قدردانی از عالمان بزرگ برای آشنایی نسل جوان با آنهاست
کد خبر: 4119241
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴
عضو مجلس خبرگان رهبری:

قدردانی از عالمان بزرگ برای آشنایی نسل جوان با آنهاست

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: عالمان بزرگ از تجلیل شدن ابا دارند، ولی ما برای آشنایی نسل جوان با آنها و استمرار راه این بزرگان، باید از آنها قدردانی کنیم.

سخنرانی آیت‌الله مهدوی و حجت‌الاسلام بهشتی‌نژاد در همایش هفتمین چهره ماندگار تبلیغی استان اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در همایش هفتمین چهره ماندگار تبلیغی استان که امروز، 13 بهمن‌ماه در گلستان شهدای اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: عالمان بزرگ نیازی به تجلیل ندارند و حتی از آن ابا دارند، اما این وظیفه ماست که به دو منظور از آنها قدردانی کنیم؛ اول آنکه نسل جوان ما با این بزرگان آشنا شود و از محضر آنها بهره بگیرد. دوم اینکه راه این بزرگان استمرار یابد و حوزه علمیه هویت و ماهیت خود را در ادامه راه آنها جستجو کند.

وی با اشاره به آیه 32 سوره احزاب افزود: ویژگی مبلغان خالص در راه خدا دو چیز است؛ یکی خشیت الهی و دیگری عدم خشیت از غیر خدا. این دو ویژگی معلول خلوص شخص و این خلوص نتیجه ایمان قوی است. خداوند همیشه مبلغ خود را زیر نظر دارد و اعمال او را بررسی می‌کند. آیت‌الله جوادی از دوران جوانی با آیت‌الله جوانی اهل تبلیغ بود و چنین روحیه‌ای داشت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری به ذکر خاطره‌ای از جانب آیت‌الله جوادی پرداخت و گفت: یک بار ایشان برای من نقل کرد که حدود سال 57 با آقای جنتی به خدمت یکی از اولیای خدا رفتیم. آیت‌الله جنتی در سنین جوانی بسیار پرشور بود و از آن ولی خدا که در بستر بیماری و در حال احتضار بود، پرسید چه زمانی این طاغوت از ایران برچیده می‌شود و ما پیروز می‌شویم؟ آن ولی خدا تأمل کرد و گفت حدود 18 ماه دیگر صبر کنید. دقیقا همین اتفاق افتاد و حدود یک سال و نیم بعد، انقلاب پیروز شد.

وی با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی نیکوی همسر آیت‌الله جوادی بیان کرد: همسر مرحوم ایشان بسیار کار خیر انجام می‌داد و حتی بعضی اوقات، من را واسطه قرار می‌داد. آیت‌الله جوادی می‌گفت در طول 40 سال زندگی مشترکمان، یک نماز شب از ایشان ترک نشد. همچنین در خدمت‌رسانی به مردم، هر چه داشت بخشید، به‌گونه‌ای که حتی یک انگشتر برای خود باقی نگذاشت.

آیت‌الله مهدوی تصریح کرد: تساوی حقوق زن و مرد در اینجا مشخص می‌شود. وقتی می‌گوییم زن و مرد مساوی هستند، منظور تساوی در جسم نیست؛ بلکه منظور تساوی در رشد و تعالی و کمالات است، همان‌گونه که آیه 13 سوره حجرات می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ؛ اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد. در حقيقت، ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست. بى‏‌ترديد، خداوند داناى آگاه است.» برابری در اینجاست و این همان چیزی است که باید در محافل و مجالس ما معرفی شود.

روحانیت؛ نقطه اعتماد و اتکای جامعه اسلامی

همچنین در این همایش، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین بهشتی‌نژاد، مدیرکل اسبق تبلیغات اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: در پیام حضرت آیت‌الله مظاهری به‌مناسبت این همایش، نکات و لطایف مهمی وجود داشت. در این پیام، مضمون این حدیث امام حسن عسکری(ع) که می‌فرماید: «علمای شیعه ما مرزبانانی هستند که در نقطه‌ یورش دشمن، سنگر گرفته‌اند و نمی‌گذارند او فرصتی برای تعرض به ضعفای شیعه پیدا کند.» مشهود بود. در ادامه همین حدیث یا حدیثی دیگر، گفته می‌شود که فضیلت چنین عالمی هزاران برابر سربازی است که در مرز امپراتوری روم می‌جنگد. آن سرباز از سرزمین شیعه دفاع می‌کند، اما دفاع عالم از دین شیعه است.

وی ادامه داد: آیت‌الله جوادی شخصیتی است که نزدیک به یک قرن در فضای اسلام و قرآن تنفس کرده و بیش از هفتاد سال در سنگر مرزبانی تشیع در قامت یک روحانی حضور داشته است. یکی از موفقیت‌ها و توفیقاتی که خداوند نصیب ایشان کرده، بهره‌مندی از اساتید و مربیان بزرگ بوده است. ایشان نزد آیت‌الله ارباب و حاج ذبیح شیرازی تربیت شده و با اساتیدی مانند آیت‌الله ملاهاشم جنتی و آیت‌الله مصطفی بهشتی مصاحبت داشته‌، همچنین محضر درس آیت‌الله ادیب را درک کرده‌ و اجازه اجتهاد از ایشان گرفته است. این مصاحبت‌ها شخصیت آیت‌الله جوادی را هم از نظر علمی و هم از نظر معنوی و اخلاقی شکل داد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه در ادوار گذشته، نقطه اعتماد و اتکای جامعه اسلامی، روحانیت بوده است، گفت: از قدیم، مردم برای گرفتن معارف و اخلاق الهی نزد روحانیت می‌رفتند و به آنها اعتماد می‌کردند. در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که با عالمی معاشرت کنید که شما را از شک به یقین، از تکبر به تواضع، از ریا به اخلاص، از عداوت به خیرخواهی و از رغبت به مادیات به بی‌رغبتی نسبت به مادیات برساند. انصافا آیت‌الله جوادی ده‌ها سال است که این امتیازات پنج‌گانه را داراست. ایشان یکی از پشتوانه‌های شهر ما به‌شمار می‌رود و اعتماد مردم نسبت به ایشان باعث رشد مراکز خیر و تداوم کار آنها شده است.

مسعود احمدی

انتهای پیام
captcha