بازدید آیت‌الله مبلغی از مرکز تحقيقات علوم اسلامی در استانبول
کد خبر: 4121808
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲

بازدید آیت‌الله مبلغی از مرکز تحقيقات علوم اسلامی در استانبول

آیت‌الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری در جریان سفر به ترکیه با حضور در مرکز تحقيقات علوم اسلامی «ایسام» در استانبول از این مرکز بازدید و با مسئولان آن گفت‌وگو کرد.

بازدید آیت‌الله مبلغی از مرکز تحقيقات علوم اسلامی در استانبول

به گزارش ایکنا، آیت‌الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد درس خارج فقه محیط زیست در این بازدید طی سخنانی گفت: باید تلاش کنیم تا تعمیق و توسعه در کشف مفاهیم قرآنی در جهان اسلام داشته باشیم تا جوانان از دین فاصله نگیرند. بهترین راه برای ایجاد ارتباط منطقی، بین جوانان و دین، توجه به مفاهیم قرآنی است.
 وی افزود: از آنجا که «فهم مفاهیم قرآنیِ ناظر به مسائل و نیازهای عصر» نیازمند توسعه و تعمیق روش استنباط از قرآن است، باید توجه و درک جدی از روش تفسیر و استنباط از قرآن را در دستور کار مطالعاتی، پژوهشی و همایشی قرار داد.
آیت‌الله مبلغی با بیان اینکه باید بر دو روش «دلالت التزامی به نحو غیر بین» و «دلالت نشانه‌ای» تأکید کنیم، بیان کرد: باید با انجام تحقیقات گسترده آن را به محک بزنیم تا ببینیم آیا با این روش‌ها می‌توانیم مفاهیم قرآنی را به صورت معقول، منطقی و علمی کشف کنیم یا خیر.

بازدید آیت‌الله مبلغی از مرکز تحقيقات علوم اسلامی در استانبول

یاشار چولاک، معاون مرکز تحقيقات علوم اسلامی(ایسام) نیز در این جلسه طی سخنانی گفت: ما اولویت و حساسیت بیشتری نسبت به مطالعات قرآنی داریم و در این زمینه تلاش‌های زیادی کرده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه می‌خواهیم مطالعات را در زمینه قرآن توسعه دهیم، به‌ویژه علاقه‌مندیم در زمینه روش‌شناسی قرآن کار کنیم، تصریح کرد: ايسام، دایرة‌المعارف بزرگى در حوزه مفاهیم اسلامی در دو سطح عمیق و میانی تأليف و چاپ کرده است.

در این دیدار دو طرف مقرر داشتند نسبت به برگزاری نشست‌هایی در جهت تعمیق روش‌شناسی تفسیر به‌ویژه روش نشانه‌ای تأملات و گمانه‌زنی‌های بیشتری صورت گیرد.

همچنین در پایان این دیدار آیت‌الله مبلغی از کتابخانه ایسام و بخش‌های مختلف آن بازدید به عمل آورد.

مرکز تحقيقات علوم اسلامی(ايسام) در سال 1983 م به منظور تدوين دايرةالمعارف اسلامی زير نظر بنياد ديانت ترکيه در استانبول تأسيس و تاکنون 40 جلد از دايرةالمعارف اسلامی را به چاپ رسانده است. علاوه بر اين مرکز مذکور ضمن حمايت از پايان‌نامه‌های دانشگاهی در زمينه چاپ کتب ارزشمند دينی فعاليت دارد.

انتهای پیام
captcha