رجب؛ ماه استغفار و تقرب به درگاه الهی
کد خبر: 4116630
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱

رجب؛ ماه استغفار و تقرب به درگاه الهی

رئیس حوزه علمیه برادران علوی شهر هیدج گفت: ماه رجب ماه استغفار، تقرب و دلدادگی به خداوند متعال است.

ماه رجب

حجت‌الاسلام احمد صالحی، رئیس حوزه علمیه علوی شهر هیدج در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: ماه رجب یکی از ماه‌های حرام است که حتی در زمان جاهلیت نیز این ماه از جایگاه والایی برخوردار بود تا جایی که در این ماه از جنگ و خونریزی پرهیز می‌کردند.

وی با بیان اینکه روزه‌داری از اعمالی است که در این ماه تاکید زیادی بر آن شده است، اظهار کرد: امام موسی کاظم(ع) می‌فرمایند: کسی‌که در ماه رجب برای یک ‌روز، روزه بگیرد به فاصله یک سال از آتش جهنم دور می‌شود و کسی‌که سه روز در این ماه روزه بگیرد بهشت بر او واجب می‌شود.

این مسئول تاکید کرد: رجب نام نهری در بهشت است و کسانی که در این ماه پر رحمت روزه می‌گیرند خداوند از مایع آن نهر که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‌تر است به آنها خواهد نوشاند.

وی با بیان اینکه بزرگان دینی همواره بر روزه گرفتن و ذكر پاداش‌های بسیار برای روزه‌داری در ماه رجب، برای تشویق مسلمانان تاكید كرده‌اند، گفت: رجب ماهی است كه خداوند آن را بر دیگر ایام برتری داده و حرمت آن را بزرگ شمرده و برای روزه‌داران آن، كرامت خویش را واجب كرده است.

رئیس حوزه علمیه علوی شهر هیدج با بیان اینکه کسانی ‌که به اعمال ماه رجب اهتمام دارند در قیامت با لفظ «أین الرجبیون» مورد خطاب قرار می‌گیرند، یادآور شد: رجب، ماه سرازیر شدن رحمت الهی بر بندگان است، لذا همه ما باید تلاش کنیم اهتمام لازم را در زمینه بهره‌مندی از فیوضات این ماه داشته باشیم.

صالحی، استغفار را از دیگر اعمال سفارش شده در ماه رجب عنوان کرد و گفت: استغفار با الفاظ متعدد در مفاتیح‌الجنان آمده و مستحب است انسان در طول روز هزار بار استغفار کند و اگر در طول روز میسر نشد در طول ماه این کار را انجام دهد.

این کارشناس دینی توضیح داد: پیامبر اسلام(ص) فرمود: «ماه رجب برای امت من «ماه استغفار» است. رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است. کسی که یک روز از ماه رجب را روزه گیرد، مستوجب خشنودی خداوند گردد غضب الهی از او دور می‌شود و دری از درهای جهنم به روی او بسته می‌‌شود.»

رئیس حوزه علمیه علوی شهر هیدج با اشاره به اینکه حوادث تاریخی و مذهبی بسیاری در ماه رجب روی داده است، تاکید کرد: از جمله این حوادث می‌توان به ولادت حضرت امام باقر(ع)، امام محمدتقی(ع)، میلاد امام علی(ع) در کعبه، مبعث پیامبر گرامی اسلام(ص)، شهادت امام موسی بن‌جعفر(ع) و شهادت امام علی‌النقی(ع) اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: خداوند سبحان بسیار رحیم است و همواره الطاف روزافزون خود را شامل بندگان می‌کند لذا ما باید سعی کنیم نهایت بهره را از ماه رجب برده و خود را به خداوند نزدیک‌تر سازیم.

انتهای پیام
captcha