هدایت مؤمنان از جنبه‌های مادری حضرت زهرا(س) است
کد خبر: 4114206
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۴

هدایت مؤمنان از جنبه‌های مادری حضرت زهرا(س) است

رئیس اداره تبلیغات شهرستان رفسنجان با بیان اینکه «ام‌المؤمنین» یکی از القاب حضرت زهرا(س) و نشان از نگاه شفقت بار ایشان نسبت به مؤمنان است، گفت: یکی از جنبه‌های مادری حضرت زهرا(س) این است که باب هدایت را برای تک تک مؤمنان می‌گشایند.

حجت‌الاسلام مرتضی نقیب‌پور رئیس اداره تبلیغات شهرستان رفسنجان

حجت‌الاسلام مرتضی نقیب‌پور، رئیس اداره تبلیغات شهرستان رفسنجان در گفت‌وگو با ایکنا از کرمان، به بیان نکاتی درباره ویژگی مادری حضرت زهرا(س) پرداخت و گفت: «ام ابیها» و «ام‌المؤمنین» دو لقبی هستند که به حضرت زهرا(س) داده شده و نشان از اوج مهربانی و عزتی است که ایشان نسبت به پیامبر(ص) داشتند و همچنین نشان از نگاه شفقت‌باری که ایشان نسبت به همه مؤمنان دارند.

وی اظهار کرد: اینکه در روایات است که حضرت از خداوند می‌خواهند تا شفاعت محبین خود را متکلف شوند اوج مادری یک شخص است و ام‌المؤمنین را باید اینگونه تلقی کرد. رابطه مادر و فرزندی یک رابطه دو طرفه است و فرزند باید نسبت به مادر خود در اوج اطاعت و احترام باشد که در سیره اهل‌بیت(ع)، شهدا و آیات قرآن نیز به این امر مهم توجه شده و این احترام پررنگ است لذا اگر ایشان را ام‌المؤمنین می‌دانیم باید نسبت به ایشان خضوع داشته و مطیع باشیم.

حجت‌الاسلام نقیب‌پور ادامه داد: نمی‌توان حضرت زهرا(س) را مادر خود نامید اما در اعمال، نماز، حجاب، سلوک رفتاری با دیگران و... به گونه‌ای عمل کنیم که ایشان را برنجانیم، بلکه باید نسبت به ایشان اوج اطاعت را داشته باشیم و این وظیفه‌ای است که عقل، دین و فطرت بر دوش ما گذاشته است. از سوی دیگر نگاه حضرت زهرا(س) به مؤمنان مانند یک مادر است که به فرزندان خود محبت داشته و حتی فرزند بد خود را نیز دوست دارد و برای هدایت او دعا می‌کند. یکی از جنبه‌های مادری حضرت زهرا(س) این است که باب هدایت را برای تک تک مؤمنان می‌گشایند به شرط آنکه ما نیز حق فرزندی خود را ادا کرده باشیم.

وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) الگوی زنان عالم و در بسیاری امور نیز الگوی آقایان هستند، افزود: زندگی فاطمه زهرا(س) سه وجه دارد که یک وجه رابطه با خداوند است. رابطه با خانواده وجه دوم و رابطه سیاسی اجتماعی وجه سوم زندگی حضرت است. وجه خانوادگی و مادری حضرت را از چند محور می‌توان الگو قرار داد که اولین آن ازدواج ایشان در سن نوجوانی است. ازدواج در سن پایین و زمانی که عقلانیت در فرد شکل می‌گیرد باید انجام شود و پدر و مادر در تربیت فرزند برای رسیدن به پختگی و عقلانیت نقش مهمی دارند زیرا هرچه سن ازدواج بالا می‌رود مشکلات پیرامون آن بیشتر می‌شود.

نحوه تعامل حضرت زهرا(س) با فرزندان

وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) مادر چهار فرزند بودند، گفت: فرزندآوری ایشان یکی از نکاتی است که باید الگو قرار گیرد. تعدد فرزندان از نکات مهمی است که در دین به آن سفارش شده و اهل‌بیت(ع) و اولیا خدا در فرزندآوری بخل نداشتند و برای رزق توکل به خداوند و رب‌العالمین داشتند. آنچه که در تربیت فرزند مهم است رزق حلال و دامن پاکی است که فرزند از آن متنعم می‌شود و باقی چیزها را خداوند متکفل است.

حجت‌الاسلام نقیب‌پور ادامه داد: نکته دیگر نحوه تعامل حضرت زهرا(س) با فرزندان خود است که ظهور و بروز آن در حدیث کسا مشاهده می‌شود و حضرت فرزندان خود را با تعابیر محبت آمیزی همچون نور چشم و میوه قلب خطاب می‌کند. شخصیت دادن و کرامت دادن به فرزند از نکات مهم سیره حضرت زهرا(س) بود؛ چیزی که امروز کمتر مشاهده می‌شود و والدین بیشتر از آنکه به نیازهای روحی فرزندان توجه کنند نیازهای جسمی و مادی آنها را مدنظر دارند و کمتر به بُعد معنوی، روحانی و هویت بخشی به فرزندان توجه می‌شود.

وی با بیان اینکه حضرت به نیازهای شخصیتی کودکان توجه داشتند، تصریح کرد: یکی از نکات تربیتی فرزند در سیره حضرت زهرا(س) سختگیری ایشان از لحاظ جسمی و مادی نسبت به فرزندان بود اما از بُعد معنوی به بچه‌ها می‌رسیدند که باید از آن درس گرفت.

جهاد بانوان ایفای نقش مادری است

رئیس اداره تبلیغات شهرستان رفسنجان در پاسخ به این سؤال که حضرت فاطمه(س) چگونه توانستند هر ۳ بُعد شخصیت خود را به خوبی پیش ببرند، به یکی از سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: فعالیت اجتماعی زن در حدی مجاز است که به عفت، حیا و نقش مادری و همسری او لطمه نزند. اولویت و وظیفه ذاتی برای یک زن آن نقش مادری و همسری است اما جایی که اقتضا می‌کند در موقعیت‌های مختلف سیاسی و اجتماعی نیز ورود می‌کند. اینکه یک زن بتواند در زمان‌های مختلف اولویت‌ها را بشناسد کار سختی است که برخی در آن اشتباه کرده و زندگی خود را تباه می‌کنند اما صدیقه طاهره این اولویت‌بندی را به درستی انجام داد.

رئیس اداره تبلیغات شهرستان رفسنجان با بیان اینکه وقتی که موضوع دفاع از ولایت پیش آمد حضرت اولویت را شناخت و وارد صحنه شد، افزود: نکته مهم این است که یک مادر ارزش و جایگاه مادری خود را بشناسد و بداند مادری جایگاهی است که خداوند از شدت علاقه به این مخلوق چنین جایگاهی را به او داد و این فخر به دنیا آوردن یک مخلوق و یک بنده برای خدا و پرورش آن را به مادر سپرده و در قبال آن اجر بسیاری برای مادر قرار داد لذا شناخت این جایگاه برای درک اولویت‌ها اهمیت بسیاری دارد. همسری و مادری برای یک زن جهاد است و اگر بانوان این جهاد خود را درک کنند پای اولویت خود خوب می‌ایستند و وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهند.

چگونه حضرت فاطمه(س) را الگو قرار دهیم

وی با اشاره به پژوهش‌های صورت گرفته در باب شخصیت حضرت زهرا(س)، گفت: شخصیت ایشان هر اندازه مورد پژوهش قرار بگیرد مانند اقیانوسی است که انتها ندارد و علما و بزرگان حتی از شناخت کامل ابعاد ظاهری حضرت نیز محروم هستند و اینکه هر اندازه مطالعه کنیم هنوز جا دارد اما اولویت مهم عمل به سیره ایشان است.

حجت‌الاسلام نقیب‌پور اظهار کرد: تاکنون برای شناخت سیره حضرت کارهای بسیاری انجام شده و در حال حاضر خوب است که این پژوهش‌ها به مردم منتقل شود و مردم نیز با عمل کردن به این سیره آسیب‌ها را کمتر کنند زیرا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، مفاسد، طلاق‌ها و ... به دلیل فاصله ما و سیره عملی اهل‌بیت(ع) است و اگر ما در حد پژوهش‌هایی که انجام شده کار کنیم به آن حل مسائل خود خواهیم رسید.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان حضرت فاطمه(س) را الگو قرار داد، گفت: در مورد الگوگیری از حضرت یک شبهه وارد می‌کنند که چگونه می‌توان از کسی که ۱۴۰۰ سال پیش و در شرایط آن دوران زندگی‌کرده الگو گرفت، در پاسخ به این شبهه باید گفت زندگی افراد یک بُعد ظاهری و یک بُعد معنوی دارد. بعد ظاهری زندگی افراد قابل الگوگیری نیست و کسی مدعی نیست چون حضرت غذایشان خرما بود و یا بر حصیر می‌نشستند امروز نیز اینگونه باشد بلکه آن چیزی که در الگوگیری قابل تعمیم است بُعد معنوی و روحانی زندگی ایشان است مثل ساده‌زیستی در حالی که ثروت و اموال زیادی داشتند که امروز نمود آن پرهیز از تجملات و خرج‌های اضافی است. همچنین مهربانی حضرت نسبت به فرزندان، تبیین ایشان نسبت به ولایت و جهاد تبیین و نقش مادرانه حضرت از مواردی است که قابل تعمیم و الگوگیری هستند.

انتهای پیام
captcha