نگاه حمایتی و توسعه عمرانی؛ وظایف اصلی شورای عالی قرآن شهرداری تهران + فیلم
کد خبر: 4122146
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
مهدی سیفی مطرح کرد:

نگاه حمایتی و توسعه عمرانی؛ وظایف اصلی شورای عالی قرآن شهرداری تهران + فیلم

رئیس شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران بیان کرد: مردم از شهرداری توقع کار قرآنی ندارند، بلکه از شهرداری انتظار کار عمرانی دارند. در این شورا با تدابیری که مدیران قبلی و فعلی داشتند، یک نگاه حمایتی به جلسات قرآن وجود دارد، ولی شهرداری متولی کار قرآنی نیست.

مهدی سیفیمهدی سیفی، رئیس شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران با حضور در استودیو مبین ایکنا درباره فعالیت‌های پیش روی این شورا مطالبی را ارائه کرد که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید؛

ایکنا- شما پیش از این سابقه فعالیت قرآنی در حیطه‌های مختلف را داشته‌اید. در مسئولیت جدید چقدر از این تجربیات بهره‌مند خواهید شد؟

از دوران طفولیت پای درس قرآن بودم و سپس از محضر اساتید و پیشکسوتان جامعه قرآنی استفاده کردم و در بخش‌های حفظ و قرائت قرآن کوشیدم. بر این اساس، تجربه‌هایی را کسب کردم و از دوران دبیرستان و دانشگاه نیز کلاس‌داری بنده آغاز شد و اکنون هم جلسات من برقرار است. به همه مدیران هم توصیه می‌کنم جلسه قرآن خود را از دست ندهند، چراکه پیامبر اکرم(ص) فرمودند: بهترین شما کسانی‌اند که قرآن را بیاموزند و آموزش بدهند.

تمام تلاش من این است که تجربیاتی که خودم کسب کرده‌ام را به سبک نو و شیوه جدید در جلسات ارائه بدهم. جلساتی که در نقاط مختلف در حال برگزاری است با سبک مدرنی برپا می‌شود و در نظر داریم بتوانیم با همان روش‌های نوین، تدریس را در سطح شهر تهران یعنی در 354 محله و 22 منطقه تهران پیاده‌سازی و پایه‌گذاری کنیم.

ایکنا- یعنی شما قرار است جلسات قرآن تهران را سامان‌دهی کنید؟

یکی از برنامه‌های اصلی ما و کلان‌پروژه‌های قرآنی تهران راه‌اندازی دارالقرآن‌های مناطق بیست و دو گانه است که یک سوم از آنها تأسیس شده است و باید از زحمات مدیران پیشین هم تشکر کنم. یکسری از این دارالقرآن‌ها نیز اخیراً احیا شدند و در صدد هستیم تا در شورای مدیریت قرآن و عترت مناطق که به صورت فصلی در حال برگزاری است، یکی از دستور کارها برای شهرداران تاسیس دارالقرآن در شان قرآن باشد. بر این اساس، قرار است این بیست و دو دارالقرآن در مراکز خاصی تأسیس شوند.

جدای از این تعداد دارالقرآن، 352 سرای محله هم داریم و در این سراها، خانه‌های قرآن و عترت را داریم. پس از دستور کار جدید سرای محلات که انجام می‌شود، یک گزینش مجدد در بخش خانه‌های قرآنی خواهیم داشت و از ظرفیت موسسات و تشکل‌های قرآنی هم استفاده خواهیم کرد تا این خانه‌ها مجددا فعال‌تر شوند تا بتوانیم خدمت خوبی را در این مراکز قرآنی به جامعه قرآنی و مردم تهران داشته باشیم.

ایکنا- تهران شهری است که در آن جلسات قرآن زیاد دایر است. یکسری مؤسسه و خانه قرآن و عترت هم داریم و بیست و دو دارالقرآن هم که قرار است شما تأسیس کنید. چقدر این رویه درست است، چرا که در جامعه‌شناسی دین وقتی مناسک توسعه می‌یابند، از فربهی مناسکی سخن گفته می‌شود. آیا اینطور نیست که در مورد پروژه شما نیز یک فربهی زیرساختی به وجود آمده باشد؟

شما می‌گویید فربهی است اما من می‌خواهم بگویم هر چقدر سنگرهای قرآنی‌مان بیشتر شود و موازی‌کاری هم صورت گیرد اشکالی ندارد؛ چون ترویج قرآن دستور کار همه ما است. از طرفی شهر تهران نزدیک به ده‌میلیون جمعیت دارد و بر همین اساس باید برای این میزان از جمعیت برنامه داشته باشیم و از طرفی منازلی هم لازم است که در آنها جلسات برپا شود.

نکته مهم که باید نگران آن باشیم کیفیت و محتوای برنامه جلسات است. باید ببینیم چرا برخی از جلسات در آستانه تعطیلی است؟ برخی از این مراکز هم‌فکری ندارند و به دغدغه‌های اصلی نمی‌پردازند. یکی از دغدغه‌های اصلی که رهبری هم مطرح فرمودند حفظ قرآن است که فرمودند باید 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشیم اما متاسفانه به عدد و رقمی که ایشان فرمودند نرسیدیم. افزون بر این، رهبری مطالبات دیگری هم داشتند که از جمله آنها این بود که باید مساجد تبدیل به پایگاه قرآنی شوند و با یکدیگر تعامل داشته باشند.

پس دغدغه اصلی باید این باشد که مدیران و اساتید، جلسات هفتگی و ماهانه داشته باشند. آموزش‌ها باید در زمینه‌های مختلف نظیر تجوید و ... پی گرفته شود اما بخشی از رسالت جامعه قرآنی فرامین رهبری است که فرمودند باید 10 میلیون حافظ قرآن داشته باشیم. رهبر انقلاب فرمودند صرفا در ماه رمضان جلسات جزءخوانی نداشته باشید بلکه این برنامه را در طول سال هم داشته باشید.

پس لازم است که در یکسری از مسائل مدیران با یکدیگر تعامل داشته باشند و به صورت یک‌شکل با یکدیگر به یکسری از برنامه‌های قرآنی بپردازند که هم قدرت‌نمایی کنند و هم اینکه از دستورات و فرامین رهبری فاصله نیفتد. اما متاسفانه برخی از دستگاه‌ها که متولی کار قرآنی هستند تاکنون به نحو شایسته‌ای نتوانستند کار کنند و باید از آنها انتقاد کنیم.

ایکنا- شورای عالی قرآن شهرداری خود را در راستای تحقق مطالبات رهبر انقلاب مکلف می‌داند؟

بله.

ایکنا- آیا ملتزم می‌شوید که در پایان دوره مسئولیت‌تان بیایید و بگویید چقدر در این زمینه کار کردید؟

در این فرصت حدود دو ماهی که ما کار را به دست گرفته‌ایم، مشکلات خاص خودمان را داشته‌ایم اما نگذاشتیم که کار قرآنی تعطیل شود. یعنی در مناطق، هر هفته جلسات شورای مدیریت قرآن و عترت هر منطقه را تشکیل دادیم و هر هفته یک شهردار را در جلسات می‌بینیم، چون شهردار هر منطقه رئیس شورای قرآنی آن منطقه است. ما هر هفته در این جلسات اساتید و پیشکسوتان هر منطقه را هم دعوت می‌کنیم.

ایکنا- قبلا هم این رویه وجود داشته است؟

بله اما خیلی ضعیف و حتی مدتی هم تعطیل شد.

ایکنا- عملاً هم احتمالاً دستاوردی نداشته و شاید شما دارید جدی‌تر دنبال می‌کنید.

بله جدی‌تر می‌پردازیم. دستاوردهایی داشته اما در ادوار مختلف رویکردهای مدیران و همکاری آنها با سازمان‌ها متفاوت بوده و ما سعی کردیم کار را در هر منطقه با شهردار پیش ببریم و جلساتی هم می‌گذاریم. همچنین مدیران شهرداری و اساتید و پیشکسوتان هر منطقه نیز در آن شورا حضور دارند. این شورا به فعالیت‌های قرآنی هر منطقه می‌پردازد و در کنارش دستوراتی که در شورای عالی قرآن شهرداری تهران ابلاغ می‌شود را پیگیری می‌کند و به صورت فصلی مطالبه می‌شود.

اولین و مهم‌ترین دستور کار ما فرمایشات رهبر انقلاب است که از جمله آنها حفظ قرآن و تشکیل مساجد پایگاه قرآن است. یکی از مهم‌ترین کلان‌پروژه‌هایی که قصد داریم در طلیعه ماه رمضان آغاز کنیم همین پروژه است تا بتوانیم مساجد را به فرمایش رهبری نزدیک کنیم. یعنی می‌خواهیم در هر منطقه‌ای یک مسجد را به عنوان پایگاه قرآنی انتخاب کنیم تا اساتید در آنجا تجمع کنند.

ایکنا- ببینید، در یک منطقه‌ای برخی افراد به فوتبال علاقه دارند و در این زمینه نیازسنجی صورت می‌گیرد و دولت تصمیم می‌گیرد تا ورزشگاه درست کند. در زمینه قرآنی هم این نیازسنجی شده است؟ الآن 10 سال از مطالبه رهبری می‌گذرد، آیا پرسشی شده که در این 10 سال چرا این اتفاق نیفتاده است؟

این نکته مبتلابه جامعه ما در تمام عرصه‌های فرهنگی و قرآنی است. این هم برمی‌گردد به کار تیمی. اگر یک تیم فوتبال بازیکنان خوبی داشته باشد موفق خواهد شد. باید به صحبت‌های رهبری و فتنه اخیر گریز بزنم. رهبر انقلاب اشاره کردند که به دشمن بابت این مهندسی خوب آفرین می‌گویم چون دیدیم که چطور دشمن از ابتدای این عملیات تا انتهای آن که هنوز هم ادامه دارد هر چیزی را سر جای خودش دیده بود و برای آن وقت گذاشته بود اما به تعبیر رهبری محاسباتشان اشتباه بود.

اینکه جلسات قرآن ما بیشتر بشود، هیچ جای اشکال نیست. خیلی از خانواده‌ها در مساجد که حضور پیدا می‌کنند ابراز علاقه می‌کنند که در جلسات شرکت کنند. یک بخشی از رسالت موسسات قرآن را نباید تغییر داد. اما یک بخشی از این عملیات‌ها و برنامه‌ریزی‌های ما باید به سمت‌وسویی برود که کار به صورت جمعی مدیریت شود تا به آن شعارها و فرمایشات رهبری برسیم.

مساجد همانطور که رهبری فرمودند مهم‌ترین رکن فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی اند. پس باید طوری برنامه‌ریزی شود که پایگاه اصلی مسجد باشد و اساتید و ... در مسجد جمع شوند و باهم در ارتباط و تعامل باشند. در این بخش نیز برنامه‌ریزی کردیم تا پس از اینکه این مساجد نیز احصا شد و اساتید را حمایت کردیم جامعه قرآنی هر محله را با یکدیگر آشنا کنیم و در رقابت و مسابقه ببینیم که انس ایجاد شود تا فرمایشات رهبری هم تحقق یابد.

ایکنا- درست است، اما من هنوز پاسخم را در مورد نیازسنجی توسعه زیرساخت‌ها بدون ایجاد فرهنگ‌سازی و بدون علاقه‌مند کردن نوجوان‌ها و جوان‌ها به قرآن نگرفته‌ام. آیا آمده‌اید بگویید جلسه قرآن فلان استاد بین‌المللی و خانه‌های قرآن و عترت و سرای محلات و ... پاسخ نیاز مخاطب را نداده و ما این زیرساخت‌ها را مجدداً توسعه داده‌ایم؟

مردم ما از شهرداری توقع کار قرآنی ندارند، بلکه از شهرداری توقع کار عمرانی دارند. در شورای عالی قرآن و عترت شهرداری تهران، با تدابیری که مدیران قبلی و فعلی داشتند یک نگاه حمایتی به جلسات قرآن وجود دارد اما شهرداری متولی کار قرآنی نیست. ما دستگاه‌هایی داریم که متولی کار قرآن اند و باید در بحث جذب افراد کار کنند و به نیازسنجی بپردازند و ما هم البته نگاه حمایتی و تخصصی داریم. من از تمام اساتید و موسسات و ... که در باب قرآن طرحی برای اجرا دارند که احساس می‌کنند می‌شود در تهران آن را اجرا کرد نیز می‌خواهم که طرح خود را ارائه دهند تا بتوانیم از فکر آنها استفاده کنیم.

ایکنا- بحث دیگر اینکه فکر می‌کنید در این مسیر با چه چالش‌هایی مواجه خواهید شد؟

کار تربیتی و قرآنی بدون چالش نیست و پر از چالش است. اما لذت کار پرچالش برای بنده بسیار بیشتر است و نمک هر کار قرآنی و فرهنگی چالش آن است. اما از دوستان و متولیان امر قرآن در دستگاه‌ها و ... تقاضا می‌کنم که اگر کار قرآنی موثری در راستای منویات رهبری انجام می‌شود از آن حمایت کنیم و اگر حمایتی هم نیست حداقل طوری کار کنیم که خدای ناکرده متولیان امور قرآنی دچار سردی نشوند بلکه قوت قلب بگیرند. یعنی اگر یک دستگاه در باب حفظ قرآن فعالیت می‌کند باید سعی کنیم به آن دستگاه کمک کنیم.

ایکنا- در سال آینده چه برنامه‌هایی دارید؟

در گام اول زیرساحت‌هایی که لازمه کار قرآنی است در مناطق مختلف تهران آماده خواهیم کرد. مثلث مدرسه، منزل و مسجد را آقای زاکانی برای فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی ترسیم کردند. تشکیل شورای قرآن و عترت مناطق نیز در دستور کار است و از طرفی دارالقرآن‌های مرکزی مناطق بیست و دو گانه نیز تاسیس می‌شوند. کلان‌پروژه ایجاد مساجد قرآنی را هم داریم و به زودی این مراکز و مساجد هم احصا و راه‌اندازای خواهد شد. یکی دیگر از برنامه‌های قرآنی شهر تهران جشنواره قرآنی است که در طلیعه ماه رمضان آن را آغاز می‌کنیم.

جشنواره‌های شهرداری تهران در ادوار قبلی با نام شمسه برگزار می‌شد. جشنواره سال آینده نیز مانند شمسه است اما عنوانش آرمان خواهد بود و 52 عنوان جشنواره دارد و در آینده برنامه‌ریزی‌های آن را به اتمام خواهیم رساند. ما بخش قرآنی جشنواره را بر عهده داریم و بنا داریم آن را به ماه رمضان برسانیم و در تلاش هستیم تا پیش از ماه مبارک این جشنواره آغاز شود و در بخش‌های مختلف این جشنواره را داشته باشیم. در تلاش هستیم تا این جشنواره در طول سال دو تا سه بار برگزار شود و هدف ما هم این است که مراکز و موسسات و دارالقرآن‌ها بتوانند در این جشنواره رقابت کنند و در نهایت تشویق شوند.

ایکنا- پرسش پایانی من ناظر به نامگذاری میادین شهر به نام اساتید و پیشکسوتان قرآنی است. آیا این مسئله در دستور کار شما قرار دارد؟

یکی از دستور جلسات همین شوراهای مناطق که با حضور شهرداران برگزار می‌شود همین موضوع است. سنت خوبی پایه‌گذاری شده و هم به آن شکل که نام‌گذاری خیابان ها باشد و هم برخی طرح‌های دیگر را داریم تا تندیس‌های اساتید و پیشکوستان در خیابان‌های پر رفت و آمد شهر نصب شود و امیدواریم در ماه‌های آینده و با تصویب این شورا و شورای اسلامی تهران بتوانیم این کار را پی بگیریم.

گفت‌وگو از مرتضی اوحدی

انتهای پیام
captcha