زندگی مسالمت‌آمیز اهل سنت با شیعیان در ایران
کد خبر: 4111644
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۶
مفتی اعظم تانزانیا بیان کرد:

زندگی مسالمت‌آمیز اهل سنت با شیعیان در ایران

مفتی اعظم تانزانیا گفت: اهل سنت ایران با تکیه بر اشتراکات و پرهیز از مسائل اختلافی با برادران شیعی خود زندگی مسالمت‌آمیزی دارند.

شیخ ابوبکر بن زبیر، مفتی اعظم تانزانیا

به گزارش خبرنگار ایکنا، شیخ ابوبکر بن زبیر، مفتی اعظم تانزانیا، عصر امروز، ۱۲ دی‌ماه در جمع نمازگزاران مسجد بزرگ دارالسلام که با حضور هیئت علمای اهل‌سنت ایران اقامه شد، در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از این هیئت علمای اهل‌سنت ایران در کشور تانزانیا، حضور علما را فصل جدیدی از مناسبات علمی دو کشور دانست و افزود: امید است شاهد برنامه‌ها و نشست‌های متعددی در راستای وحدت بین مذاهب از سوی جامعةالمصطفی باشیم و این مناسبات در حد دید و بازدید بر جای نماند، لذا پیگیری و تداوم این برنامه‌ها بسیار ارزشمند و قابل تحسین است.

وی اظهار کرد: ایران کشوری عالم‌پرور است و علمای زیادی از اهل‌ سنت در آنجا به فعالیت علمی می‌پرداختند که از جمله آن‌ها امام غزالی است؛ ایشان یکی از علمای سده پنجم و از گنجینه‌های جهان اسلام است که دارای تألیفات زیادی بوده و از جمله مشهورین آن‌ها کتاب «احیاء العلوم» است، در واقع این کتاب مهم‌ترین، جامع‌ترین و حجیم‌ترین کتاب ابوحامد الغزالی طوسی است. اما هر کس نمی‌تواند این کتاب را به راحتی فهم و درک کند زیرا فهم درست آن نیاز به استاد دارد.

مفتی اعظم تانزانیا ادامه داد: جمعیت اهل‌ سنت در ایران قابل توجه است و با شیعیان این کشور همزیستی مسالمت‌آمیز دارند و در کنار هم بدون هیچ درگیری فرقه‌ای و مذهبی زندگی می‌کنند، در حالی که شاید اختلافات دیدگاهی وجود داشته باشد، اما با تأکید بر اشتراکات، این همزیستی شکل گرفته است.

شیخ ابوبکر بن زبیر بیان کرد: در ایران علمای بسیار برجسته‌ای در علوم ادبیات حضور داشته‌اند که از جمله آن سیبویه است، ایشان در علم نحو، صرف و بلاغه عالم بسیار قوی بود و تألیفات زیادی داشتند که یکی از آثار مشهور او به «الکتاب» معروف است. درواقع کتابی است که زبان عربی را به شکلی منظم درآورده و مطالب و عناوین این تألیف به روش علمی بیان شده است، به طوری که شواهد نحوی در این کتاب از لحاظ دقت علمی با سایر کتاب‌های نحوی قابل مقایسه نیست.

وی خاطرنشان کرد: در ایران در طول سال، مراسمات و جشنواره‌های متعدد احیای آثار علما، اندیشمندان و ادیبان مانند سعدی، حافظ، سیبویه و ... برگزار می‌شود که این امر، نشانه موفقیت علمای ایران درهماهنگ‌سازی جامعه اسلامی است.

وی خطاب به جوانان حاضر در مسجد دارالسلام، گفت: در ایران یک حوزه بزرگ تقریبی وجود دارد که در استان گلستان واقع شده و متعلق به جامعةالمصطفی است. اگر در میان شما کسی باشد که علاقه‌مند به تحصیل در این حوزه باشد، درخواستی بنویسد تا از طریق مؤسسه بکواتا پیگیری شود.

تانزانیا، کشوری با مردمانی قرآن‌دوست

سپس شیخ عصام الدین گوگلان، مدیر مدرسه علوم دینی چنارلی استان گلستان در سخنانی ضمن تقدیر از مفتی تانزاتیا، مدیر منطقه‌ای جامعةالمصطفی و سفارت ایران به منظور برقراری ارتباط بین دو کشور و حضور علمای اهل‌ سنت، این حضور را یک تجربه ارزشمند و تأثیرگذار در روابط بین دو جامعه اسلامی توصیف کرد.

شیخ عصام الدین گوگلان، مدیر مدرسه علوم دینی چنارلی

وی از مفتی اعظم تانزانیا جهت سفر به ایران دعوت کرد و افزود: یکی از موضوعاتی که در این کشور آفریقایی بسیار به چشم می‌خورد، وجود مراکز آموزش حفظ قرآن و حلقه‌های قرآنی در تمامی مناطق شهری و روستایی است، به‌طوری که نمی‌توان محله‌ای را در تانزانیا یافت که در آن، مرکز یا حلقه آموزش قرآن وجود نداشته باشد، چرا که مسلمانان این کشور عاشق قرآن و کلام وحی هستند و عنایت ویژه‌ای به حفظ قرآن توسط فرزندان خود دارند.

شیخ گوگلان در ادامه، حضور علمای اهل سنت شافعی به ایران و تبادل علمی با دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه اهل‌ سنت را راه حلی به منظور ایجاد وحدت دانست تا از نزدیک با تقریب بین مذاهب و همزیستی مسالمت‌آمیز بین اهل‌ سنت و شیعه آشنا شوند.

یادآور می‌شود، حوزه علمیه چنارلی، یکی از مدارس علوم دینی فعال در ترکمن صحرا است.

انتهای پیام
captcha