عوارض حذف وعده سحری در ماه رمضان
کد خبر: 4131085
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲

عوارض حذف وعده سحری در ماه رمضان

کارشناس مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: روزه‌داری بدون صرف سحری برای تمام گروه‌های سنی به ویژه نوجوانان و جوانان می‌تواند با عوارض بسیاری همراه باشد.

وعده سحری در ماه رمضانبه گزارش ایکنا به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد، علی‌اکبر کمالی اردکانی، کارشناس مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه روزه‌داری بدون صرف سحری برای تمام گروه‌های سنی به ویژه نوجوانان و جوانان می‌تواند با عوارض زیادی همراه باشد گفت: پُرخوری در هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگی جلوگیری نمی‌کند بلکه فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارش وارد می‌کند و موجب تشنگی، سوءهاضمه، درد و نفخ معده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف انواع چلوکباب و غذاهای پرکالری در سحر توصیه نمی‌شود، ادامه داد: در وعده سحری از خوردن غذاهای خشک و غذاهای پُر ادویه خودداری کنید زیرا باعث عطش زیاد و تُرش کردن در طول روز و همچنین خوردن شیرینی و غذاهای شور و پرچرب موجب تشنگی در روز می‌شود.

کمالی اردکانی مصرف سبزی‌های تازه مانند سبزی خوردن و سالاد و همچنین ماست و خیار با کشمش و گردو را توصیه کرد و مصرف انواع پلوهای مخلوط با کمی حبوبات و سبزی‌ها به همراه کمی مرغ و گوشت و انواع چلو خورش‌های کم‌چرب مثل کرفس، آلواسفناج جهت وعده سحری را مناسب دانست.

وی کمالی ادامه داد: همچنین مصرف شیر به همراه نان، خرما یا شیر برنج گزینه مناسبی برای وعده سحری است و به ویژه برای نوجوان نیز بسیار مفید است و به منظور تأمین ریز مغذی‌ها مقادیر مناسبی از میوه‌ها، سبزی‌ها و لبنیات کم چرب در وعده سحری مصرف کنید.

کارشناس مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اظهار کرد: نوشیدنی‌های خیلی شور مانند دوغ شور برای وعده سحر مناسب نیست زیرا باعث تشنگی در طول روز می‌شود و در صورت تمایل بهتر است دوغ کم نمک خانگی مصرف کنید. همچنین نوشیدن چای پُررنگ در وعده سحر به دلیل افزایش دفع ادرار، سبب ایجاد کم‌آبی و تشنگی در روزه‌داران می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از خوردن غذاهای پر ادویه و خشک در وعده سحر محدود شود چون موجب مشکلات گوارشی و ایجاد حس تشنگی زودرس در طی روز می‌شود، خوابیدن بلافاصله پس از سحری را باعث ایجاد مشکلات گوارشی دانست و تصریح کرد: از میوه‌های خشک مانند خرما، کشمش و توت خشک همراه با آب جوش ولرم و چای رقیق استفاده شود.

انتهای پیام
captcha