انتقال مالکیت کلیسای معراج و صومعه مریم مجدلیه در قدس به روسیه تصمیم فوری بگیرد.

انجمن امپراتوری ارتدکس فلسطین با فرمان امپراتور الکساندر سوم و ابتکار عمومی مردم روسیه در سال 1882 میلادی تأسیس شده و اهداف اصلی این انجمن حفظ روابط معنوی بین روسیه و سرزمین مقدس فلسطین، حفظ میراث فرهنگی و تاریخی، توسعه روابط دوستانه بین روسیه و کشورها و مردم خاورمیانه، مأموریت‌های بشردوستانه و آموزشی در منطقه خاورمیانه  و ارتقای ارتدوکس است.

استپاشین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه کار برای انتقال مالکیت املاک روسیه در قدس اشغالی به مسکو به کجا رسید، گفت: در حال حاضر قرار است به دادگاه اسرائیل شکایت شود و این مقامات قضایی اسرائیل هستند که باید تصمیم بگیرند.

پیش‌تر منابع آگاه تأکید کرده بودند که روسیه قصد دارد  سه منطقه تاریخی متعلق به خود را در قدس احیا کند و موافقت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای شروع این کار نیز اخذ شده است.

ایگور آشوربیلی، رئیس شورای انجمن امپراطوری ارتدوکس فلسطین در سرزمین‌های اشغالی می‌گوید: این مناطق شامل کلیسای معراج و صومعه مریم المجدلیه و همچنین کلیسای الجلیل (مردم الجلیل) است که به عنوان اقامتگاه تابستانی پاپ ارتدوکس یونانی استفاده ‌می‌شد و همگی در کوه زیتون در شهر قدس واقع شدند.

آشوربیلی می‌گوید در شرایطی که وضعیت مالکیت این سه مکان از نظر اسرائیل هنوز نامشخص است، مقامات این رژیم برای نخستین بار در حال تحقیق روی زمین‌هایی هستند که مالک آنها مشخص نیست و از جمله آن، برخی آثار باستانی است و روسیه از فرصتی تاریخی و بی‌نظیر برای تغییر این وضعیت و انتقال مالیک آن به روسیه برخوردار است. اگر از این فرصت استفاده نکنیم همه این اموال از آن اسرائیل می‌شود و هرگز آن را تصاحب نخواهیم کرد.

قابل ذکر است که انجمن امپراتوری ارتدوکس فلسطین یک سازمان عمومی بین‌المللی قابل اعتمادی است که جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ روسیه دارد و برای تحکیم موقعیت روسیه در خاورمیانه و در تاریخ حضور ارتدوکس روسیه در جهان تلاش می‌کند.

 از جمله فعالیت‌های این انجمن اردوهای علمی وزیارتی و انجام مأموریت‌های بشردوستانه و دفاع از حقوق اساسی مسیحیان در کشورهای منطقه خوانده شده است.

در کلیسای مریم مجدلیه، شاهزاده الیزابت فئودورونا، دوشس روسیه که در جریان کودتای ۱۹۱۸ توسط پلیس مخفی روسیه کشته شد و همچنین آلیس شاهزاده باتنبرگ، نوه ملکه ویکتوریا، ملکه بریتانیا دفن هستند.

کلیسای روسی معراج نیز یک کلیسا و صومعه است که خاطره عروج حضرت عیسی(ع) به آسمان را حفظ می‌کند. این کلیسا دارای یک برج ناقوس است که صدای آن از فاصله بسیار دور نیز به گوش می‌رسد.

انتهای پیام
captcha