حکم سقط جنین ناشی از تجاوز به عنف
کد خبر: 4124223
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
آیت‌الله مبلغی در مجمع فقهی عربستان ارائه کرد؛

حکم سقط جنین ناشی از تجاوز به عنف

آیت‌الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری و نماینده جمهوری اسلامی ایران در مجمع جهانی فقه اسلامی با ارائه مقاله‌ای به بررسی فقهی موضوع «سقط جنین به دلیل تجاوز جنسی» پرداخت و ابعاد پیرامون این موضوع و احکام مربوط به آن را بر اساس مبانی و شواهد دینی بیان کرد.

آیت‌الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری

به گزارش ایکنا از جده، آیت‌الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد درس خارج حوزه علمیه که به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در نهمین جلسه از سلسله نشست‌های علمی بیست و پنجمین اجلاس مجمع جهانی فقه اسلامی در جده عربستان با ارائه مطلبی به موضوع «حکم سقط جنین ناشی از تجاوز به عنف» پرداخت که نتایج حاصل از مقاله ارائه شده پیرامون موضوع مذکور در ادامه می‌آید.

تعريف سقط جنين

سقط جنين عمدی، سقط جنين قبل از تمام شدن مدت بارداری است به طوری كه جنين در صورت داشتن روح بميرد و يا در صورت نداشتن روح فرايند رشد منتهی به تبديل شدن به «انسان داراى حيات» متوقف شود، چه به خاطر عمل خود زن باشد، چه توسط دیگران، چه آن شخص سوم به درخواست او انجام دهد یا بدون درخواست او.

آیت‌الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری

تعریف تجاوز به عنف

عبارت است از تجاوز جنسی به دیگری به صورت اجباری به‌گونه‌ای که قدرت انتخاب و مقاومت در برابر متجاوز را از دست دهد، خواه این وضعیت در نتیجه استفاده از نیروی بدنی باشد یا در نتیجه استفاده از اسلحه یا سوء استفاده از رتبه اداری یا اجتماعی یا سوء استفاده از ضعف فرد مورد تجاوز (مثلاً اگر کودک است یا از مشکل جسمی رنج می‌برد یا در هنگام تعرض از هوش می‌رود و غیر) چه قربانی مرد باشد یا زن.

تعریف زناى به عنف

زنای به عنف زنايی است که قربانی دارد. موارد زیر مصادیق زنای به عنف تلقی می‌شوند: زناى با زن در خواب، یا حالت مستی یا بیهوشی، زنای با آن پس از اغوا کردن یا فریب دادن یا ربودن او اگر چه از سر ناچاری تسلیم شود، زناى با آن پس از تهديد و ترساندن او، هر چند از سر ترس تسليم شود، زنای مدیر مؤسسه یا اداره با زنی که در آنجا کار می‌کند با تکیه بر به کارگیری شرایط کار و اداره به‌گونه‌ای که زن در موقعیتی قرار گیرد که در حالت ترس یا ضعف یا فقدان اراده قرار گیرد، و زنا با تکیه بر سلاح یا استفاده از ضرب و شتم که شدیدترین نوع زنای به عنف است.

حکم سقط جنین ناشی از تجاوز به عنف

حکم سقط جنین

سقط جنین غیر دارای روح كه از طریق تجاوز جنسی به دست آمده است جایز نیست مگر اینکه حفظ او موجب ضرر و یا حرج برای مادر باشد.

سقط جنین دارای روح كه از طریق تجاوز جنسی به دست آمده به هیچ وجه جایز نیست.
«قربانی تجاوز» دارای حقوق شخصی و اجتماعی است. حقوق شخصی قربانی را می‌توان تحت عنوان حق بازگشت به حالت عادی قبلی تعریف کرد.

یکی از حقوق اجتماعی حق ازدواج است به این معنا که گاه خانواده قربانی یا نزدیکان وی در این امر دخالت می‌کنند. مورد، و مداخله آنها این است که بخواهند که قربانی با فرد متجاوز ازدواج کند و این کار را با هدف رفع انگ، یا رفع مشکل اجتماعی که معتقدند برای خانواده قربانی اتفاق افتاده است، انجام می‌دهند.

یکی دیگر از حقوق اجتماعی حق فرهنگی بوده و منظور این است که به قربانی تجاوز باید دید فرهنگی صادقانه و مثبتی داشت. اگر به قربانی، شرایط و موقعیت او منفی نگریم، این نگاه منفی باعث ایجاد مشکلاتی در او می‌شود، او را در انزوا بیشتر قرار می‌دهد، فضای تهمت و شایعه‌سازی علیه او ایجاد و امکانات اولیه را از او سلب می‌کند، پس حق فرهنگی یک حق است.

گفتنی است، نشست‌های علمی بیست و پنجمین مجمع جهانی فقه اسلامی در استان جده عربستان سعودی از ۲۰ تا ۲۳ فوریه (اول تا چهارم اسفند) برگزار شد و بیش از ۲۰۰ شخصیت و اندیشمند کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی که رشته‌های مختلف حقوقی، اقتصادی، پزشکی و اجتماعی تخصص داشتند، در آن شرکت کردند.

در طول برگزاری جلسات مجمع جهانی فقه اسلامی که به مدت چهار روز ادامه داشت، ۱۶۰ مقاله در مورد مسائل روز جهان اسلام مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آیت‌الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد درس خارج حوزه علمیه به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران، در بیست و پنجمین اجلاس مجمع جهانی فقه اسلامی در جده حضور داشت.

انتهای پیام
captcha